۰
۹
اختصاصی ميزنفت/

آسیب‌دیدگی یکی از خطوط لوله دریایی فاز 19

یکی از خطوط لوله دریایی انتقال گاز در فاز 19 پارس جنوبی به علت برخورد لنگر یکی از شناورهای مستقر در محدوده آب‌های این فاز، دچار آسیب‌دیدگی شد.
آسیب‌دیدگی یکی از خطوط لوله دریایی فاز 19
یک مقام آگاه در شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با ميزنفت ، با اعلام این خبر افزود: یکی از شناورهای مستقر در محدوده آب‌های فاز 19 پارس جنوبی، بتازگی حین جابه‌جایی، از کنترل خارج شد و لنگر آن با یکی از خطوط لوله انتقال گاز فاز 19 میدان گازی پارس جنوبی برخورد کرد و موجب پارگی و افت فشار خط لوله آسیب دیده شد.

وی تصریح کرد: به دنبال این اتفاق، سکویی که گاز آن از طریق خط لوله آسیب دیده به پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی در خشکی منتقل می‌شد، تا زمان ترمیم خط لوله آسیب دیده، از مدار تولید خارج شده است.

این مقام آگاه با بیان اینکه برخورد لنگر شناورها با خطوط لوله انتقال نفت و گاز در بستر خلیج فارس، اتفاق تازه‌ای نیست، یادآور شد: در سال‌های گذشته نیز، حادثه برخورد لنگر شناورها با خطوط لوله انتقال نفت و گاز در بستر خلیج فارس رخ داده که در نظر است برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی، تمهیدهایی اندیشیده شود.

طرح توسعه فاز ١٩ در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تأسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار بین پالایشگاه‌های فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تأسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف تبدیل می‌شود.

طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی، خرداد ماه سال ١٣٨٩ از سوی شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در چارچوب یک قرارداد «EPC قیمت مقطوع» به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تأسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC)، (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و با رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی، پیش از پایان امسال با حضور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی افتتاح شود.

لازم به یادآوری است که واحد شیرین‌سازی فاز ٢١ پارس جنوبي نیز در نخستین ساعت بامداد روز گذشته دچار حادثه شد و به علت ‎نشتی در برج متانایزر در یکی از واحدهای شیرین سازی این فاز، آتش‌سوزی رخ داد که این حادثه به سرعت مهار شد و خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشت.
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب: 16113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
میشه از اون منبع آگاه بپرسید این کشتی متعلق به کدام ارگان بوده است؟؟ و در آن منطقه مشغول چه کاری بوده؟
دلسوزان وطن
Satellite Provider
کشتی متعلق به شرکت صدرا بود و در حال نصب سکو بود اسمش هم بیبببببببب
صداقت
Iran, Islamic Republic of
شناور مربوط یه شرکت تاسیسات دریایی ایران و نان آن ابوذر 114 میباشد
علی
Iran, Islamic Republic of
طبق اطلاعات اولیه اسم این کشتی HL-5000 و متعلق به شرکت صدرا می باشد، که جهت نصب دک فاز 17 د رمنطقه لنگر انداخته بوده است
عسلویه
Iran, Islamic Republic of
کجایی شعبانپور کم کم مدیریت حضرت اجل دارد ثمر میدهد
یاسر
Iran, Islamic Republic of
شناور صدرا 12 روز در منطقه حاضر و با محل شکست 2 کیلومتر فاصله دارد
لنگر اندازی این شناور 10روز پیش از حادثه اتمام یافته و کاملا تحت کنترل بوده است
به گفته ناظرین در منطقه شناور ابوذر 114 از کنترل خارج شده و تمام رادیو های منطقه در حال پیج کردن این شناور بودند
نکته مهم و اصلی شکل شکست خط لوله و نشتی های دیگر در فاصله کمی از نقطه شکست ، و همینطور توپوگرافی انجام شده از اطراف این شکست کمتر نشانه ای از برخورد لنگر با خط لوله دارد
هر گونه قضاوت و پیش داوری ناشی از بغض به شرکت صدرا است که به تازگی قد علم کرده و در نصب به جایگاه پیشین خود برگشته است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بنده ربط این موضوع به آقای شعبانپور رو متوجه نمی شوم.
اگر علت شکستگی برخورد لنگر باشد، چه ربطی به مدیرعامل سابق شرکت کارفرما دارد؟
صداقت
Iran, Islamic Republic of
با سلام
آنچه که در این مسئله حائز اهمیت میباشد فاصله 1.7کیلومتری لنگر شناور صدرا با محل شکست خط لوله است و از طرفی این شناور 10 روز میش از حادثه در منطقه لنگر اندازی داشته است. و به قطعیت میتوان اعلام نمود این شناور تاثیری بر شکست نداشته است.
شکل شکست و توپوگرافی منطقه و بازرسی های در حال انجام به زودی گزارش خواهد شد.
هر گونه اظهار نظر در این رابطه ناشی از بغض به شرکت صدرا میباشد که به تازگی قد علم کرده و جایگاه پیشین خود در نصب رسیده است. و با توجه به قیمت مناسب این شناور قطعا شناور oceanic 5000 بیکار خواهد ماند.
این شایه پراکنی ناشی از ترس از دست دادن بازار کار آتی میباشد
خودم
Iran, Islamic Republic of
بهتره قبل از هرگونه اظهار نظر ، بررسی شود که شناور صدرا قبل از لنگر انداختن در موقعیت اصلی ، درکدام نقطه به صورت موقت لنگر انداخته و منتظر خالی شدن محل اصلی لنگر اندازی بوده است.