۰
وزیر خزانه داری آمریکا:

ایران رنگ دلار را نخواهد دید!

وزیر خزانه داری آمریکا گفت نظام مالی آمریکا به روی ایران باز نیست و این چیزی نیست که تغییر کند.
ایران رنگ دلار را نخواهد دید!
به گزارش ميزنفت ٬ جک لو در اظهارات خود در موسسه شورای روابط خارجی آمریکا به سؤالات خبرنگاران درباره تحریم ها علیه ایران پاسخ داد.

باربارا اسلاوین، مدیر برنامه ایران در «شورای آتلانتیک» از جک لو پرسید ما مشکلات بسیاری را در خصوص لغو تحریم ها برای ایران شاهد بودیم. آیا بخشی از مشکلات از این سرچشمه می گیرد که ایرانی ها برای دسترسی و انتقال دارایی های خود که به شکل دلار در بانک های چین و هند اندوخته شده است، با مشکل روبرو هستند؟ یا مشکل این است که بانک ها برای تراکنش های مالی ناچارند به نوعی از دلار استفاده کنند؟ همچنین آیا لازم نیست شما دست کم به شکل محدود، زمینه استفاده با واسطه از دلار U-Turn را فراهم کنید تا ایران بتواند به پول خودش که عمدتاً در بانک های آسیایی اندوخته شده است، دسترسی داشته باشد؟

وزیر خزانه داری آمریکا پاسخ داد:« ما آشکارا گفتیم تحریم های هسته ای علیه ایران که دسترسی به ذخایر این کشور و مؤسسه های بین المللی را محدود می کرد، زمانی که ایران به تعهدات خود در زمینه هسته ای در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرد، برداشته شد. ما این نکته را هم در مراوده بین دولت ها و هم برای مؤسسات مالی در سراسر دنیا روشن کردیم. ایران برای تجارت با چالش های بسیاری روبرو است که برخی از آنها به شیوه های تجارتی خود ایران مربوط است و برخی هم به سایر فعالیت های ایران در خارج از حوزه هسته ای ارتباط پیدا می کند؛ جایی که ایرانی ها به حمایت از تروریسم، بر هم زدن ثبات منطقه و آزمایش های موشکیِ مغایر با هنجارها روی آورده اند و در زمینه حقوق بشر در کشورشان مشکل دارند.

بنابراین، گرچه تحریم های هسته ای برداشته شده است، هنوز تحریم هایی علیه ایران در این حوزه ها وجود دارد. البته ما باید صراحت داشته باشیم. ایران به توافق هسته ای عمل کرد، بنابراین تحریم های هسته ای برداشته شد. این فرآیندی است که هر روز آشکارتر می شود و ما نیز به تعهدات خود در این زمینه عمل خواهیم کرد. با وجود این، نظام مالی آمریکا به روی ایران باز نیست و این، تغییر نخواهد کرد.

چالش این است که چگونه می توان درون نظام مالی بین المللی پیچیده ای کار کرد که در آن به الزامات قوانین آمریکا توجه زیادی می شود. به نظرم، وظیفه ما این است که شفافیت داشته باشیم که من و تیم ما سخت تلاش کرده ایم که همین طور باشد.

توجه کنید که چه چیزی باعث می شود نظام تحریم ها کارساز باشد؛ نظام تحریم ها زمانی کارساز است که حکومت برای کاهش یافتن تحریم ها، سیاست خود را تغییر دهد. حکومت ایران، سیاست خود را تغییر داد و به همین علت ما تحریم های هسته ای را برداشتیم. اما حکومت ایران در همه دیگر حوزه ها، رفتار خود را تغییر نداده است و هنوز تحریم های دیگری وجود دارد. پیدا کردن مسیر در این تحریم ها، چالشی است که گمان کنم شفاف سازی به آن کمک خواهد کرد. ما پیشنهاد نمی کنیم که دسترسی غیر مستقیم به نظام بانکی و دلار آمریکا U-Turn تغییر کند.

در ادامه جلسه خبرنگار دیگری به وزیر خزانه داری آمریکا گفت: در کنگره چند لایحه برای رسیدگی به نگرانی ها در خصوص دسترسی غیرمستقیم به نظام بانکی آمریکا U-Turn مطرح شده است تا این کار غیرقانونی شود. نظر به اینکه شما گفتید فعلاً هیچ برنامه ای برای صدور اجازه دسترسی محدود از این نوع وجود ندارد، درباره این لوایح کنگره چه نظری دارید؟

آنچه ما گفتیم و رئیس جمهور (آمریکا) حدود ده روز پیش گفت این است که ما به تلاش های بین المللی خود ادامه می دهیم تا اطمینان یابیم سایر دولت ها و مؤسسات مالی، معنای لغو تحریم ها را درک کنند و راهنمایی های لازم را ارائه کنیم تا ایران به منابع و تراکنش هایی که در پی لغو تحریم ها حق برخوداری از آنها را دارد، دسترسی داشته باشد. این کاری است که ما می کنیم و من به فرضیه ها در خصوص هر گونه اقدام دیگر پاسخ نمی دهم.
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 12822
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *