۰
نگاهی به برنامه های افزایش تولید نروژ

تقریبا نیمه تعطیل

شرکت های بهره بردار موظفند علاوه بر دریافت تاییدیه راهبرد توسعه میدان از دولت، در گزارش های سالانه جزییات اقدامات خود در بخش بهبود اثربخش ضریب بازیافت را تشریح نمایند. در پاییز هر سال نيز، ‌گزارش های ارائه شده بررسی و صدور مجوز ۱۲ ماهه فعالیت در سال بعد، منوط به تایید گزارش شرکت پیمانکار میدان خواهد بود.
تقریبا نیمه تعطیل
ميزنفت/ کشور نروژ در سایه سرمایه گذاری چشمگير در طرح های افزایش ضریب بازیافت نفت، در دو دهه اخير به دستاوردهای قابل توجه اقتصادی دست یافته است. با قیمت های کنونی نفت خام، با هر یک درصد افزایش ضریب نرخ بازیافت، 17 تا 25.5 میلیارد دلار به درآمدهای این کشور افزوده خواهد شد.
در شکل 1 ، روند افزایش نرخ بازیافت نفت در انواع میادین بزرگ، متوسط و کوچک نروژ از ابتدای دهه 1990 میلادی تا سال 2010 ميلادي نشان داده شده است.


شکل 1. روند افزایش نرخ بازیافت نفت در میادین بزرگ، متوسط و کوچک نروژ از ابتدای دهه 1990 میلادی تا سال 2010 ميلادي
 
 
اما درآمدهاي هر عمليات باید در مقایسه با هزینه هاي آن، مورد سنجش قرار گیرد. هرچند در اکثر موارد، ما شاهد سودآوری طرح ها برای شرکت های نفتی و دولت بوده ایم. و دولت نروژ در این حوزه در مقایسه باسایر دولت هاي نفتي، به نتایج چشمگیری دست یافته است. در نمودار 2، رشد تاریخی افزایش ذخایر نفتی نروژ نشان داده شده است.



نمودار 2. رشد تاریخی افزایش ذخایر نفتی نروژ
 
نرخ بازیافت در میدان های مختلف، متفاوت و به عواملی نظیر مشخصات مخزن، راهبردتوسعه میدان و پیشرفت های فناوری وابسته است. ما می دانیم که از سال 2000 میلادی، تولید نفت در ميادين هيدروكربوري نروژ رو به کاهش بوده است. و بهره گیری از طرح های افزایش ضریب بازیافت، رابطه ای مستقیم با قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش هزینه فناوری های افزایش ضریب بازیافت و مقدار تولید نفت نروژ داشته است.

با کاهش پرشتاب نفت تولید شده در آب های یخ زده دریای شمال، به سرعت طرح هایی برای افزایش تولید نفت و ایجاد ارزش بیشتر در دستور کار قرار گرفت. فراموش نكنيد كه در سال های اخیر، تولید از چند میدان به دلیل افت تولید، سقوط قیمت طلای سیاه و رشد هزینه ها متوقف شده است. و سرمایه گذاری برای تولید مجدد از این میادین باید در کمترین زمان ممکن عملیاتی شود.
دولت نروژ امیدوار است با افزایش برداشت از میادین توسعه یافته، از زیرساخت های کنونی برای مدت بیشتری استفاده نموده و اختصاص هزینه برای متروکه نمودن میدان های قدیمی را به تعویق اندازد.

یافته های این پژو‌هش پس از مصاحبه با متخصصان کلیدی صنعت نفت نظیر پیمانکاران، شرکت های ارائه دهنده خدمات نفتی و مدیران دولتی به دست آمده است.
 
قوانین بالادستی صنعت نفت نروژ براساس دستیابی به بیشترین تولید بنیان نهاده شده است. شرکت های بهره بردار موظفند علاوه بر دریافت تاییدیه راهبرد توسعه میدان از دولت، در گزارش های سالانه جزییات اقدامات خود در بخش بهبود اثربخش ضریب بازیافت را تشریح نمایند. در پاییز هر سال نيز، ‌گزارش های ارائه شده بررسی و صدور مجوز ۱۲ ماهه فعالیت در سال بعد، منوط به تایید گزارش شرکت پیمانکار میدان خواهد بود.

در شرایط کنونی که اکثر میادین فراساحلی نروژ در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، کارایی روش های مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه با مهمترین موانع افزایش ضریب بازیافت نفت در کشور نروژ آشنا خواهیم شد:
*تعارض میان سودآوری در میان مدت و بلندمدت
*تلاش اندک برای پژوهش و توسعه
*فقدان گاز برای تزریق به مخازن
*انعطاف پذیری اندک در استفاده از یک راهکار
*کمبود تجهیزات مورد نیاز نظیر دکل حفاری و یا نیروی انسانی.
*چالش های سازمانی
*نیاز به نرخ بالای بازگشت سرمایه در پروژه های افزایش ضریب بازیافت 
ما می دانیم که همه طرح های افزایش ضریب یازیافت، سودآور نیستند. اما درآمدها باید در مقایسه با هزینه ها و راهکارهای جایگزین مورد سنجش قرار گیرند. .

*تزریق گاز در دستور كار
موضوع تزریق گاز به میدان های نفتی از مسائل مهم در صنعت نفت این کشور محسوب می شود. اما محاسبه مقدار گاز تزریق شده، دشوار و پیچیده است. همچنین قیمت گاز تزریق شده باید در مقایسه با نفت تولید شده، قابل قبول باشد.

بررسی های ما نشان می دهد تزریق گاز در مقایسه با تزریق آب با وجود لزوم پرداخت هزینه برای خریداری گاز، کاراتر بوده است. اما همچنان چگونگی تامین گاز، یک مساله مهم فناروی پیمانکاران نفتی به حساب می آید.
در نمودار 3، حجم گاز تزریق شده به میادین نفتی نروژ از ابتدای دهه 1980 میلادی تاکنون و پیش بینی مقدار آن در افق سال 2025 میلادی، نشان داده شده است.
 


نمودار 3. حجم گاز تزریق شده به میادین نفتی نروژ از ابتدای دهه 1980 میلادی تاکنون و پیش بینی مقدار آن در افق سال 2025 میلادی
 
در مجموع، با موانع فني و اجرايي كنوني، سقوط قيمت نفت مهمترين چالش فراروي طرح هاي افزايش ضريب بازيافت نفت در كشور نروژ محسوب مي شد. استفاده از طرح هاي پرهزينه پيشرفته افزايش ضريب بازيافت نفت، يك ضرورت محسوب مي شود. اما همچنان ترديدهاي زيادي در مورد اقتصادي بودن روش هاي نوين، وجود دارد.
 
 
نویسندگان: پیتر اوسموندسن و کارتین اچ. تیجن
منبع: www.uis.no
 

 
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 14655
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *