۰
کرامت بهبهیانی خبر داد

صادرات 8 میلیون بشکه‌ نفت از آزادگان شمالی

وزارت نفت به‌زودی درباره افتتاح آزادگان شمالی تصمیم می‌گیرد
مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی اعلام کرد: مقدمات آغاز بازپرداخت این طرح به پیمانکار چینی در دست هماهنگی است و وزارت نفت به زودی در باره افتتاح رسمی آزادگان شمالی تصمیم گیری می کند.
کرامت بهبهانی ، مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی - عصر نفت
کرامت بهبهانی ، مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از nioc.ir، کرامت بهبهانی از صادرات ۸ میلیون بشکه‌ای نفت از میدان آزادگان شمالی از اواخر فروردین ماه تاکنون خبر داد و با بیان اینکه، این طرح هم‌اکنون به طور کامل آماده بهره برداری رسمی از سوی مقامات کشوری است، گفت: مقدمات آغاز بازپرداخت این طرح به پیمانکار چینی در دست هماهنگی است و وزارت نفت به زودی در باره افتتاح رسمی آزادگان شمالی تصمیم گیری می کند.

وی با بیان این که بر اساس قرارداد اولیه، شرکت چینی (CNPCI) بایستی طرح پیشنهادی خود را برای اجرای فاز دوم ارائه دهد، گفت: در صورت توافق شرکت ملی نفت ایران با طرح پیشنهادی ارائه شده، فاز دوم این طرح توسعه ای اجرایی می شود.

بهبهانی تصریح کرد: هم اکنون شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی «CNPCI» در حال مذاکره برای توسعه فاز دوم این میدان هستند. بر اساس قراردادی که میان ایران و این شرکت چینی امضا شده، توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی را هم شرکت چینی اجرا خواهد کرد، مگر اینکه طرفین به توافق نرسند.

وی مجموعه عملکرد شرکت چینی در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی را به نسبت قابل قبول اعلام کرد و گفت: در مجموع نتایح خوبی از عملکرد آنها در این طرح توسعه ای به دست آمده است.

منافع ملی در توسعه فاز دوم آزادگان شمالی تضمین می شود

بهبهانی در باره اختلاف نظر با چینی ها در باره اجرای فاز دوم طرح توسعه آزادگان شمالی توضیح داد: اختلاف نظری که با آنها داریم این است که باید با شرایط پسابرجام هماهنگی داشته باشد و منافع ملی را کاملا مد نظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه توسعه میدان آزادگان شمالی در فاز دوم بر اساس آخرین ویرایش طرح جامع توسعه (Phase ۲ MDP) به صورت مرحله ای انجام می شود، اظهار کرد: در مرحله نخست فاز دوم، تولید ۲۵ هزار بشکه نفت خام در روز در دستور کار خواهد بود.

بهبهانی ادامه داد: در مجموع طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در ۲ فاز هر یک با ظرفیت تولید ٧۵ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری از آنها، تولید نفت از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی با یادآوری اینکه مطالعات اولیه فاز ۲ از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نشان می دهد که حجم ذخایر نهایی حدود ۶.۳ میلیارد بشکه است، افزود: مطالعات انجام شده درباره توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی حاکی از این است که نفت درجای این میدان ٣٠ درصد بیش از برآوردهای اولیه انجام شده در مطالعات اولیه برنامه جامع توسعه میدان (MDP) در سال ٨٧ است.


امکان تغییر هدفگذاری تولید در فاز دوم آزادگان شمالی

بهبهانی تصریح کرد: با توجه به احتمال وجود ذخایر بیشتر، نفت درجا تا حدود هفت میلیارد بشکه هم تخمین زده می شود، بر این اساس ممکن است هدف گذاری تولید در فاز دوم توسعه این میدان مشترک تغییر کند.

وی در باره اینکه چرا هنوز شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، میدان مشترک آزادگان شمالی را از شرکت چینی تحویل نگرفته و به شرکت ملی نفت ایران تحویل نشده است، توضیح داد: با توجه به احتمال آغاز توسعه فاز دوم این طرح توسعه ای با حضور شرکت چینی، در انجام این فاز راهکاری برای جلوگیری از تداخل مسئولیت ها در زمان توسعه و در زمان بهره برداری در دست بررسی است که با نهایی شدن آنها ضمن آغاز باز پرداخت، توسعه فاز دوم هم در برنامه قرار خواهد گرفت.

بهبهانی با تأکید بر اینکه سهم ساخت داخل در آزادگان شمالی بیش از ۵۱ درصد قید شده در قرارداد است، گفت: در این طرح ۶۷ درصد قراردادهای حفاری را به شرکت های ایرانی و به ویژه به شرکت ملی حفاری ایران واگذار کردیم، در صورتی که الزام بر ۵۱ درصد بود.

به گزارش NIOC، میدان آزادگان شمالی از جمله میدان های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل ۶.۳ میلیارد بشکه برآورد شده است. طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید ٧۵ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری هر ٢ فاز آزادگان شمالی تولید از این میدان در مجموع ١۵٠ هزار بشکه نفت خواهد بود که در این مقطع فقط فاز نخست اجرا شده است.
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 14783
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *