۰
نگاهی به یکی دیگر از رقم سازی های زنگنه

افزایش 7 درصدی ضریب بازیافت در ۱۴ سال اخیر!

افزایش 7 درصدی ضریب بازیافت در ۱۴ سال اخیر!
ميزنفت/ ماجرای افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی هر روز شکل تازه تری به خود می گیرد؛ پس از آنکه ارقام مختلفی برای میانگین ضریب بازیافت از مخازن نفتی اعلام می شود نگاهی به سخنان وزیر نفت در سال 1380 و سال 1394 نشان می ددهد این میانگین طی 14 سال اخیر حداقل 7 درصد افزایش یافته است.

سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در یادداشت اخیر خود در روزنامه ایران گفته است این میانگین  22 درصد است. غلامرضا منوچهری هم چندی پیش این رقم را 25 درصد اعلام کرده بود و زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز رسما این رقم را 27 درصد خوانده بود.

در حالی که وزیر نفت روی افزایش یک درصدی ضریب بازیافت و سودآوری صدها میلیارد دلاری تاکید کرد اما چنین اختلاف فاحشی در اعلام میانگین ضریب بازیافت در نوع خود جالب است. زنگنه معتقد است که ایران در افزایش ضریب بازیافت عقب تر از برنامه است که البته مورد قبول کارشناسان نیز است ولی موضوعی که هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد رقم سازی در این باره است که تیم فعلی وزارت نفت بویژه مقام عالی وزارت ید طولایی در آن دارند.

اگر بخواهیم اظهارات وزیر نفت را ملاک قرار دهیم باید قبول کنیم که طی 14 سال گذشته ضریب بازیافت میادین نفتی کشور با رشد 7 درصدی مواجه شده است که تقریبا اشباع شده است چرا که بنا بر گزارش های فنی و پژوهشی مهم از جمله گزارش معروف شرکت شلمبرژه٬ سقف افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی 8 درصد است.

وزیر نفت در سال 80 و در جلسه رای اعتماد خود در مجلس چنین گفته بود:«نمایندگان‌ محترم‌ مستحضرند که‌ ما حدوداً 500 میلیارد بشکه‌ هیدورکربور مایع‌ شامل‌ نفت‌ خام‌ میعانات‌ گازی‌ در جا داریم‌، آنچه‌ که‌ می‌توانیم‌ از این‌ برداشت‌ بکنیم‌ با تکنولوژی‌ که‌ تا الان‌ از آن‌ بحث‌ می‌کنیم‌ حدود 100 میلیارد بشکه‌ است‌. اگر ما فقط‌  یک درصد بازیافت‌ نفت‌ را اضافه‌ کنیم‌، یعنی‌ آنچه‌ که‌ می‌توانیم‌ از زیر زمین‌ به‌ روی‌ زمین‌ بیاوریم‌ که‌ تماماً نمی‌شود همه‌ نفت‌ را آورد، از 500 میلیارد، یک درصدش‌ 5 میلیارد بشکه‌ می‌شود و اگر قیمت‌ نفت‌ را 20 دلار متوسط‌ بگیریم‌ 100 میلیارد دلار به‌ ثروت‌ این‌ مملکت‌ اضافه‌ می‌شود و مصلحت‌ نیست‌ ما به هیچ‌ دلیلی‌ از این‌ 100 میلیارد ثروت‌ صرفنظر بکنیم‌ حتی‌ اگر یک درصد بتوانیم‌ بازیافت‌ نفت‌ را بالا ببریم‌ که‌ این‌ به‌ استفاده‌ از آخرین‌ تکنولوژی های‌ روز دنیا بستگی‌ دارد.»

بنا بر اظهارات وزیر نفت در مرداد ماه سال 80 میانگین ضریب بازیافت مخازن نفتی 20 درصد است ولی وی در مرداد 95 و در جلسه غیرعلنی مجلس درباره IPC این رقم را ۲۷ تا ۲۸ درصد اعلام کرده است! اعلام این رقم یعنی افزایش ۸ درصدی ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور که طی ۱۴ سال عملکردی قابل قبول است.
هرچند که هیچ یک از کارشناسان نفتی به این ارقام اعلامی اعتنایی نمی کنند ولی  بازی با ارقام برای رسیدن به اهداف خاص خروجی جز بی اعتمادی و عدم اعتنا به سخنان مدیران و مسئولان صنعت نفت ندارد.

وزیر نفت چندی پیش هم ادعا کرده بود که ضریب بازیافت مخازن کشور نروژ طی 20 سال گذشته٫ دو برابر شده است که ميزنفت گزارش مفصلی را با عنوان «اغراقی که وزیر نفت درباره نروژ کرد» منتشر کرد و با استناد به آمارهای وزارت انرژی نروژ٬ این ادعا را رد کرد.
 
 
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 15097
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *