۰
۱۰
بخشنامه های وزارتی چرا اجرا نمی شود؟

بی محلی وزیر به امضای وزیر!

هرچند که گفته می شود پتروپارس یک شرکت خصوصی است اما طبق قانون این شرکت متعلق به شرکت ملی نفت است و مدیرعامل آن از سوی وزیر نفت تعیین شده و از نهادهای زیرنظر ابلاغ می شود. ضمن آنکه چنین توجیهاتی به مثابه «دنبال باد دویدن» است و خریداری ندارد.
بی محلی وزیر به امضای وزیر!
ميزنفت/ موضوع بازنشستگان از آن دست موضوعاتی است که ماه هاست مورد کنکاش کارکنان و کارشناسان نفت قرار گرفته است؛ مهم تر از هر چیزی که در نفت می تواند به بحث نخست تبدیل شود. بخشنامه وزیر نفت و «عمل بر عکس» هم بیشتر موجب تعجب شده است.

طبق قانونی که در مجلس تصویب شده است و تا چند روز دیگر باید مدیران بازنشسته را برکنار کند٬ بسیاری از مدیران صنعت نفت باید از سمت خود خداحافظی کنند. در این میان وزیر نفت بخشنامه ای را صادر کرده است که بر اساس آن مدیرانی که 2 سال تا پایان بازنشستگی شان زمان باقی است نباید در سمت های مدیریتی منصوب شوند.

به فاصله دو روز از این بخشنامه حکم مدیریتی سید مجید هدایت زاده رضوی برای مدیریت نیکو صادر شد. هدایت زاده سال هاست گه بازنشسته شده است اما به تشخیص وزیر نفت سمت مدیرینی از آن خود کرد تا تجارت نفت را در دستان او رها کند.

اما شنیده می شود در حکمی دیگر  حمید اکبری عضو هئیت مدیره شرکت پتروپارس به سمت مدیریت این شرکت منصوب شده است که با توجه به فاصله یکساله او تا بازنشستگی٬ چنین حکمی نیز نشاندهنده تشریفاتی بودن بخشنامه وزیر نفت است.

هرچند که گفته می شود پتروپارس یک شرکت خصوصی است اما طبق قانون نانوشته این شرکت متعلق به شرکت ملی نفت است و مدیرعامل آن از سوی وزیر نفت تعیین شده و از نهادهای زیرنظر ابلاغ می شود. ضمن آنکه چنین توجیهاتی به مثابه «دنبال باد دویدن» است و خریداری ندارد.

گویا بی توجهی وزیر نفت و مدیران او به بخشنامه ای های وزارتی رسمی عادی شده است و چنین عمکلردی نشان می دهد که قرار نیست دوران بازنشسته ها در صنعت نفت پایان یابد. البته در میان مدیران صنعت نفت هستند کسانی که حضورشان به دلیل تجربه  و سلامت کاری ضروری است و می توان شرایط را برای ادامه حضور آنها آماده کرد.

نکته مهم تر آنکه چنین انتصاباتی امضای وزیر نفت را بی اعتبارتر از گذشته می کند و کارکنان نفت نمی توانند حسابی روی زنگنه باز کنند!

در همین زمینه یک کاربر نوشته است: در موارد زيادي ثابت شده است كه وزير محترم نفت جناب آقاي مهندس زنگنه برخلاف حرف ها وبخشنامه هاي كه خود صادركرده٬ عمل كرده است. اينكه افرادبازنشسته و مسن به كارگرفته نشوند في نفسه كار خيلي درستي ايست.
درجهت بكارگرفتن نيروهاي جوان و توانا و با استعداد درجهت پيشبرد سريع كارها به نحو شايسته ولي موقعي كه خود وزير عملا برخلاف گفته خود عمل مي كند هيچ فايده اي ندارد. نمونه ي آن هم چند روز پيش انتخاب مديرعامل شركت ملي نفت و اعضاي هئت مديره. افرادمسن و كم تجربه آقاي وزيربراي تجربيات ارزشمند كاري كاركنان نيز هيچ اهميتي قائل نيست شايسته سالاري فقط در حرف است و درعمل هيچ خبري نيست.

آقاي وزير سياسی كاري زياد مي كند و بر خلاف گفته هايش عمل مي كند.به همين دلايل اكثريت به قريب كاركنان بي انگيزه شده اند و تعهد و تعلق سازماني كمرنگ شده است و فرسودگي شغلي همه جاي صنعت نفت را فراگرفته است.

 
چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 13763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنتتتتتتتتتت
کارشناس
Germany
آقای زنگنه ! جنابعالی 30 ساله وزیری .هر کس جای جنابعالی بود الان به یکی از ارکان نظام اجرایی نظام تبدیل میشد . شما کلاس درس گذاشتی و به شیوه ای بدیع والبته نو ! داری مدیر تربیت میکنی در حالی که نتونستی در مورد قراردادهای نفتی نه در سطح جامعه ونه در سطح نخبگان حتی در بین متخصصین و کارشناسان نفتی در اصول کلی کارها نیز نتوانستید اجماع ایجاد کنید .بعد از سه دهه وزارت خوب است به جنابعالی عرض کنیم شرایط نظام و کشور با گذشته فرق کرده این مدیرهای پیر و فرسوده و محافظه کار نمی توانند تحول ایجاد کنند.
پتروپارس الفاتحه..................
دکتر اکبری

اوضاع پسکو رو با این مدیرش آقای محمود ج. که حفاری پتروپارس رو از بین برده رو رسیدگی کنید..........
یک نفتی
Iran, Islamic Republic of
بخشنامه و ابلاغیه همه شعاری و برای دل خوشی است و گرنه همه این افراد بازنشسته و مسن باید بروند و افراد جوان و مستعد عهده دار مسئولیت ها شوند افرادی مثل وزیری هامانه / مدنی زادگان / خان بیگی/ عالی پور / بهمنی/ شعبانپور / کاظمی /مقدم / و..... دهها نفر دیگر که همه مسئولیت های کلیدی را اشغال نموده اند و حال کار کردن را نداشته و ندارند اقای وزیر باید به امضای خودش ذیل ابلاغیه صادر شده احترام بگذارد نه اینکه برای افراد دوست و رفیق خودش یک وزارت خانه را بر هم بزند (برای یک دستمال قیصریه را آتش بزند) لذا رفتن باز نشستگان را به فال نیک می گیریم
دکتر اکبری

این ""م.ج "" رو دریاب که پدر حفاری رو درآورده!!!!!
تا کی باید این بازنشسته ....
محمودی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
متاسفانه این بخش نامه ها فقط یک بازی سیاسی و کار تبلیغاتی است چرا که در حال حاضر با وجود این بخش نامه در شرکت نفت مناطق مرکزی نیز یک سمت مدیریتی را به فردی که در حال بازنشستگی است پیشنهاد می کنند و در حال انجام و اقدامات اداری است. یعنی شما بفرما مدیر عامل نفت مرکزی این رو نمیدونه یا مدیر عامل شرکت ملی نفت که تایید می کنه از این بخش نامه خبر نداره. خداوند از سر تقصیرات شما یگذره
Romania
متاسفانه در همه سازمانها و وزارت خانه ها اجازه حضور به میدیران میانی در سالهای گذشته نداده اند و برنامه ای هم برای تربیت مدیر توانمند بر اساس شایسته سالاری نبوده و نیست لدا تعدادی به خاطر روابط همچنان در همه پست های بالا می چرخند و معیاری و سنجشی در مورد میزان موفقیت آنها در پست های مختلف نیست .
همه به نفت گیر دادیم در راس سایر سازمانها و نهاد ها اکثرا بالای ۷۰ وحتی ۸۰ سال داریم و سمت های سرنوشت ساز و بسیار مهم تر از مدیریت پتروپارس و غیره داریم که ظاهرا برای کسی اهمیت ندارد
البته در کشور های پیشرفته سن بازنشستگی تا ۶۵ سال است و معتقد هستند که از این افراد البته در صورت داشتن توان مدیریت حتی سن های بالاتر استفاده می کنند در ژاپن و کره اگر افرادی تا سن بازنشستگی به سمت مدیریت ارشد برسد همچنان استفاده می کنند و معتقد هستند از تجربیات آنها باید استفاده کنند
علی
Iran, Islamic Republic of
در میان مدیرانی که طبق قانون جدید، بازنشسته میباشند، هستند مدیرانی که جانشینی برایشان وجود ندارد و آمار و ارقام نیز نشان از توان بالای اجرایی آنها دارد. ما نیز باید همانند کشورهای پیشرفته دنیا، از توان مدیریتی این افراد باتجربه استفاده نماییم... ۹۰٪ درصد از این مدیران بازنشسته بدون شک در مدت زمانی کوتاه، در بخشهای خصوصی یا خصولتی به کار خود ادامه خواهند داد و در مجموع هیچ تغییری در اصل ماجرا یعنی بیکاری جوانان ایجاد نخواهد شد تنها شرکتهای مهم کشورمان برای چندین سال دچار بحران مدیریت کلان میشوند...
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام و قبولي طاعات و عبادات
گرچه خوم يک نيروي جوان هستم ولي مديريت مديران جوان راهم در مناطق نفتخيز جنوب تجربه کرديم که متاسفانه غير از ضرر و زيان هيچ چيزبدست نياورديم. به نظر پيشکسوتان نفتي عزيز آيا اگر شخص ديگري غير از مهندس عالي پور در اين شرايط بحراني با اين هجم بدهي ها و کمبود نقدينگي سکان مناطق را به دست مي گرفت برنامه افزايش توليد به نتيجه مي رسيد؟