۰

ادعای بزرگ بیطرف

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه ایران باید در چشم‌انداز آینده بتواند عهده‌دار توسعه میادین نفت و گاز جهان شود، گفت: در حال حاضر استان کرمانشاه قطب توسعه در غرب کشور است.
حبیب‌الله بیطرف - عصر نفت
حبیب‌الله بیطرف - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، حبیب‌الله بیطرف پیش از ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری  از دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه که با حضور جمعی از مسؤولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: با همت پالایشگاه نفت این پروژه به اتمام رسید که فرصتی برای تربیت متخصصان نفت و پتروشیمی و انجام کارهای تحقیقاتی در این رشته فراهم می‌کند.

وی گفت: استاندار کرمانشاه به دلیل سفر کاری و قریب‌الوقوع به عراق در شب گذشته اعلام کردند که نمی‌توانند در مراسم بهره‌برداری از نخستین دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه حضور داشته باشند و به این دلیل عذرخواهی کرده و خواستند معاون وزیر نفت به عنوان نماینده از سوی ایشان و برخی معاون‌های استانی در این مراسم شرکت کنند.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به اینکه دانشگاه رازی دارای قیمت و ظرفیت‌های بالایی است، تصریح کرد: این مرکز آموزشی تعداد کثیری هیأت علمی دارد و قرارگیری آن در یکی از کانون‌های نفت و پتروشیمی در غرب کشور یک امتیاز است، بنابراین این نیاز احساس شد که این دانشکده با ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی به کمک پالایشگاه نفت و صنعت پتروشیمی بیاید.

وی با تاکید بر اینکه براساس رشد بسیار دانشگاه‌های صنعتی ایران وظیفه سنگین‌تری داریم، افزود:‌ زمانی با کشوری با انواع منابع معدنی فولاد، آهن، سنگ و سایر ذخایر و نیز تعداد اندک متخصصان مواجه بودیم، اما امروزه با برخی کمک‌ها، سرانه‌ ما در دنیا خوب شده در حالی که هنوز از نظر محقق کمبودهایی احساس ‌می‌شود هر چند از نظر آموزشی به جایگاه معتدلی رسیدیم.

بیطرف تاکید کرد: اگر جهت‌گیری در دانشگاه تقویت شود می‌تواند در صنعت نقش مهمی ایفا کند و ما با انتظار یک ارتباط واقعی از هر حرکت سازنده‌‌ای حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کسب و توسعه باید مشارکت‌های جدی از سوی دانشگاه‌ها شکل بگیرد، یادآور شد: وزارت نفت در دو دهه گذشته تلاش کرد تا ظرفیت‌های تخصصی در دانشگاه‌های صنعتی ایجاد شود و مراکز نیز از کمک‌هایی بهره‌‌مند شدند.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: گامی که توسط زنگنه وزیر نفت برداشته‌ شده در واقع استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در زمینه‌ پتانسیل‌های ذخایر نفتی است.

بیطرف ادامه داد: وزارت نفت با 9 دانشگاه‌ دارای میادین گازی و نفتی قرارداد‌هایی منعقد کرده تا با استفاده از میدان‌های گازی و ظرفیت‌سازی امکانی در راستای پژوهش محور شدن و جذب فناوری در دانشگاه‌ها به وجود آید.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه گام نخست در ایجاد زیرساخت‌ها پشت سر گذاشته شده است، یادآور شد: دانشگاه رازی استان کرمانشاه به عنوان آخرین دانشگاهی بود که پروژه  نفت و پتروشیمی در آن به بهره‌برداری رسیده این روند در برخی دانشگاه‌ها به این دلیل که زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خوبی داشتند، زودتر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای بلندمدت و 10 ساله در این راستا منعقد شده است، تاکید کرد: باید در این راستا ظرفیت‌سازی ایجاد شود و گام سوم نیز به‌کارگیری این ظرفیت‌ها برای توسعه میادین نفت و گاز است.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت افزود: باید پیمانکار ایرانی به همراه پیمانکار بین‌المللی در راس فعالیت‌ها قرار گیرد و از مراکز صنعتی و نفتی در دل دانشگاه‌ها به عنوان دفاتر رسمی این جریان استفاده و به عنوان شریک فنی همراه شوند که این موضوع در افق پنج سال آینده محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی طی افق پیش‌رو باید به تنهایی بتوانند در توسعه میادین نفت و گاز کشور و حتی توسعه میادین سایر دنیا نقش ایفا کنند.

بیطرف در ادامه نقش دانشگاه‌ها را در سه فاز شامل ایجاد ظرفیت‌سازی، حضور در قراردادهای پژوهشی میدان محور و همچنین قراردادهای ملی دانست تا در این راستا دانشگاه‌ها با پیوند نزدیک و دوجانبه و ارقام بالا به فعالیت‌های تحقیقی بپردازند.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت بر ایجاد انگیزه و احساس مشارکت در توسعه ملی و ماندن در ایران برای انجام امور مهندسی توسط متخصصان داخلی تاکید کرد و افزود: وزارت نفت همچنین در برنامه‌های پایین دستی و اجرای 12 پروژه پژوهشی و فناورمحور با شرکت ملی پتروشیمی پالایشگاه گاز و نفت در ایران حدود 12 قرارداد امضا کرده که یکی از طرف‌های اصلی آن دانشگاه رازی کرمانشاه است تا در تولید دانش فنی و صنایع دستی از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

بیطرف با تاکید بر اینکه چشم‌انداز ظرفیت‌های فوق باید در دانشگاه‌های نسل نخست تا چهارم تقویت شود، بیان کرد: در دولت‌های هفتم، هشتم و یازدهم گام‌های اصلی برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برداشته شده و این چشم‌انداز وارد مسیری می‌شود که در تقویت پایه‌گذاری مخازن به صورت مستقیم ایفای نقش می‌کند.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه دانشگاه رازی طی دو سال اخیر موفقیت‌های بزرگی کسب کرده است، گفت: کرمانشاه از نظر ملی قطب توسعه در غرب کشور است و در زمینه آب و برق نیز این نگاه را به استان داشتیم و از ظرفیت‌هایش استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت شرکت بهره‌برداری گاز و نفت به صورت مستقیم است، بیان کرد: پتروشیمی و صنایع نفتی در استان به همراه عبور خط اتیلین و تقویت پتروشیمی می‌تواند به عنوان زیرساخت مورد استفاده قرار گیرد.

بیطرف خاطرنشان کرد: حمایت خود را برای پیشرفت پروژه‌های کوچک و متوسط استان کرمانشاه ادامه می‌دهیم و در رویکرد جدید نیز این تعامل تداوم دارد و از ظرفیت دانشگاه رازی بهره‌مند می‌شویم.



منبع : فارس
سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 16811
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *