۰
وضعیت مبهم آینده نفت و گاز کردستان

اقلیم پر نفت اما معلق

دکل حفاری در کردستان عراق - عصر نفت
دکل حفاری در کردستان عراق - عصر نفت
ميزنفت / همه ما با بحران های فراروی منطقه خودمختار کردستان به ویژه رویارویی با جنگجویان داعش آشنا هستیم. و نبرد شجاعانه مردان و زنان پیشمرگ با سلاح هایی کهنه و قدیمی در سال 2014 میلادی با مبارزان خطرناک ترین گروه تروریستی دنیای امروز که به سلاح های سنگین و مدرن آمریکایی غنیمت گرفته شده از ارتش عراق مسلح هستند، به بخشی از صفحات فراموش نشدنی تاریخ امروز تبدیل شده است.

اما در سایه تهدیدهای داعش و ناآرامی های سیاسی، اکثر سرمایه گذاران و شرکت های خارجی کردستان را ترک نموده اند. رویدادی که تاثیری چشمگیر بر توسعه اقتصادی اقلیم جدایی طلب بر جای گذاشته است. از سوی دیگر از فوریه ۲۰۱۴ میلادی، کمک های دولت های مرکزی به کردها متوقف شده است.

فراموش نکنید هم اینک دو میلیون آواره با ملیت ها و نژادهای مختلف از بیم هجوم داعش، در اردوگاه های اقلیم کردستان به سر می برند.

این شرایط دشوار، رهبران اقلیم کردستان را وادار به تلاش برای متنوع نمودن منابع درآمد و کاهش وابستگی به فروش نفت و گاز طبیعی نموده است. پیش بینی ها نشان می دهد در صورت آزادسازی شهر موصل، ۵۰۰ هزار تا یک میلیون آواره دیگر به کردستان مهاجرت خواهند نمود.

اتفاقی که اقتصاد شکننده کردستان را با بحران نوظهور جدیدی روبرو خواهد نمود. و ما معتقدیم نابودی داعش، علاوه بر مبارزه نظامی، به مقابله ایدئولوژیک نیازمند است. چرا که با تداوم آوارگی و فقر، ظهور گروه های تروریستی در نقاط مختلف دنیا به ویژه خاورمیانه و شمال آفریقا دور از انتظار نیست. اما با دور شدن داعش از مرزهای اقلیم کردستان و بهبود شرایط امنیتی در ماه های اخیر، ما اندک اندک شاهد بازگشت سرمایه گذاران به این اقلیم خواهیم بود.

دیدارهای روزانه وزیران و سفرای کشورهای مختلف با رهبران کردستان، نشان دهنده ولع جهانیان به بهره گیری از فرصت های اقتصادی دست نخورده کردستان است. کردستان علاوه بر دارا بودن ظرفیت گسترده کشاورزی که در گذشته از آن با عنوان انبار غله عراق یاد می شده است، در بخش های گردشگری، معدن، نفت و گاز و ترانزیت می تواند درآمدهای چشمگیری برای رهبران جدایی طلب اربیل به همراه آورد. به علاوه، رهبران اقلیم کردستان در نظر دارند با تسهیل مقررات دریافت ویزا، تعداد گردشگران خارجی به ویژه شهروندان ترکیه، ایران، اردن، کویت و ارمنستان را افزایش دهند.


*توسعه میادین گاز در دستور کار کردها
رهبران کرد برخلاف دولتمردان فدرال، امیدوارند تا تولید گاز طبیعی خویش را افزایش دهند. همچنین صادرات روزانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه از طرح های موردنظر اربیل به شمار می رود. رهبران اقلیم خودمختار کردستان برنامه های بلندپروازانه ای برای افزایش چشمگیر تولید و صادرات گاز طبیعی در سر دارند. گفته می شود در ابتدای دهه 2020 میلادی، تولید سالانه گاز طبیعی در این منطقه از مرز 20 میلیارد متر مکعب فراتر خواهد رفت.

رهبران آنکارا و اربیل که در سال های اخیر، بخش اعظم اختلافات سیاسی خود را به فراموشی سپرده اند، امیدوارند تا در حوزه انرژی به همکاری های درازمدت بپردازند. ترک ها نیز که سال هاست امیدوارند تا به هاب انرژی دروازه های اروپا تبدیل شوند، می توانند با واردات نفت و گاز از منطقه خودمختار کردستان، بر قدرت چانه زنی خود در بازار انرژی بیافزایند.

در آن سو، کردها که در یک بن بست جغرافیایی قرار گرفته اند، خواهان همکاری با ترکیه به عنوان پایانه صادرات نفت و گاز تولیدی خود هستند. تاکنون شرکت های بین المللی نفتی فعال در منطقه کردستان، تمایل اندکی برای توسعه میادین گاز طبیعی این اقلیم نشان داده اند. در مقابل، رهبران کردستان با ایجاد جذابیت اقتصادی تلاش کرده اند تا قراردادهای جذاب تری به شرکت های بین المللی پیشنهاد کنند. پیش بینی ها حاکی از آن است که 177 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز طبیعی کشف نشده در این منطقه وجود دارد. این حجم گاز طبیعی می تواند کل نیاز ترکیه به گاز طبیعی را به مدت 50 سال تامین کند.

دولتمردان عراقی دریافته اند افزایش درآمدهای فروش و ترانزیت نفت و گاز طبیعی می تواند موج جدیدی از جدایی طلبی را در میان کردها پدید آورد. عراقی ها که از ابتدا به صورت تلویحی مخالفت خود با راهبرد فریز نفتی نشان داده اند متعهد شده اند تا از اوایل سال جاری ماهانه ۱ میلیارد دلار به کردها پرداخت نمایند.

عراقی ها هم اکنون با وجود محدودیت های مختلف در حال تولید بیشترین مقدار تولید و فروش طلای سیاه در تاریخ کشورشان هستند. اقدامی که فشار زیادی بر بازار نفت وارد نموده است. همچنین عراق در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیشترین رشد فروش نفت را در میان اعضای اوپک از آن خود نموده است و در سال جاری نیز این جایگاه را حفظ خواهد نمود. اما سقوط قیمت نفت و کاهش تمایل سرمایه گذاری شرکت های نفتی بر دشوارتر شدن چشم انداز آینده سایه افکنده است. هرچند همه کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که پیش بینی اتفاقات آینده این منطقه، دشوارتر از همیشه شده است.
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 14390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *