۰

اوپک در پیچ تاریخی/ تلاش ترامپ برای از کار انداختن اوپک

عضو کمیسیون انرژی مجلس، معتقد است برگزاری نشست آتی اوپک در شرایطی برگزار خواهد شد که به اذعان دبیرکل اوپک٬ این سازمان را در مهم ترین پیچ تاریخی خود قرار داده است و در صورت عدم توافق کشورهای عضو اوپک٬ این سازمان کارآیی خود را از دست می دهد.
هدایت الله خادمی - عصر نفت
هدایت الله خادمی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نشست آتی اوپک در شرایطی برگزار خواهد شد که به گفته کارشناسان ارشد حوزه دیپلماسی انرژی و به اذعان دبیرکل اوپک٬ این سازمان را در مهم ترین پیچ تاریخی خود قرار داده است. اعضای کشورهای صادرکننده نفت خام جهان در الجزایر به این توافق دست یافتند که میزان تولید نفت را از 33.2 میلیون بشکه به 32.5 میلیون بشکه کاهش دهند.

برای تحقق این منظور قرار شد سهمیه بندی اعمال شود؛ همچنین  توافق شد کشورهای ایران٬ لیبی و نیجریه از این سهمیه بندی معاف شوند. دلیل این معافیت به این خاطر بود که سه کشور یاد شده به دلیل تحریم و ناآرامی ها زیر ظرفیت خود تولید می کردند که با افزایش تولید تا روز برگزاری نشست اوپک به بالاترین حد خود برسند.

بر اساس گفته مقامات مسئول٬ قرار است بالاترین میزان تولید کشورهای عضو در سال 2016 ٬بصورت توان تولید کشورهای عضو قرار بگیرد و بر اساس آن سهمیه بندی صورت پذیرد. مثلا اگر آنگولا بالاترین رقم تولیدش در سال جاری میلادی٫ 1.8 میلیون بشکه باشد همین رقم در اعمال سهمیه وی ملاک قرار خواهد گرفت.  درباره ایران گفته شده است سقف تولید ایران 4 میلیون بشکه است و این سهم برای ایران در نظر گرفته شده است . هم اکنون میزان تولید ایران 3 میلیون و 920 هزار بشکه در روز است که 80 هزار بشکه تا سقف 4 میلیون بشکه مدنظر خود فاصله دارد. از ایران سهمی کسر نمی شود و ایران تا سقف 4 میلیون بشکه می تواند تولید داشته باشد.

مهم ترین اختلاف عراقی ها با اوپک٬ اختلاف میان ملاک قرار دادن منابع اولیه و منابع ثانویه است 
از سوی دیگر کشور لیبی هم افزایش تولید داده است و به نزدیک یک میلیون بشکه در روز رسیده است. عراق هم بشدت تولید خود را افزایش داده است که مورد اعتراض برخی اعضای اوپک بویژه عربستان قرار گرفته است. از آنجا که ملاک سهمیه بندی اوپک بالاترین میزان تولید کشورها در سال 2016 است این افزایش تولید به معنی تلاش بیشتر برای گرفتن سهم بیشتر و کاهش «سهم تولیدی» است.

عراقی ها به دلیل مشکلات اقتصادی و به مشکل خوردن با شرکت های خارجی در این کشور٬ رسما اعلام کرده اند آنها نیز باید از سهمیه بندی معاف شوند که با مخالفت عربستان مواجه شده است. بیشتر کشورهای عضو اوپک تولید خود را افزایش داده اند که همین موضوع میزان تولید این سازمان را به 33 میلیون و 700 هزار بشکه رسانده است. این یعنی آنکه برای عملی کردن توافق الجزایر یعنی فریز تولید نفت روی 32.5 میلیون بشکه باید حداقل 1 میلیون بشکه کاهش تولید صورت گیرد.

از 13 عضو اوپک 3 کشور ایران٬ لیبی و نیجریه که معاف شده اند و این یک میلیون بشکه باید میان 10 عضو دیگر تقسیم شود. عربستان پذیرفته است تا تولید خود را کاهش دهد و سایر کشورهای همسو با این کشور هم از اعلام آمادگی شان گفته اند اما عراق همچنان در حال خراب کردن این توافق است.
اختلاف کنونی در اوپک، بر ملاک قرار دادن منابع اولیه یا ثانویه است 

مهم ترین اختلاف عراقی ها با اوپک٬ اختلاف میان ملاک قرار دادن منابع اولیه و منابع ثانویه است و می خواهند آمار تولید اعلامی از سوی منابع اولیه ملاک قرار گیرد و عربستان بر منابع ثانویه تاکید دارد. منابع اولیه یعنی آماری که خود کشورهای عضو اوپک  از میزان تولید خود ارائه می دهند و منابع ثانویه  6 نشریه و نهاد هستند که تولید روزانه کشورها را گزارش می کنند. مانند نشریه پلاتس٬ آرگوس و ... ؛ اصولا گزارش های منابع ثانویه با منابع اولیه اختلاف دارند و میزان رقم تولیدی از سوی این منابع کمتر از تولید اعلامی منابع اولیه هستند. مثلا منابع ثانویه اعلام می کنند تولید نفت ایران 3.6 میلیون بشکه است و منابع اولیه که خود وزارت نفت است می گوید 3.9 میلیون بشکه نفت تولید می کنیم.

در صورت عدم توافق کشورهای عضو اوپک٬ این سازمان کارآیی خود را از دست می دهد
اختلاف کنونی در اوپک٬ فعلا بر ملاک قرار دادن منابع اولیه یا ثانویه است که باید دید اوپکی ها چه برنامه ای را برای برطرف کردن این اختلاف دارند. با توجه به ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا و عقیده وی برای از کار انداختن اوپک٬ این وضعیت مهم تر از گذشته شده است.

در صورت عدم توافق کشورهای عضو اوپک٬ این سازمان کارآیی خود را از دست می دهد و اگر به توافق برسد باز هم می تواند به جایگاه نخست نهادهای تاثیرگذار بر بازار نفت برگردد. بین 30 تا 35 درصد از سهم بازار نفت در اختیار این سازمان است که هر نوع تصمیم گیری از سوی این سازمان٬ روی بازار تاثیر زیادی می گذارد.



منبع : خانه ملت
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 15721
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *