۰
۸
یادداشتی از غلامحسین حسنتاش

چرا کرمانشاه قطب جدید پتروشیمی ؟!

مگر طبق سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی قرار نبوده است که دولت و وزارت نفت در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری نکند . خوب اگر کرمانشاه استعداد لازم را برای قطب شدن پتروشیمی داشته باشد بخش خصوصی خودش سرمایه‌گذاری خواهد کرد؟ دولت چه تسهیلاتی را قرار است در این زمینه فراهم کند؟
چرا کرمانشاه قطب جدید پتروشیمی ؟!
ميزنفت/ سید غلامحسین جسنتاش کارشناس برجسته حوزه نفت و انرژی در یادداشتی کوتاه که در وبلاگ خود قرار داده است٬ به موضوع توسعه پتروشیمی در کرمانشاه پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

در روز  27 تیرماه 95 در حاشیه سفر ریاست محترم جمهوری به کرمانشاه روزنامه‌ها نوشتند که وزیر محترم نفت در کرمانشاه اعلام کرده است که کرمانشاه به  قطب سوم پتروشیمی کشور  تبدیل خواهد شد (ظاهرا بعد از ماهشهر و عسلویه). با شنیدن این مطلب و خصوصا با مطالبی که قبلا در مورد  صنعت پتروشیمی و شیوه تصمیم‌گیری ایرانی (به شرح لینک‌های زیر) نوشته بودم . سوالات زیادی در ذهنم آغازه به رژه رفتن کرد:

1- آیا این تصمیم خلق‌الساعه و در این سفر گرفته شده و یا از مدتها قبل تحت مطالعه بوده است؟ اگر بررسی و مطالعاتی در این زمینه  انجام شده بود من با  ارتباطاتی که دارم نباید اینقدر بی‌اطلاع می‌ماندم. تا حالا چیزی در این مورد نشنیده بودم.

2- سال گذشته  اعلام شده بود که قطب سوم پتروشیمی در منطقه مکران است و با پیگیری وزیر صنایع (چه از موضع سازمانی ایشان و چه از موضع هولدینگ شخصی ایشان) کارهای زیرساختی هم در آنجا در حال پیگیری است و کلی هزینه شده است؟

3- نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی کشور چیست و قطب کرمانشاه در کجای آن قرار دارد؟

4- مگر طبق سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی قرار نبوده است که  دولت و وزارت نفت در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری نکند . خوب اگر کرمانشاه استعداد لازم را برای قطب شدن پتروشیمی داشته باشد بخش خصوصی خودش سرمایه‌گذاری خواهد کرد؟ دولت چه تسهیلاتی را قرار است در این زمینه فراهم کند؟

5- آیا از نظر مکان‌یابی و منابع آب و نزدیکی به خوراک نزدیک به بازار محصول و محیط‌زیست و مطالعه شده است که کرمانشاه محل خوبی برای توسعه پتروشیمی است ؟ آیا کرمانشاهی بودن وزیر در این انتخاب نقش داشته است؟

6- اگر هدف توسعه منطقه‌ای استان ویا اشتغال‌زائی است، آیا مطالعات آمایشی انجام شده؟  و تائید کرده است که بهترین گزینه توسعه و اشتغال‌زائی برای این استان پتروشیمی است؟‌

7- آیا اگر این طرح‌ها مطالعه دارد نباید به اطلاع افکار عمومی برسد و مردم به عنوان صاحبان اصلی درآمد نفت و به عنوان پرداخت‌کنندگان مالیات بدانند که چگونه از سرمایه‌های ملی‌شان استفاده بهینه می‌شود؟

 یکی دو روزی درگیر این سوالات بودم که خبر افتتاح واحد سوم اوره‌امونیاک پتروشیمی شیراز در روز 29 تیرماه 95 با حضور معاون محترم رئیس‌جمهور آمد و باز هم سوالات جدید:

چرا از اول این پتروشیمی که حالا فاز سوم آن افتتاح می‌شود به شیراز رفت؟
کشور چقدر اوره و آمونیاک نیاز دارد؟  آیا اوره و آمونیاک محصول نهائی با ارزش افزوده بالاست یا باید به صنایع پائین‌دستی پتروشیمی برود و یا با ارزش افزوده کم صادر شود؟
سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 14123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


بی نام
زیاد فکر نکن . اینا خودشونم نمی دونند دارند چیکار می کنند
کاووس دانیالی
Iran, Islamic Republic of
اخه کرمانشاه یه پهلوان. نامدار که بیشتر نداره اونم میخواد دینشو به شهرش ادا کنه
حسام
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز بهتره ادبیات در گفتار خودت رو رعایت کنی و مطالعه ت رو بیشتر.!
دلیلی وجود نداره که چون از زنگنه خوشت نمیاد به تاریخ یک منطقه و استانی چون کرمانشاه توهین کنی.!
پاسخ به دانیالی
بعنوان یک کرمانشاهی عرض میکنم :اگر از نظر شما سیاستمداران پهلوانند خدواند کرمانشاه را از این پهلوانان پاک کنه. سیاستمدار و پهلوان!!!
Iran, Islamic Republic of
اقا ي حسن تاش شما ديگه چرا؟ بنده خدا رفته تو شهر خودش قمپز در كنه جدي نگير گير نده مي خواي گير هم بدي به بيع متقابل و ipc گير بده
حامد
Italy
تحلیل قدری مغرضانه است.!
Iran, Islamic Republic of
تمام پتروشیمی های کرمانشاه خصوصی بوده و هستن. نویسنده خودش رو ناراحت نکنه. مردم کرمانشاه امیدی به اینا ندارن.
احمد
Iran, Islamic Republic of
اقاي حسن تاش تخصصشان در امور اداري است از كجا ايشان در همه امور فني و غير فني نفت صاحب نظر شده اند كه اعلام نظر مي فرمايند؟