۰
یک رسانه فرانسوی مدعی شد

ایران عامل برکناری النعیمی!

برکناری علی النعیمی ، وزیر نفت عربستان که از چهره های بزرگ جهان نفت در سال های اخیر است و خبر آن روز شنبه 7 مه اعلام شد، در چارچوب همین تمایل به تغییرات می گنجد. فرصت بزرگی به دست آمده قیمت نفت سقوط کرده است و کسری بودجه امسال عربستان به 13/5 درصد تولید ناخالص داخلی می رسد.
برکناری النعیمی - میز نفت
برکناری النعیمی - میز نفت
به گزارش ميزنفت٬ مجله اقتصادی فرانسوی نوشت ، ترس از ایران، علت اصلی اصلاحات بزرگی است که که ولیعهد عربستان آن را اعلام کرده است.

پایگاه اینترنتی هفته نامه فرانسوی شَلانژ(challenges) نوشت شاهزاده محمد، پسر ملک سلمان پادشاه عربستان، با وجود بی میلی بخش دولتی و قدرت مانع تراشی مذهبی های محافظه کار ، طرح بزرگ اصلاحات در این کشور را اعلام کرد.

عربستان سعودی سالیان مدیدی است که برای جذب وفادارانی در داخل کشور و حفظ دوستان خارجی خود، از ثروت نفتی اش استفاده می کند. اما از وقتی که ملک سلمان در سال گذشته به تاج و تخت رسیده، پسرش محمد، که مسئول سیاست نفتی و اقتصادی کشور شده است، مبالغ هنگفت و غیرقابل تصوری را صرف خاور میانه(غرب آسیا) کرده است. برخی ها در ریاض معتقدند او سر بی پروایی دارد که وسواس خطرناک او در برابر ایران به تنش های قومی و تیرگی روابط با آمریکا دامن زده است.

اما شاید این بی پروایی شاهزاده محمد بن سلمان، دقیقا همان چیزی باشد که عربستان برای آغاز روند قطع وابستگی به نفت به آن نیاز دارد، نفتی که قیمت آن در 18 ماه گذشته مدام در نوسان بوده است.
طرح اصلاحات شاهزاده محمد از مدت ها پیش اعلام شده بود و در 25 آوریل جزئیات آن فاش شد. این طرح شامل طرح هایی ابتکاری است که امکان تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان را فراهم می آورد.

برکناری علی النعیمی ، وزیر نفت عربستان که از چهره های بزرگ جهان نفت در سال های اخیر است و خبر آن روز شنبه 7 مه اعلام شد، در چارچوب همین تمایل به تغییرات می گنجد. فرصت بزرگی به دست آمده قیمت نفت سقوط کرده است و کسری بودجه امسال عربستان به 13/5 درصد تولید ناخالص داخلی می رسد.

چند مورد از اهداف متعدد شاهزاده محمد حذف یارانه ها ، وضع مالیات های جدید، خصوصی سازی بخشی از خدمات دولتی و بازسازی شرکت نفتی دولتی آرامکو و پتروشیمی عظیم سابیک SABIC است.

اما او برای این اصلاحات با دو مانع بزرگ روبه رو است. یکی از این موانع بی میلی بخش دولتی برای همراهی با این اصلاحات بلند پروازانه است و مانع دیگر قدرت خانواده بزرگ حاکم و مذهبی های محافظه کار افراطی برای مسدود کردن راه اصلاحاتی است که برای جذب سرمایه گذاری ضرورت دارد، اصلاحاتی همچون رشد بخش خصوصی پویا ، اصل شفافیت و همچنین برتری حاکمیت قانون.

*فشار بر ایران
عربستان بخشی از مشکلاتش را، خودش برای خودش به وجود آورده است. این کشور در سال 2014 حمایت خود را از بهای نفت قطع کرد . عربستان به تولید بی رویه ادامه داد تا رقبای کم سود خود را که برخی تولید کنندگان نفت شیل آمریکا هم جزو آنها بودند، حذف و سهم خود را در بازار حفظ کند.

ریاض سعی دارد بر ایران هم فشار آورد و می گوید تا زمانی که این کشور تولید خود را کاهش نداده، تولید خود را کاهش نخواهد داد. اما ایران می گوید حق دارد پس از لغو تحریم های غرب کشورش را بازسازی کند.

یکی از علل این رفتار تهاجمی عربستان این است که بیم آن دارد واشنگتن تنهایش بگذارد. خاندان آل سعود فکر می کنند باراک اوباما ، که اخیرا از ریاض دیدن کرده است، بیشتر به سوی ایران تمایل دارد. اوباما با انتقاد از کشورهای حوزه خلیج(فارس) و دیگر متحدان در مورد تنها گذاشتن ایران و درخواست از سعودی ها برای برقراری روابط همسایگی با ایران ، به نگرانی های ریاض دامن زده است . همین امر به اصلاحات در عربستان سرعت بخشیده است. بی شک عربستان سعودی نفت زیادی دارد اما ایران اقتصاد متنوع تری دارد و می داند چگونه با مشکلات دست و پنجه نرم کند.
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 13230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *