۰
رابطه ضراب و خانواده اردوغان

چند نمای نزدیک از رضا ضراب

بررسی ها در خصوص ضراب تاکنون موجب کاهش ارزش سهام در بازارهای ترکیه شده است. ارزش سهام هالک بانک از زمان دستگیری ضراب 20 درصد کاهش یافته است. در عین حال ، بعید است دستگیری ضراب تاثیر زیادی بر شهرت اردوغان در داخل ترکیه داشته باشد. اردوغان در رسوایی سال 2013 تقریبا آسیبی ندید.
رضا ضراب - عصر نفت
رضا ضراب - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ٬نیشن نوشت:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص دستگیری رضا ضراب، تاجر ترکیه ای طلا در فرودگاه بین المللی میامی آمریکا گفته است این مسئله هیچ ارتباطی به کشور ما ندارد ولی اکنون به نظر می رسد مسئله بر عکس شده است.

 دادستانی آمریکا در تلاش برای ممانعت از اینکه دادگاه پیشنهاد ضراب را مبنی بر پرداخت وثیقه پنجاه میلیون دلاری برای آزادی وی بپذیرد، ادعا کرد وی برای اداره کردن تجارت خود به سه وزیر ترکیه و رئیس بانک دولتی هالک بانک دهها میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است.

دادستانی آمریکا همچنین به بیش از چهار و نیم میلیون دلار پولی اشاره می کند که ضراب به یک موسسه خیریه که همسر اردوغان موسس آن است، پرداخت کرده است.

دادستانی آمریکا اعلام کرد :« اگر متهم وارد خاک ترکیه شود، مقامات بلند پایه دولت ترکیه می توانند مانع بازگشت وی به آمریکا شوند». در طول یک تحقیق فراگیر در خصوص فساد مالی که سال 2013 در دولت اردوغان اتفاق افتاد ، اتهامات مشابهی علیه ضراب و دیگران از جمله وزرای کابینه که در مدارک دادگاه به نام آنها اشاره شده است مطرح شد.

پس از آنکه رئیس جمهور ترکیه که آن زمان نخست وزیر بود این تحقیقات را یک کودتا خواند، اتهامات علیه ضراب و دیگران، حذف شد. بسیاری از دادستان ها و ماموران پلیس که در این پرونده دخیل بودند به اتهامات تروریستی و توطئه، شغلشان تغییر کرد یا اخراج شدند.

مقامات ترکیه سال 2015 جایزه « صادر کننده برتر » را به ضراب اهدا کردند.
بازپرس ها در آمریکا پس از بررسی حساب پست الکترونیکی و تلفن همراه ضراب می گویند شواهدی پیدا کرده اند که مسائل مطرح شده در بررسی سال 2013 را تایید می کند.

بررسی ها در خصوص ضراب تاکنون موجب کاهش ارزش سهام در بازارهای ترکیه شده است. ارزش سهام هالک بانک از زمان دستگیری ضراب 20 درصد کاهش یافته است. در عین حال ، بعید است دستگیری ضراب تاثیر زیادی بر شهرت اردوغان در داخل ترکیه داشته باشد. اردوغان در رسوایی سال 2013 تقریبا آسیبی ندید.

بسیاری از افرادی که به اردوغان رای داده اند معتقدند فساد مالی ، تاوانی اندک برای دولتی است که موجب رفاه مردم شده است.

نار مسراف از « گروه اوراسیا » که یک شرکت مشاوره ای است گفت :« بررسی قبلی تاثیری محدود داشت و این بررسی نیز تاثیری حتی کمتر خواهد داشت.»
با این حال ، پرونده ضراب در خارج ترکیه ممکن است به مشکلی مهم تبدیل شود.

آتیلا یسیلادا از شرکت « گلوبال سورس پارتنرز » Global Source Partners که یک شرکت تحقیقاتی است گفت اگر مشخص شود بانکهای ترکیه ای تحریم های آمریکا را نقض کرده اند ، این بانکها ممکن است از تجارت و مراودات بین المللی منع شوند. هر موضوعی که پای بانکهای ترکیه ای را به وسط بکشد ،مانند دینامیت منفجر خواهد شد.

اگر پریت بهارارا Preet Bharara وکیل رضا ضراب، شواهدی متقن ارائه دهد که مقامات ارشد ترکیه از ضراب رشوه گرفته اند تا به ایران برای دور زدن تحریمها کمک کنند، دادگاههای آمریکا می توانند بانکهای ترکیه را به پای میز محاکمه بکشانند.
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 13644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *