۰
اوپک شاید قربانی شود؛ شاید

تمرکز تهران و ریاض بر بازارها

روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در گزارشی به موضوع کشمکش بین ایران و عربستان سعودی پرداخت و نوشت اگر هر دو کشور تولید نفت خود را افزایش دهند، این اقدام سبب کاهش بیش از پیش بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.
تمرکز تهران و ریاض بر بازارها - میز نفت
تمرکز تهران و ریاض بر بازارها - میز نفت
به گزارش ميزنفت ٬ در این گزارش با عنوان «آیا ایران در جنگ نفتی اوپک دست بالا دارد؟» آمده است:

ایران و عربستان سعودی -که رقبای سنتی یکدیگر هستند- همچنان به جدال با یکدیگر برای اثبات برتری خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت -اوپک- ادامه می دهند. هیچ یک از این دو کشور فرصت را برای آسیب زدن به یکدیگر در هر زمان و هر مکان از دست نمی دهند و به نظر می رسد نفت بازی مورد علاقه آنهاست.

در حالی که عربستان سعودی درماه آوریل در نشست دوحه، مانع از تثبیت تولید نفت شد، ایران نیز تلاش های عربستان سعودی را برای تعیین سقف تولید در اوپک در نشست هفته گذشته در وین با شکست مواجه کرد.

ایران -که به تولید نفت در سطح قبل از تحریم ها نزدیک شده است- پیشتر موافقت کرده بود پس از رسیدن به سطح تولید مد نظر خود، این موضوع را که بخشی از تلاش ها برای تعیین سقف تولید نفت باشد، بررسی کند. اما ایران از پایبندی به هر گونه سقف تولید نفت خودداری کرد، اقدامی که سبب شد اعضای اوپک نیز از این ایده دست بردارند.

ایران از زمان برداشته شدن تحریم ها به پیشرفت هایی دست یافته است و سریعا سهم خود را از بازار جهانی نفت افزایش داد و بدین ترتیب، سبب شگفتی بسیاری از سرمایه گذاران شده است.
گزارش های منتشر شده حاکی است ایران تخفیف های بزرگی را برای مشتریان آسیایی خود در نظر گرفته است و بدین ترتیب، به منظور احیای سهم خود در بازارهای جهانی، نفت خود را به قیمتی کمتر از نفت عربستان سعودی و عراق ارائه کرده است؛ قیمتی که از سال دو هزار و هفت-دو هزار و هشت شاهد آن نبوده ایم.

ایران در آوریل سال 2016، دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز صادر کرد که بالاترین رقم از سال 2012 محسوب می شود. این رقم 15 درصد بیشتر از پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی است. ایران تاکنون در راهبرد خود موفق بوده است اما افزایش بیش از پیش سهم ایران در بازارهای جهانی نفت ممکن است با دشواری هایی همراه شود.

در همین حال، عربستان سعودی در پی افزایش تولید نفت ایران و عراق، در تلاش برای تحکیم سهم خود در بازار است. اما عربستان سعودی در تلاش برای طی کردن دوره انتقال از اقتصادی متکی به نفت است و این دوره انتقال به موفقیت آمیز بودن اقدامات شرکت نفتی سعودی، یعنی آرامکو، بستگی دارد.

به گفته امید ناصر مدیر اجرایی سعودی آرامکو، این شرکت به عنوان بخشی از تلاش های خود برای کسب آمادگی می کوشد سهم خود را در بازار حفظ کند و کارایی خود را افزایش دهد.

او در یک مصاحبه گفت: «ما سرگرم حفظ سهم خود از بازار هستیم و این روند سال به سال رو به افزایش است.» او بدون اشاره به جزییات بیشتر در ارتباط با رقم تولید نفت عربستان سعودی افزود:‌ «امسال، همانند سال گذشته، این سهم در حال افزایش است. سهم ما در بازار رو به افزایش است.»

یان برمر رئیس موسسه اوراسیا گروپ در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به نظر می رسد عربستان سعودی سرگرم افزایش تولید نفت خود است.

هیچ گونه نشانه ای از کاهش جدال بر سر برتری بین ایران و عربستان سعودی مشاهده نمی شود، و به نظر نمی رسد هیچ یک از این دو به پیروزی رسیده باشند.

با آن که عربستان سعودی ذخایر ارزی عظیمی در اختیار دارد، به سرعت سرگرم استفاده از آن است. از سوی دیگر، کارشناسان بر این باورند که اقتصاد ایران به منظور مقاومت در برابر پایین بودن بهای نفت در بازارهای جهانی به خوبی تجهیز شده است زیرا اقتصاد این کشور متنوع تر است و ایران جمعیتی تحصیل کرده و سخت کوش دارد.

عماد مشتاق کارشناس موسسه مشاوره ای تحقیقاتی اکسترات Ecstrat -که در لندن مستقر است- رویکردی مشابه را ارائه کرد. او گفت ایران بهتر می تواند در بلندمدت در مقابل آشفتگی ها دوام بیاورد زیرا در مقایسه با عربستان سعودی وابستگی کمتری به نفت دارد.

بعید به نظر می رسد جدال بین ایران و عربستان سعودی بر سر برتری در منطقه خاورمیانه [غرب آسیا] به زودی پایان بیابد. هم اکنون، کاهش تولید و حفظ سطح تولید سه میلیون و 500 هزار بشکه ای در روز با ایجاد توان بین عرضه و تقاضا، سبب افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی می شود.

زمانی که نیجریه، لیبی و کانادا سطح عادی تولید نفت خود را از سر بگیرند، تأثیرات این اقدام بر جدال بین ایران و عربستان سعودی احساس خواهد شد. اگر هر دو کشور سطح تولید خود را افزایش دهند، جهان از نفت لبریز خواهد شد و در نتیجه، بهای نفت در بازارهای جهانی به همان سی دلار در هر بشکه خواهد رسید.
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۴
کد مطلب: 13598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *