۰
۷
نامه ای از سوی دانش آموختگان نفت

احتمال برگزاری جلسه «دفترچه ای» با سنجش

احتمال برگزاری جلسه «دفترچه ای» با سنجش
ميزنفت / دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت طی نامه ای به ابراهیم خدایی ریئس سازمان سنجش آموزش کشور خواستار ورود این سازمان به معضل اخیرشان شده اند. متن این نامه به شرح زیر است:
 
 

جناب آقای دکتر ابراهیم خدایی
ریاست محترم سازمان سنجش آموزش کشور
با  سلام و تحیات وافره؛

همانطور که مستحضرید، یکی از امتیازات ویژه دانشگاه صنعت نفت مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری در تمام مقاطع تحصیلی تا سال 1394، بند اولویت استخدام پس از فراغت از تحصیل در شرکت های تابعه وزارت نفت مطابق با قوانین مصوب وزارت نفت بوده است.

متاسفانه نزدیک به 15 ماه است که وزارت نفت از انجام تعهداتش سر باز زده و در عمل این امتیاز ویژه را نادیده گرفته است. بدنبال این خلف وعده، سال گذشته دانشجویان این دانشگاه، نزدیک به ده روز متوالی دست به اعتصاب غذا زده تا خواسته ی برحق خویش را به گوش مسئولین ذیربط  برسانند.

در نتیجه ی این اعتراضات، از جانب مسئولین وزارت نفت و دانشگاه، وعده هایی مبنی بر حل مساله استخدام فارغ التحصیلان داده شد. در پی اعتماد دانشجویان به مسئولین و پس از گذشت قریب به هفت ماه از آن وعده ها، متاسفانه اکنون شاهد خلف وعده مجدد و عدم اجرای قوانین مصوب در رابطه با استخدام دانش آموختگان از سوی وزارت نفت می باشیم.

به همین منظور دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه در اعتراض به این موضوع تصمیم به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی گرفته و اکنون دو هفته است که این تجمعات کماکان ادامه دارد. لازم به توضیح است که وزیر نفت در پاسخ به این اعتراضات در مصاحبات خبری و جلسات ، به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که وزارت نفت هیچ گونه تعهدی نسبت به استخدام دانش آموختگان دانشگاه مطابق با بند ششم امتیازات مندرج در دفترچه آزمون سراسری ندارد.   

با توجه به اینکه این امتیازات در دفترچه راهنمای سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، سازمان سنجش آموزش کشور را بعنوان یک سازمان حقوقی که با همکاری وزارت نفت اقدام به ایجاد انگیزش و پذیرش دانشجو در دانشگاه صنعت نفت نموده است، نسبت به این موضوع مسئول دانسته و درخواست پیگیری و ورود این سازمان به موضوع مذکور در جهت حل مشکل به وجود آمده را دارند.

در پایان، نظر به گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی از اهمال حقوق اینجانبان، تقاضای جلسه ای فوری با حضور نمایندگان فارغ التحصیلان و نمایندگانی از سازمان سنجش آموزش کشور جهت طرح مشکل و حل آن را از این سازمان داریم.

دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت
 
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 14441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بنده کارشناسیم را دانشگاه نفت بودم و کارشناسی ارشدم را در تهران خوانده‌ام و هم‌اکنون باوجود امکان استخدام در وزارت نفت در یک شرکت خصوصی معتبر درزمینهٔ نفت و گاز با حقوق و مزایای به‌مراتب بهتر (به همراه حس مفید بودن!) شاغلم و فرصت را برای اینکه تجربیات و دیده‌های خودم را بازگو کنم، مغتنم می‌شمارم. در این مورد به نظرم جناب آقای وزیر موضع کاملاً برحقی اتخاذ کرده‌اند. باید اعتراف کرد که در سال‌های اخیر دانشگاه نفت (باوجود سابقه درخشان و تربیت مدیران میان رده نسبتاً موفق درگذشته) از هر لحاظ که مورد مداقه قرار بگیرد یک سیستم معیوب و کاملاً ناکارآمد است.
بر اساس تجارب شخصی که در زمان تحصیل و بعدازآن داشتم به ضرس قاطع معتقدم که دانشگاه نفت یک چرخه معیوب است که ورودی‌اش دانشجوهای فوق‌العاده بااستعداد و باپشتکارند و خروجی‌اش در اغلب موارد آدم‌های مدرک به دست، کم‌سواد، بسیار پرتوقع، راحت‌طلب و خود بزرگ بینند که آینده خودشان را صرفاً در استخدام عافیت طلبانه در صنعت نفت می‌بینند.
فضای دانشگاه نفت در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های هم‌سطح در رتبه‌های جذب‌شده به‌هیچ‌وجه آکادمیک نیست، هیئت‌علمی این دانشگاه ازلحاظ علمی فوق‌العاده ضعیف است (کافی است به رتبه‌های علمی اساتید، مندرج در خود سایت دانشگاه مراجعه شود)؛ جذب اعضای جدید برای هیئت‌علمی صورت نمی‌پذیرد و کمبود اساتید این دانشگاه با اساتید پروازی که هزینهٔ بسیاری برای دانشگاه و وزارت نفت دارد جبران می‌شود.
دانشجویان و مسئولین دانشگاه برای توجیه سطح علمی پایین دانش‌آموختگان، اغلب ادعاهایی چون کسب رتبه‌های تک‌رقمی در کنکور ارشد توسط دانشجویان این دانشگاه را مطرح می‌کنند که این ادعا با توجه به تعداد کم شرکت‌کنندگان در آزمون ورودی رشته‌های موردنظر (کمتر از صد نفر که اغلب آنان از همان دانشگاه نفت هستند) مغالطه‌ای بیش نیست.
سرانه سالانه‌ای که برای هر دانشجو در این دانشگاه هزینه می‌شود بسیار بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است، ستاد این دانشگاه به علت دانشکده‌هایی که در شهرهای مختلف دارد بسیار بوروکراتیک عمل می‌کند، به‌گونه‌ای که نسبت تعداد کارکنان به تعداد دانشجویان این دانشگاه بسیار بیشتر از هر دانشگاه دیگری است. رویه‌ای که جناب آقای زنگنه در دوره‌های قبلی وزارتشان اتخاذ کرده بودند این بود که به‌جای هزینه فراوانی که این دانشگاه برای وزارت نفت دارد، دانشکده‌های نفت در دانشگاه‌های معتبر مانند تهران، امیرکبیر و علم و صنعت در حال ایجاد بود تا هم‌سطح علمی دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبت با نفت بیشتر شود و هم بار هزینه‌های سرسام‌آور این دانشگاه از روی دوش وزارت نفت برداشته شود؛ که‌ای کاش روند مذکور تکمیل می‌شد...
دانش‌آموختگان این دانشگاه که اکنون مقابل مجلس تجمع کرده‌اند (نه همهٔ دانش‌آموختگان این دانشگاه) حداقل در ضمیر ناخودآگاهشان می‌دانند که به دلیل ناکارآمد بودن سیستم آموزشی که در آن تحصیل کرده‌اند هیچ شانسی در رقابت با فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌های دیگر در یک کسب‌وکار خصوصی که مبتنی بر کارآمدی است ندارند، برای همین هم دنبال استخدام دولتی بدون آزمون هستند. در این راستا ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
اولاً دانشجویان این دانشگاه برخلاف ادعایی که همواره مطرح می‌کنند، بورسیه نیستند؛ به همین خاطر هم با جوسازی به دنبال گرفتن امتیاز هستند و موضوع را از طریق حقوقی و دیوان عدالت اداری پیگیری نمی‌کنند. تنها سندی که در دست دارند تعهد یک‌طرفه به وزارت نفت است که در صورت نیاز شرکت‌های تابعه وزارت به مدت دو برابر زمان تحصیل مشغول به کار شوند. در دفترچه هم تنها به ذکر کلمه «اولویت» در استخدام در صورت نیاز، اکتفا شده است.
ثانیاً اگر ما دانشجویان دانشگاه نفت شرایط دشوار آب و هوایی جنوب را تحمل کرده‌ایم، در کنار امکانات رفاهی به‌مراتب بیشتر این دانشگاه و پرداخت ماهیانه کمک هزینه تحصیلی بوده است و بدیهی است که تحمل شرایط بد آب و هوایی در زمان تحصیل دلیل کافی برای استخدام در هیچ ارگان و شرکتی نبوده و نیست و نخواهد بود.
ثالثاً نیاز صرف شرکت‌های تابعه وزارت نفت دلیل متقنی برای لزوم استخدام دانش‌آموختگان دانشگاه نفت نیست؛ چراکه اگر وزارت نفت نیاز به جذب نیرو داشته باشد باید از میان تمام افراد واجد شرایط، بهترین‌ها را برگزیند که اگر این‌گونه نباشد خیانتی است به مملکت، صنعت نفت و تمام فارغ‌التحصیل‌های رشته مرتبط با صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت که متقاضی کار در شرکت‌های تابعه وزارت نفت هستند.
رابعاً به قول پادشاه سخن، شیخ اجلّ سعدی «آن را که حساب پاک است از محاسب چه باک است.» اگر هم‌دانشگاهی‌های عزیزم به توانایی‌ها و تخصص خود ایمان‌دارند، چرا کوچک‌ترین هراسی از آزمون استخدامی (که روال استخدام دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌هاست) به دل راه می‌دهند؟! مگر نه این است که ادعای برترین و بهترین بودن را می‌کنند؟! برترین‌ها و بهترین‌ها همیشه در پی غربالی هستند که سره را از ناسره تشخیص دهد نه این‌که زیر آفتاب داغ و نامهربان مرداد مقابل مجلس به دنبال استخدام بدون آزمون تجمع کنند.
ختم کلام این‌که جناب آقای زنگنه همیشه ثابت کرده‌اند که در مسئله مصلحت مملکت و به‌خصوص وزارت نفت کمتر مماشات می‌کنند، امیدوارم در این مورد هم با توجه به فضای احساسی به وجود آمده کوتاه نیایند.
احسان
Iran, Islamic Republic of
بارها پاسخ چنین حرفایی داده شده...انچه که عیان است چه حاجت به بیان است.استخدام دانشگاه صنعت نفت هم جز امتیازات این دانشگاه بوده و حالا ایجاد جو احساسی و اتهام خیانت با داشتن این امتیاز که شیوه درستی نیست.ضمنا انتخاب این دانشگاه مزایا و معایبی داشته و حالا کسی که حاضر شده معیب.رو تحمل کنه برای رسیدن به مزایا و اینکه این مزایا رو ی انتخاب رشته داوطلب که انتخاب ایندشه موثر بوده دلیل لازم و کافی است برای مطالبه این حق
ali
Iran, Islamic Republic of
کذب محضه...
علی
Iran, Islamic Republic of
خخخخخ
داداچ داری اشتباه میزنی
پس چطوری رتبه طرف تو کنکور ارشد شده 6000؟
سهیل
Iran, Islamic Republic of
مطمئنی؟
پس پروفسور جامی، خراط، عیسی زاده،
دکتر شادی زاده یا دکتر مقدسی که مقاله شون بهترین مقاله spe شده بود و خیلی های دیگه کین؟
میشه بگین تو زمینه نفت تو دانشگاه های تهران چند تا پروفسور (استاد تمام) وجود داره؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
خیلی خنده دار بود کاملا مشخصه که حسرت استخدام شدن تو نفت به دلت مونده، آخه این همه دروغ چرا میگی؟
این همه زمان گذاشتی، تایپ کردی، بعد چرا از زمانت درست استفاده نکردی این همه ........ نوشتی؟
دانشجوی ارشد
Iran, Islamic Republic of
واقعا نامه ی بجایی است.
دانشجویان صنعت نفت بایستی به خق خود برسند.
خدا با ماست.
آقای وزیر اینو بدون که نه غربی ها تا به حال به کسی وفا کرده اند که سنگشان را به سینه میزنی و نه آن صندلی که بر آن نشسته ای.