۰
ميزنفت گزارش می دهد:

​تاریخچه لوگوی شرکت شل

​تاریخچه لوگوی شرکت شل
ميزنفت/ همه ما شرکت شل را به عنوان یک شرکت نفتی می‌شناسیم؛ شل صاحب یک برند معروف در بازار تجارت است و این لوگوی جذاب و به یادماندنی همچنان بسیاری از طراحان را بهت زده می‌کند اما این لوگو به تدریج روزآمد و کامل‌تر شده است. در ادامه با این داستان جذاب آشنا می‌شویم:
 
 این شرکت در سال ۱۸۹۱ میلادی تاسیس شد. در آن سال ها، شرکت شل در تجارت صید و فروش صدف در کشورهای اروپای غربی فعالیت می‌کرد. نه سال بعد، مارکوس سامویل، بنیانگذار این شرکت تصمیم گرفت تا یک لوگو برای شرکت طراحی کند. همانند اکثر طرح های اولیه، اتود نخست، سیاه و سفید و بسیار ضعیف بود. یک صدف دو کفه‌ای رودخانه‌ای فاقد جذابیت گرافیکی. حتی زاویه دید آن چندان مناسب نبود.

در ویرایش های بعدی تلاش شد تا اندک اندک ضعف‌های آن برطرف شود. مثلا به تدریج می‌توان دریافت که گویی شما از بالا به یک صدف دلمه‌ای می‌نگرید. همچنین در سال‌های بعد، از طرح سیاه و سفید نخست فاصله گرفته شد و لوگو شل رنگی شد.
با نگاهی دقیق تر به لوگوهای اول و دوم می توان دریافت که یک عکس صدف با رنگ آمیزی و تغییر کنتراست به یک لوگو تبدیل شده است. ما می‌دانیم که دو لوگوی نخست، توسط طراحان گرافیست طراحی نشده بود. اما لوگوی منتشر شده در سال ۱۹۰۹ میلادی، یک گام به جلو بود. در این لوگو، یک موضوع جدید به چشم می‌خورد: طرحی متمایز و روشن. هرچند تا حدودی نزدیک به واقعیت بود و لبه‌های صدف کمی با یک اثر گرافیکی ناهمخوان به نظر می‌رسید.
 
نشان تجاری این شرکت، در طول سال‌های قرن بیستم، تغییرات زیادی پیدا کرد و در سال ۱۹۱۵ رنگ زرد با حاشیة قرمز، بعنوان رنگ‌های منتخب این علامت تجاری انتخاب شد.
 
در خصوص انتخاب این دو رنگ، دلایل مختلفی ذکر شده است. رنگ بدنة کشتی‌های اولیه شرکت شل، قرمز رنگ بود، تا از بقیة نفتکش‌ها، قابل تمایز باشد.
 
همچنین، شرکت‌هایی که با کشور اسپانیا داد و ستد داشتند، با الهام از رنگ پرچم این کشور، رنگ‌های طلایی و قرمز را انتخاب می‌کردند.
 
گروهی نیز بر این باورند، که رویال داچ شل، شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا را در حکم رقیب خود، پیش رو داشت. این شرکت، رنگ زرد با حاشیه قرمز را انتخاب کرد، تا حس متفاوتی، در مقایسه با لوگوی شرکت استاندارد اویل، القا کند.
 
آخرین ویرایش عمده در نشان تجاری این شرکت را، در سال ۱۹۷۱ یکی از مشهورترین طراحان صنعتی قرن بیستم، یعنی ریموند لوئیز انجام داد.لوگوی نهایی کمپانی شل، که در حال حاضر نیز استفاده می‌شود،



به گونه‌ای طراحی شده است، که در بیشتر مواقع، بیننده به تمرکز زیاد برای یادآورینشان تجاری این شرکت، در طول سال‌های قرن بیستم، تغییرات زیادی پیدا کرد و در سال ۱۹۱۵ رنگ زرد با حاشیة قرمز، بعنوان رنگ‌های منتخب این علامت تجاری انتخاب شد.
 
 
 
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 16421
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *