۰
الشرق الاوسط کلید زد

هراس ریاض از دسترسی تهران به دلار

یکی دیگر از حوزه های مربوط به تعامل ایران با دلار به بیمه مربوط می شود و همین منطق در حوزه بیمه نیز جریان دارد. معمولاً هر نفتکشی که بخواهد وارد اسکله ای شود باید یک میلیارد دلار به عنوان ضمانت بابت آسیب نرساندن به تاسیسات بندری به مدیریت اسکله بپردازد و این مبلغ معمولاً به صورت دلار است و از سوی شرکت های بیمه تضمین می شود.
هراس ریاض از دسترسی تهران به دلار
به گزارش ميزنفت ، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن وابسته به عربستان سعودی در شماره دیروز خود  نوشت:

به نظر می رسد علیرغم مخالفت شدید کنگره آمریکا، دولت این کشور پس از توافق هسته ای با ایران به این کشور چراغ سبز نشان داده است تا برای تعاملات اقتصادی خود از دلار آمریکا استفاده کند.

عقب نشینی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از وعده های قبلی اش به مردم و کنگره آمریکا موضوع عجیبی نیست. درحالی که اوباما در آخرین وعده خود اعلام کرد اجازه نخواهد داد ایران از دلار آمریکا برای تعاملات اقتصادی اش استفاده کند، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که این تحریم احتمالاً لغو خواهد شد و به بانک های ایرانی اجازه تعامل با دلار داده خواهد شد.

این روزنامه در بخش دیگری پس از اشاره به اظهارات دوهفته پیش جک لو وزیر خزانه داری آمریکا در کنگره درباره آمادگی دولت آمریکا برای موافقت با استفاده ایران از دلار و همچنین اظهارات چهارشنبه گذشته وی در موسسه صلح کارنگی درباره چالش های افراط در توسل به تحریم های بین المللی نوشته است: هنوز اظهارات لو کامل نشده بود که صدای اعتراضات در آمریکا علیه عملکرد دولت آمریکا و نقض تعهداتش درخصوص خودداری از لغو تحریم های پولی ایران بلند شد.

الشرق الاوسط افزود: مارک دوبوویتز مدیر موسسه دفاع از دمکراسی ها در آمریکا به این روزنامه گفته است: این اقدام می تواند به یکی از بدترین عوامل مالی نامشروع جهان که به شدت در زمینه ساخت موشک های بالستیک فعالیت دارد و از تروریسم حمایت مالی می کند ودر پولشوئی مشارکت دارد مشروعیت ببخشد. این اقدام هدیه ای یکجانبه از دولت باراک اوباما است و این درحالیست که تهران از مواضع خود هیچ گونه عقب نشینی نکرده است.

برد شرمن  نماینده دمکرات کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است: روشن است که اجازه به ایران برای تعامل با دلار آمریکا در فعالیت های تجاری در چارچوب توافق هسته ای، اقدامی نامطلوب است. این اقدام سابقه بدی را ایجاد خواهد کرد و آخرین باری نخواهد بود که ایرانی ها از کاخ سفید کمک اضافه دریافت می کنند.


دوبوویتز افزود: اجازه دولت اوباما به ایران برای تعامل با دلار موجب می شود که تحریم های آمریکا علیه ایران بی اثر شود. پاتریک کلاوسون متخصص امور خاورمیانه در موسسه واشنگتن و مدیر مطالعاتی این موسسه می گوید: اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا حاکی از وجود جنگ سیاسی داخلی در کنگره است. گشودن باب کاهش تحریم های ایران برای دولت آمریکا دشوار خواهد بود و ورود وزیر خزانه داری آمریکا به این مسئله فقط با هدف ممانعت از وضع تحریم های جدید علیه ایران است.

پاتریک کلاوسون به خبرنگار این روزنامه گفته است: اگر شرکت های ایرانی بتوانند واردات و صادرات خود را با استفاده از دلار انجام دهند عملیات بازرگانی برایشان تسهیل خواهد شد. آمریکا استفاده ایران از دلار را برای کالاهای پزشکی و غذائی محدود نکرده است و این مسئله فقط به فروش نفت توسط دولت ایران مربوط می شود و فروش نفت را برای شرکت ملی نفت ایران دشوار می سازد. زیرا خریداران در بازارهای نفتی گزینه های متعددی پیش رویشان است و مجبور نیستند از ایران نفت خریداری کنند و به این شکل ایران ناچار خواهد شد بهای نفت خود را کاهش دهد و به این شکل درآمد شرکت ملی نفت ایران و به تبع آن درآمد دولت ایران کاهش خواهد یافت.

به گفته کلاوسون که در کنگره آمریکا بیش از 30 بار به عنوان شاهد و کارشناس در امور مربوط به ایران حضور داشته است: یکی دیگر از حوزه های مربوط به تعامل ایران با دلار به بیمه مربوط می شود و همین منطق در حوزه بیمه نیز جریان دارد. معمولاً هر نفتکشی که بخواهد وارد اسکله ای شود باید یک میلیارد دلار به عنوان ضمانت بابت آسیب نرساندن به تاسیسات بندری به مدیریت اسکله بپردازد و این مبلغ معمولاً به صورت دلار است و از سوی شرکت های بیمه تضمین می شود.

کلاوسون در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در کنگره آمریکا درخصوص این مسئله اختلاف به وجود آید گفت: وقتی لو در کنگره سخن می گفت پاسخ روشنی به سوالات درباره احتمال بررسی لغو تحریم تعاملات بین المللی [ایران با استفاده از دلار آمریکا] نداد. این مسئله منجر به طرح انتقادات تندی علیه دولت آمریکا شد.

این روزنامه افزود: برخی مسئولان آمریکائی گفته اند دولت آمریکا به برخی از کشورها و بانک های جهان اعلام کرده است در برخی موارد برای تسهیل فعالیت بازرگانی با تهران از دلار استفاده کنند. درحالی که هنوز هیچ دستور رسمی در این خصوص صادر نشده است برخی منابع می گویند وزارت خزانه داری آمریکا در حال بررسی برای صدور اطلاعیه ای برای اجازه به نهادهای مالی برای استفاده از دلار برای تسهیل در امور بازرگانی قانونی با ایران است. این منابع می گویند: صدور چنین اطلاعیه ای به معنای لغو تحریم چندین ساله ایران است و این درحالیست که دولت آمریکا در زمان دفاع از توافق هسته ای با ایران به قانون گذاران آمریکائی و مردم این کشور قول داده بود که این تحریم ها حفظ شود.
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۳
کد مطلب: 12650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *