۰
۱۵
عبرت تاریخی برای مدیران «میز دوست»:

پایان انتظار 9 ماهه؛ نقطه سرخط!

یکسال هم نشد که برخی مدیران نفت علیه او متحد شدند و حالا خود یکی پس از دیگری در حال برکناری به بدترین وضع موجود هستند. قطعا این پدیده نادر و عبرت آموز در نفت بارها تجربه شده است.
پایان انتظار 9 ماهه؛ نقطه سرخط!  - میز نفت
پایان انتظار 9 ماهه؛ نقطه سرخط! - میز نفت
ميزنفت/ پاییز 93 بود که خبرهای غیررسمی از اخراج دکل حفاری سحر یک از فاز 13 پارس جنوبی حکایت داشت؛ خبری که در کنار تمدید قرارداد شرکت پتروپارس با شرکت هندی آبان از لایه های زیرین بخش حفاری شرکت پتروپارس بیرون آمد. محمود جوادیان از چهره های تاثیرگذار در ترجیح شرکت هندی به یک شرکت ایرانی اما در پاسخ به ميزنفت آن را رد کرد ولی نامه هایی که این موضوع را تایید می کرد جوادیان را در کنج نگه داشت.

محمد جواد شمس مدیرعامل شرکت پتروپارس نیز چندان به این ماجرا ورود نکرد تا اوضاع کمی مبهم تر شود؛ در نهایت هدایت الله خادمی مدیرعامل وقت شرکت حفاری شمال در یک نشست خبری به بیان جزئیات این موضوع پرداخت و با ارائه اسنادی نشان داد فعالیت های دلالی در حوزه حفاری قصد زمین زدن شرکت های ایرانی را دارد.

شوک خادمی به این ماجرا٬ نظرات جالبی را به همراه داشت و وزیر نفت نیز در واکنش به آن٬ در یک برنامه زنده تلویزیونی رسما اعلام کرد از هدایت الله خادمی شکایت خواهد کرد. امور حقوقی شرکت ملی نفت هم بلافاصله وارد عمل شد و از خادمی شکایت کرد.

در بینابین این اختلافات تلاش ها برای برکناری خادمی از شرکت حفاری شمال آغاز شد و به مدیران بنیاد مستعضفان قول های جالبی داده شد از جمله آنکه در صورت برکناری او٬ بخش اعظمی از طلب های حفاری شمال پرداخت می شود. با تشدید این تلاش ها اما  70 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار جایگزینی شرکت ایرانی به جای شرکت هندی شدند که قابل قیاس با حفاری شمال نبود.

این نامه موجب شد تا شجاع الدین بازرگانی معاون پارلمانی وزیر نفت هم خود را وارد این ماجرا کرده و با نمایندگانی مانند شکر خدا موسوی و البته شخص  خادمی وارد مذاکره شود. سرانجام این مذاکرات به قول و قرارهایی انجامید که هیچگاه عملی نشد و دست آهنین در پشت ماجرا همچنان به دنبال برکناری خادمی بود.

پس از کش و قوس های فراوان٬ اول شهریور 1394 هدایت الله خادمی پس از 7 سال از سمت خود کنار رفت تا راه برای افرادی که او را مزاحم کاسبی خود می دیدند صاف شود. بیژن نامدار زنگنه که دل خوشی از خادمی نداشت پس از برکناری وی در یک نشست خبری برای کاستن از فشارها ماجرا را طور دیگری عنوان کرد:« من خودم به آقای سعیدی کیا گفتم ایشان را برکنار نکنند اما بنیاد مستضعفان کار خود را کرد!»

خادمی از سمت خود کنار رفت و در حال پایین رفتن از پله های حفاری شمال افراد بسیاری را دید که از برکناری اش خوشحال بودند؛ رکن الدین جوادی٬ محمد جواد شمس٬ محمود جوادیان٬ سلبعلی کریمی٬ سعید حافظی٬ عبدالحسین مقتدایی و از همه مهم تر بیژن نامدار زنگنه.

خادمی اما ساز ورود به مجلس را از شهرستان های ایذه و باغملک کوک کرد؛ او حالا در جبهه ای دیگر باید به سراغ منتقدان خود می رفت و اینبار فضا کمی سخت بود، از تلاش های مذموم برای پرونده سازی تا ارسال پیک هایی برای رقیبان جهت تخریب وی. خادمی برای بارنخست تایید صلاحیت شد اما به یکباره صلاحیتش رد شد٬ کسانی که برای راه نیافتن وی به مجلس تلاش می کردند برای وی پرونده کذایی را ساخته بودند که پس از بررسی مجدد٬شوراي نگهبان آنرا رد و صلاحیت او را تایید کرد.

وی تبلیغات خود را دیرتر از سایر رقبا آغاز کرد ولی به مدد مقبولیتش توانست به عنوان نفر دوم راهی دور دوم شود؛ تلاش های نامهربانان نفتی و استانی برای دور دوم بسیج شد تا وی از راه یابی به مجلس باز بماند اما او رای آورد و منتخب مرد ایذه و باغملک شد. حالا وضعیت بسیار فرق کرده و بازی هاعوض شده بود.

خادمی نماینده نفتی ها در مجلس شده بود و نفتی ها به دو دسته تقسیم شده بودند؛ عده ای امیدوار به دقیق تر شدن نظارت مجلس بر نفت و گروهی دیگر نگران از حضور خادمی در بهارستان. گروه دوم می دانستند خادمی صراحت لهجه دارد و اکنون که در مجلس است صراحتش بیشتر خواهد شد.

این نگرانی به کنار٬ وضعیت افرادی که کمتر از 9 ماه پیش از برکناری خادمی خوشحال بودند جای تامل فراوان دارد؛ رکن الدین جوادی حالا دیگر مدیرعامل نفت نیست و پس از دوهفته بلااتکلیفی تازه به وی اتاق کوچکی داده و تا توانستند با وی نامهربانی کردند؛ عبدالحسین مقتدایی که برای او کم نگذاشت(!!!) هم به شکل غیرمعمول و حتی زشتی از کار کنار رفت؛ ژنرال عالیپور زمزمه رفتنش بیشتر شنیده می شود و سلبعلی کریمی روی صندلی لرزان قرار گرفته است.

سعید حافظی هم در تیررس برکناری است و خودش بهتر از هر کس دیگری می داند چه افرادی جهت جایگزینی وی استعلام شده اند.
محمد جواد شمس هم با همه لابی هایش از پتروپارس طرد شد آنهم توسط کارکنانش و محمود جوادیان با شرکت پسکویی که برای خود دست و پا کرده بود گرفتار حواشی است که ممکن است برایش دردسر ساز باشد.

سيد صفدر حسيني همشهري او هم خيلي تلاش كرد تا وي راهي مجلس نشود اما دست روزگار فيش حقوقي ٥٦ ميليوني اش را شهره فضاي عمومي جامعه كرد تا زمزمه هاي بركناري وي نيز شنيده شود. تسنيم هم خبر داده است كه دختر و داماد وي نيز در اوج نارسايي هاي ارزي با تاسيس يك صرافي به كار مشغول بودند...!

حتی به یک سال هم نکشید٬ یکسال هم نشد که برخی مدیران نفت و غير نفتي علیه او متحد شدند و حالا خود یکی پس از دیگری در حال برکناری به بدترین وضع موجود هستند. قطعا این پدیده نادر و عبرت آموز در نفت بارها تجربه شده است و بیشتر مدیران با آن آشنا هستند ولی در این باره کمتر کسی می توانست چنین روزی را پیش بینی کند؛ شاید افراد نامبرده 9 ماه پیش در ماه عسل بودند ولی امروز در برزخی به سر می برند که خود هیزمش را ریخته اند. این مدیران همان هایی بودند که حتی حقوق شرکتی خادمی را قطع کردند و اکنون....

مدیران بنیاد مستضعفان هم حالا باید با مدیرعامل فعلی حفاری شمال بسازند؛ حجازی تنها خروجی اش برای این شرکت اخراج بود و اخراج؛ نه طلبی نقد شد و نه خبری از بازگشت به فاز 13. راهبری دکل امیرکبیر هم از این شرکت گرفته شد تا شرکتی گمنام و بی ریشه جای آنها را در دریای خزر بگیرد.

اگر بنیادی ها کمی صبر می کردند و از مدیر خود حمایت می کردند قطعا به سودشان بود تا امروز که یکی پس از دیگری از سنگرهای خود عقب نشینی می کنند!
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب: 13783
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
کاملاً درسته
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مدیریت پر از اشتباه محمود جوادیان در شرکت پسکو موجب ضررهای بسیاری بر صنعت حفاری کشور شده است......
این شخص پ...ضربه هایی بزرگی بر بیت المال زده و انشاالله هر چه سریعتر برکنار بشه . محمود جوادیان قبلا هم در شرکت پتروایران بوده و در آنجا هم بسیار بد عمل کرد و پتروایران رو با ضرر هنگفت مواجهه کرد.
Iran, Islamic Republic of
محمود جوادیان در شرکت پسکو پتروپارس موجب شد تا کشور دچار خسارت شود...

این شخص باید در پیشگاه خداوند توبه کند و استعفا و حقوق نجومی خودش رو به بیت المال برگرداند......
پتروپارس
Romania
بابا یکی پوسکو رو از دست جوادیان و باندش که از پتروایران با خودش اورده نجات بده.خدا میدونه اگر پرونده های این افراد با شرکت م .ر .ن رو بشه چه دردسرهایی رو میشه
لیموچی(هخامنشی)
آقای حاجی پور عزیز و بزرگوار واقعا از روشنگری شما بسیار سپاسگزاریم. به هر حال خدا جای حق نشسته است واقعا مهندس خادمی بسیار مظلوم واقع شد ولی تیر غیب خداوند به سمت حاسدان و مغرضان مهندس خادمی نشانه رفته است. امیدواریم در آینده نزدیک همه پشت پرده ها برای مردم روشن گردد. در ضمن باید از پروفسور قبادیان که بر خلاف همفکرانش همچون کواکبیان یا صفدر حسینی که فقط بدنبال منافع شخصی خود هستن راه حق را پیش گرفت و جانانه از مهندس خادمی پاک دست و انسان دوست حمایت کرد.
آرش @2
United States
روزی دوستی پس از عزل مهندس خادمی از مدیریت حفاری شمال سروده بود ..
مردی که پر از شعور و فرزانگی ست
همواره دچار دشمن خانگی ست
ای شیر دلیر از این شغالان نهراس
این حجم ستم بهای مردانگی ست

و اما عزل خادمی بهای مردانگی وی بود و این مطلب را بیش از همه دشمنان وی در نفت می دانستند ...
دشمنانی که تا آنجا از مهندس خادمی واهمه داشتند که حتی قدرت رویاروی و یک نشست ساده و یک گفتگو را هم با وی نداشتند...
آنان در تلویزیون می رفتند و هر چه می خواستند یک طرفه و یک جانبه بار خادمی کردند بی آنکه این قدر جرات و شهامت داشته باشند که به خادمی نیز میدان پاسخ دهند ....
یادم میآید در همان روزها کاربری برای برخی آقایان کرسنتی نوشته بود > آری و اینک آنروز خیلی زود فرا رسیده است و منتظر باشید که بزودی دست روزگار سیه روی خواهد کرد هر که را در او غش باشد .....

حالا جناب ژنرال پتن نفت ایران که آن روز با خادمی که در صنعت نفت ایران ژنرالی بود از نوع ژنرال دوگل آنگونه برخورد کردی و فکر کردی ژنرال دوگل نفت را از میدان بازی به .... تمام بیرون کردی و .....
حالا بفرما و به امور حقوقی چراغ سبز بده که بروند و از خادمی شکایت کنند....!!!!!!
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
واقعیت هایی که باید گفته می شد.مرسی از عصر نفت
Iran, Islamic Republic of
بقول پروین اعتصامی :کار فلک برون ز دفتر روز ماه و سال نیست
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر خادمی مدافع بیانات رهبری واقتصاد مقاومتی و نیروی انسانی بومی
عبدالحسين
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با کاري که مهندس عالي پور در مناطق نفتخيز جنوب در خصوص افزايش توليدکرد واقعاً لقب ژنرال برازنده ايشان است مرسي از قدر داني شما
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
خداکنه نهادهای نظارتی کامنت هایی که راجع به پوسکو و عملکرد جوادیان گذاشته شده رو بخونند.اقای زنگنه پتروپارس و شرکتهای وابستشون شدن حیاط خلوط یه عده ای اقای دکتر اکبری هم فکر نمیکنم بتونه جوادیان و تیمش رو کنترل کنه
آرش @ 2
United States
عصر نفت عزیزم کامنت ها رو سانسور نکن....!!!! حالا اون تیکه از کامنت منو که سانسور کردی کل معنا و مفهوم جمله عوض شد ....
رضا
Iran, Islamic Republic of
اما در بحث حقوق های نجومی اقایان شمس و اکبری و جوادیان بیشترین دریافتی ها رو در صنعت نفت داشتند که به بهانه خصوصی بودن هر جور که دوست داشتن رفتار کردن. البته ناگفته نماید اقایان جانباز و آزاده هستند و از قوانین مستثنی.
Iran, Islamic Republic of
سلبعلی کریمی ... برقامت نفت مرکزی. با هیاهو زیادامد اما فقط برکناری مدیران بدنه نفت مرکزی رارقم زد وافرادی را برسرکارگماشت که بله قربان گویش باشند.
پترو پارس
United Arab Emirates
درود بر شرف مهندس خادمي ، ايشان فردي با تعصب به صنعت نفت هستند،
اقاي جواديان با بد عمل كردنش در حفاري موجب شد تا شركت پترو پارس در آستانه ورشكستگي قرار بگيره و پول پيمانكاران رو پرداخت نكنه، البته من اسم شركت مهران رو نميارم چون عزيز دوردونه آقاي جواديان هستش،