۰
سرانجام دكل جنجالي

شايد غرق+عكس

یک شرکت ایرانی به واسطه یکی از دلالان معروف، دکل حفاری منهدم شده در طوفان کاتیرنا را در سال 2008 به قیمت 43 میلیون دلار خرید و برای بازسازی به شارجه و در سال 2015 به بندرعباس منتقل کرد. با وجودی که تاکنون بیش از هفت میلیون دلار برای نگهداری آن هزینه شده، مالکان آن، به‌علت آسیب‌دیدگی بالا و احتمال غرق شدن این دکل، آن را به‌عنوان آهن قراضه به قیمت یک میلیون دلار به حراج گذاشته‌اند.
دکل حفاری دریایی گلوبال پرل - عصر نفت
دکل حفاری دریایی گلوبال پرل - عصر نفت
به گزارش « ميزنفت »، مالکان ایرانی گلوبال پرل تصمیم گرفتند که دکل را به‌عنوان آهن قراضه به مزایده بگذارند، بر این اساس، ارزش مالی دکل حفاری گلوبال پرل با وضعیت کنونی و در چارچوب برنامه جلوگیری از نابودی (Salvage) و بر پایه وزن تقریبی فولاد آن و قیمت میانگین 300 دلار برای هر تن فولاد، حدود 1.2 میلیون دلار برآورد می‌شود، در عین حال، بر پایه استعلام قیمت کارشناسی از یارد «SOHAR» در عمان، ارزش کنونی دکل گلوبال پرل، در بالاترین حد، پنج تا 6 میلیون دلار ارزیابی شده است.

هم اکنون دکل حفاری گلوبال پرل، وضعیت نامطلوبی دارد و بدنه دکل (HULL) در بعضی نقاط دچار پارگی شده و آب به داخل تانک‌های آن نفوذ کرده است. با وضعیت کنونی دکل، ریسک و هزینه‌های نگهداری آن بسیار زیاد است و احتمال افزایش آسیب‌ها و حتی غرق شدن آن در بندر وجود دارد که در این صورت، خسارت زیادی به یارد ایزوایکو وارد خواهد  شد.

نکته جالب توجه اینجاست که دکل مشابه گلوبال پرل به نام گلوبال سانتافه که آن هم در طوفان کاترینا آسیب دیده بود، در همان سال به قیمتی در حدود 11 میلیون دلار فروخته و با  سرمایه گذاری حدود 30 میلیون دلار و در مدت یک سال بازسازی و در نهایت از آن بهره‌برداری شد و قطعا هم‌اکنون نیز سرمایه‌گذاری آن مستهلک شده است.

حالا چرا دکل گلوبال پرل با قیمتی چهار برابر قیمت واقعی به یک شرکت ایرانی فروخته شده است، جای سئوال است و از آن مهمتر، چه کسی دلال فروش این دکل به شرکت تأسیسات دریایی ایران بوده است!
 
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 15514
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *