۰

مناطق هم وارد توسعه شد

وزیر نفت از واگذاری توسعه ۴ میدان نفتی به مناطق نفت خیز جنوب خبر داد و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تمام ظرفیت‌های کشور را پای کار نفت بیاوریم.
زنگنه - عصر نفت
زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بیژن زنگنه وزیر نفت در آئین امضای اولین قرارداد HOA در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با شرکت ایرانی توسعه نفت و گاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای مخازن نفتی یاران، مارون و کوپال اظهار داشت: وقتی می‌خواستیم میادین غرب کارون را که در مناطق عملیاتی جنگ واقع شده‌اند نام گذاریم، میدان یادآوران را به یاد آن دلاوری‌ها و در ترجمه «ذاکرین» نامگذاری کردیم، چرا که این منطقه، منطقه عملیات رمضان بود و این نام را به یاد بچه‌هایی که آنجا شهید شدند و ذاکرین حسین، اسلام و شهادت بودند و در مسیر عزت جمهوری اسلامی کار کردند قرار دادیم. 

وی افزود: میدان آزادگان را هم نه به خاطر دشت آزادگان بلکه به خاطر خود آزادگان نام گذاشتیم و میدان یاران را هم به همین صورت؛ این یاران، یاران چه کسی هستند؟ یاران اسلام و جمهوری اسلامی و روزهای سختی. من به دنبال آن نگاه‌ها و چهره‌ها می‌گردم که پیدا نمی‌شود. 

وزیر نفت اظهار داشت: ما امروز با شرکت پرشیا یک HOA یا Head of Agreament امضا می‌کنیم، چرا که به دلیل طول کشیدن نهایی شدن مصوبه دولت، متن قرارداد ما هنوز آماده نیست و به این نتیجه رسیدیم که برای تسریع کار و صرفه‌جویی از روش امضای HOA یا مبانی اصلی قرارداد استفاده کنیم که شامل طرح کلی توسعه میدان و یا MDP برآورد مبلغ کلی یا سود پیمانکار، دستمزد و زمان است و بعد به سراغ جزئیات برویم که چند ماه طول می‌کشد. 

وی افزود: آنها در مخازن کوپال و مارون می‌توانند مطالعات لازم را شروع کنند و در یاران جنوبی هم می‌توانند عملیات را شروع کنند و جلو بروند. 

زنگنه اظهار داشت: آنچه ما دنبالش بودیم، اول به ما انتقاد کردند و بعد فهمیدند انتقادبردار نیست و فتیله را پایین کشیدند، ایجاد شرکت‌های اکتشاف و توسعه یا E&P بود و گفتند این کار خلاف است و شرکت نفت را تضعیف می‌کنند و ما هم نفهمیدیم چطور شرکت نفت تضعیف می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه خیلی بد است که بعد از 100 سال شرکت E&P نداشته باشیم، گفت: خیلی از کشورها پیش از ما از نفت ما درآمد داشتند چون شرکت E&P داشتند و ما هم داریم شرکت E&P درست می‌کنیم که این مهم است. 

وزیر نفت با بیان اینکه الان شرکت‌های پیمانکار عمومی یا GC در قراردادهای نفتی درست شده است، گفت: با اغماض 8 شرکت را که ممکن است تعداد آنها به 10 تا برسد تأیید کردیم که بتوانند E&P شوند و اینها صنعت نفت را تقویت می‌کند. 

وی اضافه کرد: در دوره قبلی وزارت کاری کردم و خیلی هم عذاب کشیدم که آن تشکیل شرکت‌های GC بود که آن هم اینک دوستان حمله می‌کنند و اینکه باید توضیح بدهیم اینکه قانع بشوند یا نشوند و این مدت هم بمباران شده‌ایم. 

وی با بیان اینکه شرکت‌های E&P دانش‌بنیان بوده و دارایی آنها توان مهندسی و فنی است، گفت: اگر E&P  داشته باشیم و بالغ بشود، قطعاً می‌توانیم در آینده از این طریق از خارج از کشور درآمد داشته باشیم. 

زنگنه ادامه داد: در مصوبه دولت نوشتیم هیچ شرکت خارجی نمی‌تواند بدون داشتن شریک ایرانی وارد قرارداد با ما شود و بعد حتی از این هم فراتر رفتیم و گفتیم اگر شرکت‌های ایرانی توانمندی داشته باشند، قرارداد مستقل با آنها می‌بندیم و آنها می‌توانند راهبر باشند. 

وی در ادامه اظهار داشت: در این قرارداد با شرکت پرشیا به ما قول دادند که شریک خارجی بیاورند و از 2.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز، بخشی را باید از منابع خودشان، بخشی را از وام و بخشی را از طریق شریک خارجی تأمین کنند، اما پول اصل‌کار نیست و جور می‌شود، در حالی که باید توان فنی و مدیریتی پیدا شود. 

زنگنه اظهار داشت: چند وقت پیش آقای نوذری به من گفتند کار ما در یاران در حال تمام شدن و ما آنجا توان مدیریتی داریم که من به فکر فرو رفتم تا کاری بکنیم که این توان از بین نرود و پروژه‌ای به آنها بدهیم تا دلگرم شوند. 

وزیر نفت افزود: ما یاران شمالی را به یاران جنوبی پیوند دادیم و هر آنچه که امروز امضاء می‌کنیم، چه در یاران و چه در مارون و کوپال مربوط به افزایش بازیافت است، چرا که برای بخش تخلیه طبیعی یاران شمالی و جنوبی قرارداد قبلاً امضاء و اجرا شده است و الان برای افزایش بازیافت از این میادین قرارداد می‌بندیم. 

وی ادامه داد: امروز این برای من مهم است که تمرکز ما در افزایش ضریب بازیافت قرار دارد و بخشی هم به میادین مشترک متمرکز است، اما باید همه رسانه‌ها و دوستان نفت به ما کمک کنند تا طرح‌های افزایش بازیافت در اولویت قرار بگیرد و تبدیل به یک مطالبه ملی شود. 

زنگنه در ادامه گفت: بعضی وقت‌ها کسی می‌گوید چرا فلان کار را به فلان شرکت دادید در حالی که کسی جای کسی را تنگ نکرده است، چنان که ما فقط در مناطق نفت‌خیز جنوب بیش از 60 مخزن داریم که همه آنها به طرح جدید نیاز دارند و میادین فلات قاره و میادین گازی ما در مناطق مرکزی هم نیاز به اجرای پروژه دارد. 

وی افزود: در عین حال میادین جدیدی هم کشف کردیم و برای آنها کاری نکردیم و به طورکلی 100 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش داریم. 

زنگنه اظهار داشت: ضریب بازیافت ما در لایه سروک آزادگان 5 درصد و 95 درصد آن استفاده نمی‌شود و نباید از یاد ببریم که سطح سواد مهندسی ما در بخش نفت به سرعت در حال بالا رفتن است و اینها در آینده از ما سوال خواهند کرد که چرا بازیافت را افزایش ندادیم. 

وی تصریح کرد: میدان‌های مشترک تبدیل به مسئله ملی شد و از ما می‌پرسند کی در پارس جنوبی به قطر می‌رسیم و یا میادین مشترک با عراق کی توسعه می‌یابد، اما در بازیافت هنوز اینطور نیست و امیدوارم این اتفاق بیفتد. 

زنگنه با اشاره به اشکال مختلف قراردادهای توسعه، گفت: تصویب کردیم که تعدادی از میادین از جمله میادین رگ‌سفید، کرنج، پارسی و شادگان در لایه‌های آسماری و دیگر لایه‌ها توسط مناطق نفت‌خیز جنوب توسعه پیدا کند و ضریب بازیافت آنها افزایش یابد. 

وزیر نفت با بیان اینکه تلاش می‌کنم از همه ظرفیت‌های علمی برای توسعه کشور استفاده کنیم، گفت:‌هیچ افتخاری نیست که 600 میلیارد بشکه نفت در جا در شرق کارون داشته باشیم که 140 میلیارد بشکه آن را بتوان برداشت کرد اما بالای آن، مردم با فقر زندگی کنند. 

وی تأکید کرد: با اجرای این پروژه‌ها، همان زمان اجرا، ده‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود و بعد از بهره‌برداری هم از منابع آن در توسعه کشور می‌توان استفاده کرد. 

زنگنه در ادامه با بیان اینکه ما بعد از اجرای قرارداد مشروط به تولید به شرکت پیمانکار بازپرداخت می‌کنیم، گفت: شرکت پرشیا باید در این پروژه‌ها درآمد ایجاد کند و ما از محل بخشی از درآمد، هزینه‌ها، اصل و فرع و پاداش و دستمزد را به آنها می‌دهیم. 

وی تأکید کرد: در کل قراردادها بیش از 70 درصد کار به ایرانی‌ها ارجاع خواهد شد و در قراردادهایی که شرکت ایرانی رهبر کنسرسیوم است احتمالاً این عدد به 80 درصد خواهد رسید. 

وی تصریح کرد: مذاکرات خیلی جدی و سختی را با شرکت پرشیا داشتیم و بعضی از جاها بنده وسط را گرفتم و دوستان شرکت نفت و پرشیا قبول کردند و موضوع را جمع کردیم و به نتیجه رسیدیم. 

وزیر نفت گفت: به زودی یک قرارداد HOA دیگر برای افزایش بازیافت خواهیم داشت و به دنبال آن همین فعالیت‌ها را ادامه خواهیم داد. 

وی با بیان اینکه هدف قراردادهای ما بیشتر افزایش بازیافت است، گفت: اگر پرشیا نتوانست تولید کند، به او پول نمی‌دهیم و اگر 2 میلیارد دلار خرج کرد و به رقم تعهدداده شده نرسید، چیزی دریافت نمی‌کنیم. 

زنگنه ادامه داد: ستاد اجرایی تا الان در یاران شمالی بیشتر از منابع خودش استفاده کرده است و در قالب قرارداد سنتی بیع متقابل، چندان سودی گیر آنها نمی‌آید و اگر بتوانند هزینه و درآمد را صفر صفر متوازن کنند، برای آنها خوب است، با این حال به قرارداد احترام گذاشته و آن را اجرا کردند و ظرفیت خوبی ایجاد کردند. 

زنگنه در پایان گفت: من در بین شرکت‌های ایرانی تأیید صلاحیت‌شده فرقی قائل نیستم به شرطی که منابع را جور کنند و اگر بتوانند شریک خارجی را هم خوب است بیاورند. 





منبع : فارس
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 15066
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *