۰
۱۲
نامه وارده/

کمک یک میلیون تومانی، انتخاباتی است؟

سابقه نشان داده است که مسئولان با گفتن کلمات دو پهلو همواره راه گریز و تغییر مواضع را برای خود باز گذاشته و امکان عملی نشدن این وعده‌ها همچنان وجود دارد. در این مقوله هم ایشان با بیان جمله "کمک هزینه موقت جهت بهبود معیشت" از این قاعده گریز پذیری مستثنا نیستند.زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
کمک یک میلیون تومانی، انتخاباتی است؟
ميزنفت/ هفته گذشته بود که رضا خلیلی معاون عملیات غیر صنعتی شرکت ملی نفت در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی NIOC به اقدامات این شرکت در باره ساماندهی وضعیت کارکنان قراردادهای موقت پرداخت؛ گفته‌های خلیلی با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. عده‌ای با تشکر از پیگیری این موضوع نکاتی را مطرح کردند و عده‌ای دیگر اما برخی اظهارات خلیلی را انتخاباتی و وعده گونه عنوان کردند.

یکی از مهم ترین بخش‌های اظهارات خلیلی کمک یک میلیون تومانی به کارکنان قرارداد موقت بود که طبق گفته وی، تا پایان سال جاری یک میلیون تومان به عنوان کمک معیشت به حساب آن‌ها واریز خواهد شد. پرسشی که در میان کارکنان قرارداد موقت مطرح شده دائمی بودن و یا موقتی بودن این موضوع است که برای تشریح این موضوع ابتدا باید نگاهی دقیق به اظهارات خلیلی داشت.

یکبار دیگر جملات معاون شرکت ملی نفت را مرور می‌کنیم:
«معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور عملیات غیرصنعتی، جلب رضایت کارکنان را حافظ منافع ملی در صنعت نفت خواند و با تأکید بر اینکه حقوق کارکنان باید در چارچوب نظامی انگیزشی تعریف شود، از پرداخت مبلغی ترمیمی تا سقف یک میلیون تومان به کارکنان قرارداد مستقیم در چارچوب کمک به معیشت آنان، تا پیش از پایان امسال، خبر داد. در برنامه کوتاه‌مدت، قرار است با افزودن برخی گزینه‌ها به آیتم‌های حقوقی کارکنان قرارداد مدت موقت و مدت معین، حقوق و مزایای آنان را تا پیش از پایان امسال، مقداری افزایش دهیم تا از این طریق، بتوانیم به‌طور موقت، به بهبود معیشت آنان تا حدودی کمک کنیم.»

در اینجا ذکر چند مورد الزامی است:

نخست اینکه تا زمانی که برنامه مدونی اعلام نشده باشد و بخشنامه ای داده نشده تمامی صحبت ها تحلیل و حدس و گمان بوده و نتنها ما بلکه هیچ شخص دیگری نمی‌تواند در مورد اینکه  این مبلغ چگونه پرداخت می‌شود و ادامه دار خواهد بود یا خیر اظهار نظر قطعی کند.
اما از بعد تحلیل لغوی آنجا که ایشان گفتند "پرداخت مبلغی ترمیمی تا سقف یک میلیون تومان به کارکنان قرارداد مستقیم در چارچوب کمک به معیشت آنان" منظور واضح است: "موقت".
 اما چگونه موقتی؟

به نظر ما معنای آن این است: از آنجایی که تدوین نظام پرداخت مناسب و ساماندهی زمانبر است و همکاران قرارداد مدت موقت بعد از گذشت 5 سال واقعا در شرایط بد معیشتی قرار دارند سریعترین راهکار مسکنی است که تا آنروز جان دوباره ای باشد برای این قشر زحمتکش. درواقع در برنامه کوتاه مدت وزارت نفت این مبلغ رو خواهد پرداخت تا ‌روزی که در برنامه میان مدت ساماندهی انجام شود. یعنی از این حیث موقت است که بعد از ساماندهی نیازی به ادامه آن نیست و خود حقوق و مزایا بر اساس نظام یکسان و عدالت پرداخت خواهد شد. در واقع به اعتقاد ما پرداخت این مبلغ تا بررسی و تصویب آیین نامه و پایان ساماندهی ادامه دار خواهد بود و بعد از آن طبق آیین نامه ساماندهی، پرداختی ها تغییر خواهد کرد.

برای این برداشت، جمله دیگر ایشان را شاهد می‌گیریم با این مضمون «در برنامه کوتاه‌مدت، قرار است با افزودن برخی گزینه‌ها به آیتم‌های حقوقی کارکنان قرارداد مدت موقت و مدت معین، حقوق و مزایای آنان را تا پیش از پایان امسال، مقداری افزایش دهیم تا از این طریق، بتوانیم به‌طور موقت، به بهبود معیشت آنان تا حدودی کمک کنیم»؛ این بدان معناست که  حقوق و مزایای کارکنان با اضافه شدن این آیتم ها به صورت فوری و فوتی افزایش پیدا خواهد کرد تا برنامه میان مدت به اجرا گذاشته شود و کلمه موقت باز هم دلالت بر این دارد که فقط تا زمان ساماندهی حقوق و مزایا این مبلغ ادامه دار خواهد بود.

البته دقت شود که ایشان نگفتند کمک به معیشت کارکنان برای شب عید، بلکه فرمودند تا قبل از پایان سال این کمک به دست کارکنان قراردادی خواهد رسید. بدین معنا که نوشدارویی موقت اما به موقع به دست کارکنان خواهیم رساند که اندکی التیام بخش زخم‌های این عزیزان تا زمان درمان قطعی باشد.

همچنین ایشان در مورد برنامه میان مدت هم کاملا مطالبات کارکنان ازجمله حقوق برابر در مقابل کار یکسان با کارکنان رسمی، استفاده از بیمه و خدمات درمانی شرکت نفت، استفاده از تسهیلات مالی و وام‌ها، استفاده از تسهیلات رفاهی و همچنین تعهد برابر وزارت نفت به کارکنان قرارداد مدت موقت همانند کارکنان رسمی را در نظر گرفته و وعده مساعد داده‌اند.
 
و اما تذکر نویسنده:سابقه نشان داده است که مسئولان با گفتن کلمات دو پهلو همواره راه گریز و تغییر مواضع را برای خود باز گذاشته و امکان عملی نشدن این وعده‌ها همچنان وجود دارد. در این مقوله هم ایشان با بیان جمله "کمک هزینه موقت جهت بهبود معیشت" از این قاعده گریز پذیری مستثنا نیستند.زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

منبع: کانال کارکنان مدت موقت فلات ایران(صنعت نفت)
سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 16441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ماکان مند
سلام پاداش بود که گرفتیم 970000 تومان
رضا
Iran, Islamic Republic of
اين ماه معلوم ميشه كه انتخاباتي هست يانه؟
قراردادی مدت موقت
Iran, Islamic Republic of
حرف مفته که میزنن خودشون دغدغه ای ندارن بفهمن چی می کشیم
قرارداد موقت
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم دیگه خسته شدیم با این حقوق بخور و نمیر زندگی کردیم. لا اقل حقوق ها یه تکون بخوره شاید یه مقدار راحتتر زندگی کنیم .
Denmark
اگر شما وجدان بیدار دارید پس تکلیف کارکنان پیمانکار که وضعیتی اسفناکتر از همه دارند چه شده؟؟؟؟؟
پیمانکار مظلوم
Denmark
واقعا برا مسولین وزارت نفت متاسفم.چرا در حق نیروهای مظلوم ارکان ثالث که بیشترین زحمت وزارت نفت رو به دوش میکشن؛ این ظلم میکنید
پیمانکار ستم کشیده
Denmark
جناب مهندس زنگنه؛خدا ازت نگذره
کلا انتخاباتیه
Iran, Islamic Republic of
سلام . مسئولین محترم من نیروی پیمانکاری مبا چهارسال سابقه در پالایشگله آبادان مشغول بکار هستم ولی متاسفانه یک بار هم که شده ما پاداش بهره وری نگرفتیم . من تنها نیستم بلکه همه پیمانکاری ها به همین منوال هستند. میگن پالایشگاه خصوصیه و شما هیچ حقی ندارید! آیا راست میگن؟ پس این چه عدالتی است؟ پس عدالت علی اینه که این همه عدالت علی میگید؟
عباس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه من هم فکر می کنم انتخاباتیه وگرنه چرا تو این 5 سال کسی به فکر نبود .
قراردادی
Iran, Islamic Republic of
چرا نیروهای پیمانکاری رو قراردادی نمیکنید که همه کارکنان نفت کارمند بشوند نیروهای پیمانکاری و قراردادی چه گناهی دارند
قراردادمدت موقت نفت
Iran, Islamic Republic of
بنظرمن این فقط یه وعده توخالی است که پارسال هجدهم برج دوازده هم همینطورسعی درسیاه نمایی داشتندویه کارتبلیغاتی کردندوبعدش هیچکاری انجام نشد.