۰
گزارش وال استریت ژورنال درباره بازگشت نفت پارس

ابهام در صادرات نفت ایران

در این باره که آیا ایران توان تولید این میزان نفت را دارد یا آن که این روند با سرعت انجام خواهد شد، اختلاف نظر وجود دارد. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد برای دوره یک ماهه که در روز نوزدهم ماه آوریل به پایان می رسد، صادرات نفت ایران حدود دو میلیون بشکه در روز خواهد بود.
ابهام در صادرات نفت ایران - میز نفت
ابهام در صادرات نفت ایران - میز نفت
به گزارش ميزنفت ٬ وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی روند بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت پرداخت.

بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت با استقبال رو به رو نشده است اما تنها باید منتظر ماند و دید اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.
دلیل این موضوع آن نیست که هیئتی از مسکو قصد دارد به صورت غیر منتظره در نشست کارشناسان نفتی -که قرار است یکشنبه آینده در پایتخت قطر برگزار شود- شرکت کند. ستاره این نشست -و احتمالا اخلال کننده آن- ایران خواهد بود.

چندین تولید کننده بزرگ نفتی اعلام کرده اند اگر دیگر کشورها اقدام به نگه داشتن سطح تولید کنونی کنند، آنها نیز چنین کاری انجام خواهند داد. اما ایران -که اخیرا از بند تحریم های بین المللی رهایی یافته است- در روند افزایش تولید قرار دارد و قصد ندارد روند افزایشی تولید نفت خود را متوقف کند.

اما زمانی که محدودیت های اعمال شده بر ایران برداشته شدند اتفاقی جالب رخ داد: بهای نفت در بازارهای جهانی با کاهش رو به رو شد. بهای نفت به سبب چشم انداز بازگشت ایران به بازارها تحت فشار قرار داشت اما طی دو ماه گذشته بهای نفت در بازار با نوسان همراه بوده است.

در حالی که چنین نوساناتی در برخی از بازارها غیر عادی نیست اما در این زمینه باید گفت این تغییرات اساسا تأثیرات روانی دارد.

رقمی که همگان در بازار انرژی برای تولید نفت ایران در نظر گرفته اند چهار میلیون بشکه در روز است. این رقم از رقم مربوط به تولید نفت ایران قبل از اعمال تحریم ها و همچنین سخنان بلند پروازانه مقامات این کشور نشأت می گیرد.

در این باره که آیا ایران توان تولید این میزان نفت را دارد یا آن که این روند با سرعت انجام خواهد شد، اختلاف نظر وجود دارد. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد برای دوره یک ماهه که در روز نوزدهم ماه آوریل به پایان می رسد، صادرات نفت ایران حدود دو میلیون بشکه در روز خواهد بود. او همچنین پیش بینی کرد صادرات نفت ایران طی ماه مارس آینده به چهار میلیون بشکه در روز برسد.
رقم کنونی مربوط به صادرات نفت ایران در حال بهبود است اما کمتر از حد پیش بینی هاست.

میدان های نفتی و زیرساخت های ایران نیاز شدیدی به سرمایه گذاری دارند. اما تحلیلگران بر این باورند این کشور 30 تا 50 میلیون بشکه نفت را در اواسط ماه ژانویه در ناوگانی از ابرتانکرها ذخیره کرد.

بسیاری از این تانکرها کاملا از ضریب ایمنی بالایی برخوردار نیستند یا آن که بیمه مناسبی برای انتقال این نفت به بنادر اروپایی ندارند.
همچنین گزارش هایی در این باره منتشر شده است که عربستان سعودی و بحرین در حال محدود کردن دسترسی بنادر خود برای کشتی های حامل نفت ایران هستند.

به گفته حلیمه کرافت رئیس امور راهبردی در مؤسسه آر بی سی کپیتال مارکتس، مشکل بزرگتر باقیمانده تحریم های آمریکا بر معاملات با دلار است. این موضوع سبب شده است بازگشت دوباره ایران به بازارهای غربی با دشواری همراه شود.

در نتیجه، آغاز کند ایران برای ورود به بازارهای جهانی ممکن است سبب بروز نشانه هایی اشتباه به بازارهای نفتی شود. برخی تحلیلگران بر این باورند که میزان نفت خام ذخیره شده ایران در ابرتانکرها حتی افزایش یافته است.

باید دید آیا این بشکه های نفتی به زودی وارد پالایشگاه ها خواهند شد یا آن که ایران تمایل دارد با کندی به بازارهای نفتی بازگردد.
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 12786
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *