۰
یک مقام مسول اعلام کرد:

ضربه بانک ملت به ستاره خلیج فارس

قائم‌مقام مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بروکراسی اداری بانک ملت در تخصیص وام 650 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی را دلیل تاخیر در تامین منابع مالی این پالایشگاه دانست و گفت: تا پایان سال 94، تنها 218 میلیون یورو از وام را توانستیم دریافت کنیم.
ضربه بانک ملت به ستاره خلیج فارس
به گزارش ميزنفت به نقل از فارس، محمدعلی دادور، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در مصاحبه با اخبار ساعت 21 درباره دلایل تاخیر در تامین مالی این طرح گفت: «دلایل تأخیر به سه دسته تقسیم می‌شود؛ نخست تحریم که باعث شد که تجهیزاتی را که خارجی‌ها قول تأمین آن را داده بودند، نتوانیم دریافت کنیم و ما مجبور شدیم که دوباره سفارش‌گذاری کنیم و یا از طرف خارجی یا تولیدکنندگان داخلی تهیه کنیم.

دومین عامل موضوع عدم تأمین نقدینگی بود. با تلاش‌های مدیرعامل مجتمع و حمایت‌های همیشگی وزیر نفت و قائم مقام ایشان و همچنین پشتیبانی‌های معاون اول رئیس جمهور، ما پس از یکسال و اندی تلاش توانستیم وام 650 میلیون یورویی را مصوب و اجرایی کنیم. از آبان‌ماه 93 تاکنون نزدیک 38 درصد از این وام عملیاتی و دریافت شده است. با توجه به فشاری که بر روی این مجتمع پالایشی قرار دارد، واقعا این نقدینگی می‌توانست سریع‌تر و روان‌تر در اختیار این شرکت قرار بگیرد تا ما بتوانیم زودتر پروژه را به بهره‌برداری برسانیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

سومین عامل، اجرای بسیار ضعیف پروژه در دوران گذشته با توجه به طولانی شدن روند اجرای آن بوده است و ما مجبور به دوباره‌کاری‌های بسیاری در این پروژه شده‌ایم».

دادور در پاسخ به سوال مجری اخبار 21 درباره اعلام شفاف دلیل تاخیر در تامین منابع مالی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، گفت: «بروکراسی اداری بانک موجب این تأخیر شده است. چنانکه تا پایان سال 94، تنها 218 میلیون یورو از وام را توانستیم دریافت کنیم».

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در پاسخ به این سوال که کدام بانک‌ها طرف حساب این پالایشگاه برای دریافت وام هستند؟، افزود: «این وام 650 میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای ما تصویب شده است. بانک عامل ما، بانک ملت است. بحث انتقال ارز را هم البته باید در نظر بگیریم».

دادور در پاسخ به سوال مجری که در صورت انجام تأمین مالی پروژه، چه زمانی راه اندازی فاز اول این مجتمع پالایشی و روانه شدن بنزین تولیدی آن به بازارهای مصرف صورت می‌گیرد، گفت: «برنامه ما راه‌اندازی فاز اول این پالایشگاه در سال جاری است و امیدواریم که با تأمین نقدینگی، پیش از پایان سال، شاهد بهره برداری آن باشیم و زودتر کشور را به صادرکننده بنزین تبدیل کنیم».

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس در پاسخ به این سوال که دلایل بانک ملت برای عدم انجام تأمین مالی این پالایشگاه چیست، گفت: «بررسی این‌وویس‌های (صورت وضعیت‌های)ما یک مقدار طول می‌کشید و زمان بر می‌شد. ما جلسات متعددی را از ابتدای امسال با بانک گذاشتیم و توانستیم این مبحث را مقداری کوتاه کنیم. شرکت مهندسی که از طرف بانک معرفی شده بود که بر روی نحوه اجرای کار نظارت کند، اخیرا روان تر شده و بیشتر در سایت پالایشگاه حضور پیدا می‌کنند و نحوه بررسی این‌وویس‌ها و صورت وضعیت‌ها را سرعت بخشیده‌اند. تا سال گذشته، این موضوع سرعت چندان خوبی را نداشت. دومین مانع هم این بود که امسال آقایان بر روی مجوز ستاد تدابیر ویژه بحث داشتند که با توجه به اینکه خوشبختانه توانستیم این مجوز را بگیریم، امیدوارم دیگر مشکلی پیش نیاید».

در این بخش خبری همچنین گزارشی درباره آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس  پخش شد که حاوی مصاحبه‌هایی با برخی از مدیران این مجتمع پالایشی بود. در ابتدای این گزارش با اشاره به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس و میزان واردات بنزین کشور، بر این موضوع تاکید شد که این مجتمع برای کشور آنقدر مهم است که بهره‌برداری از آن به عنوان یکی از وعده‌های دولت یازدهم از آغاز فعالیت تبدیل شده است و بخشی از اظهارات بیژن زنگنه، وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی به هنگام گرفتن رأی اعتماد درمرداد 92 پخش شد. در ادامه این گزارش، با اشاره به اینکه قرار بود این طرح سال گذشته به بهره‌برداری برسد ولی این اتفاق نیفتاده است، دلایل این تاخیر توسط مدیران مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس بیان شد.

ابتدا سعید نوری، مسئول اجرایی واحدهای فرآیندی این پالایشگاه گفت: «بخشی از این تأخیرها به دلیل تحریم‌هایی بود که باعث شد تجهیزات به موقع وارد کشور نشود. با وجود این، ما 90 درصد از فاز 1 پالایشگاه را آماده کرده‌ایم».

سپس محمدعلی دادور، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس اضافه کرد: «برای راه‌اندازی فاز اول این پالایشگاه، 5 دستگاه کمپرسور کسری داریم؛ اما عدم تأمین نقدینگی توسط بانک عامل باعث شده که تأمین این تجهیزات عقب بیافتد».

در نهایت هم رشید سیدیان، مدیر پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «مجموع هزینه احداث این پالایشگاه، 3 میلیارد و 800 میلیون یورو برآورد شده، برای تکمیل فاز 1 این پالایشگاه، به حدود 250 میلیون یورو و 500 میلیارد تومان نیاز داریم».

در بخش پایانی این گزارش خبرنگار رسانه ملی گفت: «این میزان نیاز مالی برای تکمیل فاز نخست پالایشگاه با در نظر گرفتن 10 میلیون لیتر واردات بنزین با نرخ فوب خلیج فارس، معادل هزینه 57 روز واردات خواهد بود. به گفته کارشناسان، هر روز تأخیر در راه‌اندازی این پالایشگاه، 15 میلیون یورو خسارت به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. این آمارها انتظارات را برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر کرده است؛ پالایشگاهی که خشت بر خشت نهادنش 10 سال زمان برده و یک توجه خاص می‌خواهد برای گذاشتن خشت آخر. حالا این پالایشگاه یک چشمش به صندوق توسعه ملی است و چشم دیگرش به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که با حمایت دولت، گام آخر را برای خودکفایی در تولید بنزین بردارند».
چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب: 13774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *