۰
اندیشکده بروکینگز بررسی کرد:

LNG همچنان در برزخ

LNG همچنان در برزخ - میز نفت
LNG همچنان در برزخ - میز نفت
به گزارش ميزنفت٬ اندیشکده بروکینگز نوشت:

بازارهای انرژی دوران هیجان انگیزی را سپری می کند، تقریبا دوران گذار و انتقال. در نشست 21 آوریل مرکز بروکینگز دوحه، کارشناسان درباره تحولات جاری در بازار ال ان جی مذاکره کردند. همان طور که سلطان برکت تحلیلگر و مدیر تحقیقات بروکینگز دوحه اشاره کرد، افزایش دسترسی و کاهش قیمت ال ان جی، تاثیر مهمی در این تحولات داشته است.

این مساله به کشورها اجازه داده است تا منابع انرژی خود را متنوع کنند، تقاضای رو به افزایش را تامین کنند و از منابع فسیلی قدیمی و رو به زوال به منابع تجدیدپذیر مدرن روی آورند. ال ان جی یک سوخت مهم در حال گذار است که انتقال به سوی انرژی پاک تر را تسهیل می کند ولی هنوز برخی اکراه ها برای مصرف گاز طبیعی وجود دارد. چین به عنوان مثال هنوز قصد بازگشت به زغال سنگ را دارد.

آموس جی هوشتاین فرستاده ویژه و هماهنگ کننده امور بین المللی انرژی وزارت خارجه آمریکا نیز بر این مساله تاکید کرد که اکنون دوران انقلاب در بازارهای انرژی است: اکتشافات غیر متعارف جدیدی وجود دارد، با افزایش انرژی های تجدیدپذیر روبرو هستیم، پیشرفت های فنی و سطوح جدید بهره وری و یک تعهد سیاسی مجدد برای تغییرات اقلیمی.

تنها چند دهه قبل، گاز را تنها می توانستیم از طریق خط لوله ها و به صورت محدود منتقل کنیم. با تلاش صورت گرفته از سوی قطر این سیستم قدیمی توسط ال ان جی تکمیل شده و موجب افزایش انعطاف پذیری شده است. هنوز بر خلاف نفت، ال ان جی باید توسط مصرف کننده بار دیگر به گاز تبدیل شود و این مساله مستلزم میلیاردها دلار سرمایه گذاری در زیرساختها است تا بتوان از گاز طبیعی استفاده کرد. پس نوآوری دیگری شکل گرفت: ذخایر شناور و واحدهای گاز سازی مجدد تا بتوان ال ان جی را در دسترس تر سریعتر و ارزان تر کرد.

با این تحولات، تولید کنندگان جدید وارد بازار ال ان جی شدند. استرالیا و آمریکا با سطوح تولید قطر تا پایان دهه جاری رقابت خواهند کرد و سایر تولید کنندگان مثل موزامبیک، تانزانیا مصر اسرائیل و قبرس نیز وارد بازار می شوند.

زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به قدرت رسید، آمریکا بزرگترین وارد کننده ال ان جی در جهان بود. آمریکا چند هفته قبل نخستین محموله ال ان جی را صادر کرد. در واقع پایانه های تبدیل گاز وارداتی آمریکا اکنون به پایانه های صادرات ال ان جی تبدیل شده است.

هوشتاین افزود: قیمت گاز مطابق با نفت با کاهش روبرو شده است. با توجه به افزایش تولید، این احتمال هست که قیمت گاز به روند نزولی خود ادامه دهد مگر اینکه قیمت نفت با افزایش روبرو شود.
وی دولتها و شرکتها را تشویق به مصرف گاز بیشتر کرده است تا از این طریق بتوان به اهداف مربوط به مقابله با تغییرات آب و هوا دست یافت.

این تحولات چگونه می تواند بر قطر تاثیر بگذارد؟ همان طور که عبدالله بن حمد العطیه می گوید، تولید ال ان جی در سال 1992 میلادی زمانی که او به عنوان وزیر انرژی قطر معرفی شد، وجود نداشته است. در آن زمان تولید و استفاده از گاز چندان مرسوم و تجاری نبود. ولی زمانی که قطر در نهایت در بازار ال ان جی سرمایه گذاری کرد، با موفقیت چشمگیری روبرو شد. قطر اکنون به آسیا اروپا و خاورمیانه ال ان جی صادر می کند.

البته قطر زمانی سرمایه گذاری را آغاز کرد که قیمت گاز پایین بود، پس از آن قیمتها بالا رفت و سرمایه گذاری جذاب به نظر می رسید. امروز قطر قصد دارد سرمایه گذاری را برای توسعه تولید ال ان جی افزایش دهد آن هم علی رغم کاهش قیمت گاز. قطر انتظار دارد که بازار جهانی گاز بار دیگر با رونق روبرو شود.

وی افزود: قیمتهای کنونی واقعا یک فرصت است تا بهره وری را افزایش دهیم و تولید را با هزینه پایین ترین انجام دهیم. این مساله موجب افزایش سود پس از رشد قیمت جهانی گاز خواهد شد.
 
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 13458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *