۰
لزوم شفاف سازی وزارت نفت

ایرانی ها٬ قربانی عدم شفافیت می شوند؟

در حالی که یک شرکت ایرانی برای توسعه میدان نفتی آزادگان اعلام آمادگی کرده است وزارت نفت با فراخوانی که برای شرکت های خارجی در نظر گرفته است به احتمال فراوان «امضای آخر» را برای یکی از غول های نفتی کنار می گذارد و شرکت ایرانی را به سرگرمی خود مشغول می سازد.
میدان نفتی آزادگان - عصر نفت
میدان نفتی آزادگان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت٬ روز گذشته وزارت نفت رسما برای شرکت های خارجی را فراخوانی را منتشر کرد که بر اساس آن٬ شرکت های خارجی فعال در حوزه E&P درخواست خود را به وزارت نفت ایران ارسال می کنند تا این وزارتخانه صلاحیت آنها را برای حضور در صنعت نفت ایران بررسی کند.

نیمه دوم سال گذشته بود که وزارت نفت همین فراخوان را برای شرکت های ایرانی اعلام کرد که از میان ۳۷ شرکت متقاضی و ثبت نام کننده٬ 11 شرکت در دو مرحله پذیرفته شدند. پس از این مرحله و البته تصویب سخت الگوی جدید قراردادهای نفتی٬ قراردادهای پر ابهام برای شرکت پرشیا امضا شد و با فضا سازی ایجاد شده٬  القای اولویت شرکت های ایرانی بر شرکت های خارجی در دستور کار قرار گرفت.

سرگرم کردن شرکت های ایرانی از جمله پرشیا برای افزایش ضریب بازیافت مخازن بنگستانی٬ با واکنش های بسیاری همراه شد؛ محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ﴿ره﴾ اما در یک موضع گیری شفاف  اعلام کرد شرکت پرشیا آماده توسعه آزادگان است و بیش از ۷ میلیارد دلار برای این پروژه در نظر گرفته است که بسرعت می تواند در پروژه تزریق کند.

با این وجود٬ وزارت نفت سکوت کرد و در جامه این سکوت٬ فراخوانی را منتشر کرد که شرکت های خارجی برای حضور در مناقصه ها آماده خواهند شد. این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که وزیر نفت٬ مدیرعامل شرکت ملی نفت و سایر مسولان بارها به برگزاری مناقصه برای آزادگان اشاره کردند که با توجه به این فراخوان و اظهارات نفتی ها٬ به احتمال فراوان مناقصه آزادگان برای شرکت های خارجی خواهد بود و شرکت های ایرانی از جمله پرشیا از کار کنار گذاشته خواهد شد.

گرچه وزارت نفت بطور رسمی هیچ میدانی را برای مناقصه اعلام نکرده است ولی شواهد و قرائن و همچنین تاکید مدیران نفت برای واگذاری آزادگان به شرکت های خارجی نشان می دهد که شرکت های ایرانی از این میدان حذف شدند.

البته شاید گفته شود این فراخوان برای شرکت های خارجی است و در صورت برگزاری مناقصه شرکت های ایرانی نیز می توانند در آن شرکت کنند؛ برای روشن شدن صورت مساله از مسولان وزارت نفت این انتظار می رود که به ابهامات موجود پاسخ دهند. با توجه به اینکه وزارت نفت پیشتر اعلام کرده بود در میادین بزرگ فقط شرکت های خارجی حق حضور به عنوان اپراتور دارند، این شائبه ایجاد شده است که این فراخوان در این راستاست. لذا از مسئولان وزارت نفت تقاضا می شود شفاف سازی کرده و رسما اعلام کنند که  اگر در پروژه ای شرکتی ایرانی متقاضی اپراتوری باشد، حق حضور در مناقصه را دارد یا خیر؟ موضوعی که تاکنون مشخص نشده است.
 
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 15191
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *