۰
گزینه جدید توسعه میادین کوچک فراساحلی

رونمایی از شناورهای CNG

با نگاهی به این شناور و شناورهای اف ال ان جی می توان مشابهت های زیادی میان آنها یافت. اما با توجه به لزوم نگهداری ال ان جی در دمای ۱۶۲ - درجه سانتی گراد در مقایسه با نگهداری سی ان جی در دمای محیط، هزینه های راهبری این شناورها بسیار کمتر خواهد بود.
شناور سی ان جی - عصرنفت
شناور سی ان جی - عصرنفت
ميزنفت/ شناورهای اف ال ان جی یک گزینه مناسب برای توسعه میادین گازی دورافتاده فراساحلی است. اما صدها میدان گازی کوچک فراساحلی در مناطق مختلف دنیا وجود دارند که از لحاظ اقتصادی استفاده از شناورهای غول پیکری نظیر کشتی های به کار گرفته شده توسط شرکت های شل و پتروناس در میادین دریایی استرالیا و مالزی در آنها، توجیه اقتصادی ندارد.

شرکت فینکانتری آفشور در یک نوآوری جدید، ایده ساخت یک شناور ذخیره سازی گاز برداشت شده از میادین فراساحلی به صورت سی ان جی را با نام سی ان جی ۳۲۰۰۰ ارائه کرده است.

در این طرح گاز برداشت شده از یک میدان گازی فراساحلی پس از فراورش اولیه تا فشار ۱۶۶ بار معادل ۲۴۰۰ پی اس آی فشرده می شود. سپس گاز فشرده شده بر روی یک شناور ذخیره سازی بارگیری و تا پالایشگاه خشکی مورد نظر انتقال می یابد.

اما این طرح چه مزایایی دارد؟ نخست اینکه امکان برداشت از میدان های کوچک و پراکنده ای که هم اینک غیراقتصادی محسوب می شوند، فراهم می گردد.
همچنین با بهره گیری از این روش، نیازی به نصب خط لوله های زیردریایی نخواهد بود. در مورد میادین نفتی فراساحلی دارای گاز همراه، این موضوع یک مزیت چشمگیر محسوب می شود. از سوی دیگر با تصویب و اجرایی شدن قوانین محدودکننده فلرینگ در مورد چاه های آزمایشی می توان با این شناور، از سوزاندن گازهای تولید شده جلوگیری کرد.

بررسی های چند موسسه پژوهشی نشان می دهد با وجود پیشنهاد چند راهکار مختلف، این روش از مزایای چشمگیری برخوردار است. شرکت فینکانتری آفشور در سال ۲۰۱۳ میلادی فعالیت های خود در جهت طراحی و ساخت این شناورها را آغاز کرده است. براساس مطالعات انجام شده، این شناورهای ذخیره سازی سی ان جی دارای عمر عملیاتی ۲۰ سال بوده و در طرح اولیه از طول ۲۲۰ متر، آبخور ۴۰ متر و وزن ۷۳۸۵ تن برخوردار خواهند بود. در شرایط معمولی ظرفیت بارگیری این شناور ۲۲۴ میلیون فوت مکعب در فشار ۱۶۶ بار و دمای ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

نکته مهم قابل توجه اینست که این شناور از ۱۰ مجموعه مخازن تحت فشار تشکیل شده که در هر مجموعه ۵۰ مخزن کوچک تر قرار خواهد داشت.در بخش زیرین شناور نیز مخزن آب تعادل ساخته می شود. بدنه طراحی شده این شناور نیز دو لایه است.

در این شناور ۲۱ نفر پرسنل حضور خواهند داشت. نکته دیگر قابل توجه اینست که تاسیسات تبدیل گاز به سی ان جی بر روی شناور نصب می گردد.
باید دانست که هزینه های انتقال گاز توسط این شناور در مقایسه با شناورهای اف ال ان جی، بسیار پایین تر بوده و ریسک وقوع حوادث در آنها بسیار اندک است‌.

در ساخت این شناور امکان بارگیری گاز تولیدی با هر فشار ورودی وجود دارد. مطالعات مختلف نیز نشان می دهد کارایی و هزینه های انتقال و نگهداری این شناور در مقایسه با پروژه های مشابه پایین تر و از قابلیت رقابت بیشتری برخوردار است. براساس دستورالعمل های راهبری شناور، در مرحله پیش از بارگیری، ترکیبات سولفید هیدروژن به دلیل کاهش ریسک ایمنی، جداسازی می شود.

براساس اعلام مدیران شرکت سازنده، زمان مورد نیاز جهت بارگیری و یا تخلیه کامل شناور ۲۴ ساعت می باشد. در زمان بارگیری فشار گاز ورودی ۶۰ بار در نظر گرفته است. این عدد برای گاز تخلیه شده نیز ۶۰ بار است.

با نگاهی به این شناور و شناورهای اف ال ان جی می توان مشابهت های زیادی میان آنها یافت. اما با توجه به لزوم نگهداری ال ان جی در دمای ۱۶۲ - درجه سانتی گراد در مقایسه با نگهداری سی ان جی در دمای محیط، هزینه های راهبری این شناورها بسیار کمتر خواهد بود.

فشار ۱۶۶ بار سی ان جی در این شناور برابر و حتی کمتر از فشار تانکرهای در حال حرکت در جاده ها است. گفته می شود در طراحی این شناور تلاش گردیده تا در تاسیسات بندری مقصد، تجهیزات اندکی برای تخلیه مورد نیاز باشد. فراموش نکنید که این شناور می تواند به عنوان یک مخزن بزرگ شناور تا زمان مورد نیاز در نزدیکی بنادر توقف نماید. بدین ترتیب، در مجموع این شناورها را می توان گزینه ای کارا، کم هزینه و انعطاف پذیر دانست که چشم انداز آینده آن، درخشان خواهد بود.
 
 
مترجم: محسن داوری
منبع: ماهنامه ‏OFFSHORE‏

 
 
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 15898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *