۰
بررسی نقش ذخایر بر قیمت نفت

استتار قیمت در مخازن ذخیره سازی

زاویه نردبان در بالای نفتکشها در اوکلاهما، نوسانات قیمتی را ایجاد می کند که به معنای واقعی کلمه بر ارزش صدها میلیون دلاری که در محصولات مالی سرمایه گذاری شده است، تاثیر می گذارد.
مخازن ذخیره سازی - میز نفت
مخازن ذخیره سازی - میز نفت
سرمایه گذاران اقتصاد کلان در محصولات و فراورده های مالی مثل قراردادهای آتی نفت بر روی روند قیمت کالاها گمانه زنی می کنند. به این دلیل که مشارکت سفته بازان و دلالان به خصوص صندوق های پوشش ریسک، در بازارهای بین المللی تنها با انگیزه های مالی است، راهبرد تجاری مختلفی نسبت به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت خام به صورت فیزیکی دارند.

شرکتهای تولیدکننده و اکتشاف کننده در فعالیت فیزیکی اکتشاف و تولید نفت و گاز دخالت دارند. پالایشگاه ها باید نفت خام و گاز طبیعی را خریداری کنند تا بنزین و سایر فرآورده های نفتی را تولید کنند.

افزایش اخیر قیمت نفت شاید به خاطر خرید از سوی صندوق های پوشش ریسک بوده که در هفته منتهی به 26 آوریل با 7 میلیون بشکه خرید بیشتر از نفت برنت و نفت سبک آمریکا، میزان ذخایر خود را به بیش از 663 میلیون بشکه افزایش داده اند. قیمت نفت در 18 ماه گذشته نشان داده است که رابطه قوی با صندوق های پوشش ریسک داشته است.

مدیران صندوق های پوشش ریسک شاید به یک موضع گمانه زنی رسیده اند که برقراری تعادل مجدد جهانی برای جذب مازاد عرضه نفت در بازارهای بین المللی در حال شکل گیری و وقوع است. شاید این گمانه زنی به واسطه اظهارات فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی تشدید شده است که گفته است "تحت شرایط عادی به سوی پایان سال جاری، شش ماه دوم امسال یا در نهایت سال 2017 میلادی، بازار به تعادل مجدد خواهد رسید."

آشتی بین تولیدات فیزیکی و مالی در نقطه تحویل بر مبنای قراردادهای استاندارد مورد توافق، اتفاق می افتد. نقطه تحویل مورد توافق نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت، محل تقاطع خطوط لوله با نفتکش های مستقر در اوکلاهما است.

تحولات اخیر در قیمت نفت خام شاید مربوط به نوسانات ذخایر جهانی نفت باشد. سطح ذخایر راهبردی انرژی جهان معمولا با این واقعیت همراه شده است که صنعت جهانی روزانه حدود 100 میلیون بشکه نفت مصرف می کند.

به عنوان مثال زاویه نردبان در بالای نفتکشها در اوکلاهما، نوسانات قیمتی را ایجاد می کند که به معنای واقعی کلمه بر ارزش صدها میلیون دلاری که در محصولات مالی سرمایه گذاری شده است، تاثیر می گذارد.
این نوسانات نردبانی، با تصمیم آمریکا برای اجازه صادرات نفت در ژانویه 2016 میلادی تقویت شده است. 3 می 2016 ذخایر نفت اوکلاهما به خاطر کاهش قیمت جهانی نفت در همین روز با افزایش روبرو شده است.

آمارهای سطح ذخایر نفت اوکلاهما هم از طریق نهادهای دولتی و هم خصوصی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد. آمارهای دولتی در دسترس عموم قرار دارد و آزاد است. ناشران خصوصی مثل "گن اسکیپ" آمارهای خود را به تحلیلگران بازار می فروشند. این موسسه خصوصی بالگردهایی را بر فراز ذخایر نفتی اوکلاهما دو بار در هفته به پرواز در می آورد تا میزان ذخایر نفتی در نفتکشها را برآورد کند.

یک واقعیت فیزیکی در خصوص سطح ذخایر نفتی کوشینگ اوکلاهما ، عدم تطابق بین خطوط لوله ای است که نفت خام را وارد می کند و میزان نفتی است که توسط نفتکش ها خارج می شود. توسعه دهندگان متوسط موجب افزایش قابل توجه ظرفیت پر کردن نفت خام در سال های اخیر شده اند آن هم از طریق روش های غیر متعارف.

در حالی که ظرفیت بارگیری کوشینگ اضافه شده است، ولی روند افزایش مطابق با افزایش ظرفیت پر شدن نبوده است. این تنگنا ممکن است باعث افزایش سطح ذخایر نفتی کوشینگ شود حتی در شرایطی که سطح ذخایر جهانی به خاطر کاهش تولید در سایر مناطق جهان با کاهش روبرو می شود.

بازار همچنین به دقت واردات نفت خام چین را زیر نظر دارد تا نشانه های برقراری تعادل مجدد در ذخایر انرژی را بررسی نماید. یک عامل جدید موثر بر ارقام مصرف جهانی نفت تصمیم دولت چین برای اجازه دادن واردات آزادانه نفت توسط پالایشگاه های مستقل است. پالایشگاه ها از کاهش قیمت نفت برای خرید تعداد زیادی از نفتکش ها سود می برند.

به خاطر آنکه پالایشگاه ها خطوط کافی و نفتکش های لازم برای خالی کردن و ذخیره سازی مجدد نفت خریداری شده را ندارند، بنابر این کشتی های زیادی در سواحل چین منتظر خالی کردن محموله های خود هستند. یک نفتکش غول پیکر با 2 میلیون بشکه نفت خام توسط هزاران دستگاه کامیون باید تخلیه شود و این مدت زمان زیادی را می گیرد.

اگر آمارهای مربوط به تقاضا و عرضه فیزیکی نفت به موقع و با دقت در اختیار همه فعالان بازار قرار داشته باشد، آنگاه بازار به طور کامل عمل خواهد کرد. متاسفانه کسی به آمارهای کامل و دقیق در این بازار دسترسی ندارد. تحلیلگران بازار باید شفاف ترین و دقیق ترین آمارها را در اختیار داشته باشند تا استنتاج های درست و منطقی درباره عرضه و تقاضای فیزیکی داشته باشند که در نهایت قیمت محصولات مالی را تعیین می کند.
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 13305
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *