۰

جزئیات فنی قرارداد ایران و توتال

مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: طی 10 سال اخیر برداشت از مخزن پارس جنوبی باعث مهاجرت گاز شده است و البته مطالعات نشان می‌دهد که این گاز بیشتر به سمت ایران آمده است.
پارس جنوبی - عصر نفت
پارس جنوبی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، مشکین‌فام در نشست معرفی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی که توسط کنسرسیوم به رهبری توتال انجام خواهد شد، گفت: فاز 11 با سایر طرح‌ها از نظر تأسیسات متفاوت است به همین دلیل توسعه آن طولانی شده است.

وی افزود: گاز فاز 11 به دو پالایشگاه فاز 6،7 و 8 در عسلویه و فاز 12 در کنگان که ظرفیت خالی دارند ارسال می‌شود.

مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: به جز سه بخش معمول در پروژه‌های پارس جنوبی یعنی تأسیسات سرچاهی، تأسیسات فرایندی برای جداسازی آب همراه و تأسیسات انتقال به خشکی، گاز فاز 11 باید وارد یک سیستم تقویت فشار برای تزریق به خط لوله 135 کیلومتری شود.

مشکین‌فام گفت: بعد از 2 یا 3 سال تولید از فاز 11 با افت فشار جدی میدان مواجه می‌شویم و به همین دلیل باید تأسیسات تقویت فشار را روی آن نصب کنیم و تکنولوژی این بخش را در ایران نداریم.

وی با اشاره به طراحی، ساخت، حمل و نصب 25 پلت‌فرم سرچاهی توسط پیمانکاران ایرانی گفت: تکنولوژی سیستم تقویت فشار در دنیا یگانه است و حتماً باید یک پیمانکار حرفه‌ای بین‌المللی با ما در این زمینه همکاری کند و این طراحی، الگویی برای بقیه فازها خواهد بود چنانکه باید در آینده 20 پلت‌فرم مشابه در پارس جنوبی نصب شود.

وی در خصوص جزئیات طرح توسعه فاز 11 گفت: این طرح شامل 30 حلقه چاه در دو سکو، سکوهای جداسازی آب همراه، دو رشته خط 32 اینچ به طول 135 کیلومتر و یک سکوی فشارافزا با ظرفیت 2 میلیارد فوت مکعب به وزن 20 هزار تن خواهد بود که فشار 30‌ بار گاز در سکو را به فشار 120 بار خواهند رساند.

مدیرعامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه گاز سکوی A را پس از تقویت فشار به سکوی B ارسال و از آنجا به خشکی می‌فرستیم، گفت: روی سکوی تقویت فشار باید نفراتی مقیم باشند که برای این کار یک سکوی اقامتی به ظرفیت 80 نفر پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 3 سال بعد از تولید اولیه با افت فشار مواجه می‌شویم و باید سکوی تقویت فشار وارد مدار شود، گفت: ساخت سکوهای تقویت فشار را حتماً باید در یاردهای خودمان انجام دهیم،اما وزن این سکو 10 برابر وزن اغلب سکوهای فعلی ما است و به 20 هزار تن بالغ می‌شود در حالی که بزرگترین سکویی که ما ساخته‌ایم 7 هزار تنی بوده است.

مشکین‌فام تصریح کرد:‌ هیچ جرثقیلی برای نصب سکوی 20 هزار تنی در دنیا وجود ندارد و این کار باید به صورت شناور انجام شود یعنی شناور بین پایه‌های جکت می‌آید و سکو روی جکت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به لزوم باز طراحی یارد تأسیسات برقی توسط یک مشاور حرفه‌ای خارجی گفت: هزینه هر سکو 2.5 میلیارد دلار است و نمی‌توانیم درباره آن ریسک کنیم.

مدیرعامل نفت و گاز پارس درباره انتقال تکنولوژی در این قرارداد اظهار داشت: طراحی مفهومی سکو و جکت تقویت فشار توسط مشاور ذی‌صلاح خارجی انجام خواهد شد و مشابه این سکو را در 20 سکوی دیگر خواهیم داشت و به همین دلیل باید از ابتدا اصولی و برمبنای دانش فنی مناسب انجام شود.

وی افزود:‌ ما سابقه طراحی و ساخت سکویی با این ابعاد را در کشور نداشته‌ایم و اگر تکنولوژی ساخت این سکو را به دست بیاوریم می‌توانیم آن را به بقیه کشورهای خاورمیانه صادر کنیم.

مشکین‌فام ادامه داد: ما به کمپرسورهای گاز ترش پرفشار روی سکوها نیاز داریم که انتقال دانش فنی به سازندگان داخلی را در مراحل بعد برای ساخت کمپرسورهای گاز ترش مرطوب و با مایعات بالا را در دستور کار داریم.

مدیرعامل نفت و گاز پارس با تأکید براینکه قرارداد توسعه گاز 11 ظرف 3 ماه نهایی و در اوایل 2017 امضا می‌شود، گفت: 40 ماه بعد از امضای قرارداد اولین تولید گاز آغاز خواهد شد و بعد از 3 سال باید کمپرسور تقویت فشار آماده و نصب شود که 36 ماه برای مطالعات تقویت فشار و 60 ماه هم برای ساخت سکوی تقویت فشار زمان نیاز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه توتال سال 2006 سکوهای سرچاهی فاز 11 را طراحی کرد، گفت: از آن زمان 10 سال گذشته و طی این 10 سال برداشت از مخزن باعث مهاجرت گاز شده است و البته مطالعات نشان می‌دهد که این گاز بیشتر به سمت ایران آمده است.

مشکین‌فام اظهار داشت: اگر سال 2016 این کار دنبال می‌شد مثل بقیه فازها سکوها نصب و بهره‌برداری و نصب کمپرسور به 10 سال بعد موکول می‌شد اما آن 10 سال الان گذشته و طراحی قبلی باید به‌روز شود.

وی تصریح کرد: هزینه کل طرح 4.8 میلیارد دلار خواهد بود که 2.6 میلیارد دلار آن برای تقویت فشار استفاده خواهد شد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس ادامه داد: قبلاً قرار بود تولیدات فاز 11 برای ایران‌‌ ال‌ان‌جی استفاده شود اما الان بعد از فرآورش و شیرین سازی در پالایشگاه‌های 12 و 6، 7 و 8 به مجتمع ایران آل‌ان‌جی ارسال خواهد شد.

وی تأکید کرد: در مجموع توسعه و بهره‌برداری براساس الگوی IPC حدود 20 سال طول خواهد کشید و داشتن بهره‌بردار حرفه‌ای در طول 20 سال می‌تواند کمک کند دانش فنی، نگهداشت تولید بعد از افت فشار مخزن به ما منتقل شود.

مشکین‌فام با بیان اینکه قطر ساخت سکوهای تقویت‌ فشار را آغاز نکرده است، گفت: به صورت موازی یک شرکت مشاور دیگر کار طراحی برای تقویت فشار در بقیه فازها را انجام می‌دهد و حدود 50 درصد طراحی را انجام داده است.

وی تصریح کرد: هر فاز پارس جنوبی 5 میلیارد دلار در سال درآمد خواهد داشت، فاز 11 معادل دو فاز است و در مجموع 10 میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر ایستگاه تقویت فشار بر برداشت از مخزن پارس جنوبی گفت: ما ظرف 3 سال به طور طبیعی و براساس فشار مخزن تولید خواهیم داشت اما بعد از 3 سال در سکو گاز خواهیم داشت اما فشار آن برای انتقال به خشکی کافی نخواهد بود و ما با احداث ایستگاه تقویت فشار و حفر چاههای جدید تا 10 سال می‌توانیم تولید 2 میلیارد فوت مکعب در روز را ادامه بدهیم.



منبع : فارس
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۵۱
کد مطلب: 15567
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *