۰

تکاپوی ترامپ برای نفت بین النهرین

اقدامات دونالد ترامپ برای به تاراج بردن نفت عراق، نظر بسیاری از ناظران و تحلیلگران رسانه های عربی را به خود جلب کرد. آنان با اشاره به دلایل این اقدام، پیامدهای گوناگون این رخداد را بررسی و در بخشی از گزارش های خود به شکست سیاست های آمریکا در عراق اشاره کردند.
دونالد ترامپ - عصر نفت
دونالد ترامپ - عصر نفت
به گزارش ميزنفت  ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به تازگی طرحی را به مجلس نمایندگان کنگره آمریکا پیشنهاد داده است که «بازسازی عراق در برابر نفت» نام دارد. او برای پیشبرد این طرح پافشاری می کند. برپایه ادعای ترامپ اجرای آن می تواند به بازسازی عراق کمک کند و واشنگتن در مقال به نفت عراق خواهد رسید . 

رئیس جمهوری جدید آمریکا پیش از این نیز در یکی دیگر از اظهارات جنجال آفرین خود گفته بود که ضروری است آمریکا، نفت عراق را در برابر هزینه‌ای که برای به اصطلاح آزادسازی عراق در سال 2003 میلادی متحمل شده است، برای خود بردارد. او همچنین مدعی شد اگر آمریکا بر نفت عراق کنترل داشت، اکنون پیدایش داعش در این کشور را شاهد نبودیم. 
سخنان ترامپ در ارتباط با بهره‌برداری آمریکا از نفت عراق به طور کامل بر خلاف اصول دیپلماتیک و به نوعی زیر سوال بردن حاکمیت ملی کشور عراق است. 

در ادامه، به مهم ترین محورهای تحلیلی در برخی رسانه های عربی درباره تلاش دولت جدید آمریکا برای دامن زدن به بحران های تازه در عراق نگاهی خواهیم داشت.


* ترامپ به دنبال تاراج نفت عراق و دامن زدن به بحران
صفحات عربی تارنمای «ترک پرس» ترکیه، رادیو «اسپوتنیک» روسیه و روزنامه «الوطن» بحرین به تلاش های دولت جدید آمریکا برای بحران آفرینی در عراق و به تاراج بردن منابع نفتی این کشور اشاره کردند. 

تارنمای ترک پرس به نقل از روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: «اوباما» در بحرانی شدن اوضاع عراق نقش داشت. اما ترامپ وضعیت را پیچیده تر می کند. او از زمان راهیابی به کاخ سفید در حال ناگوارتر کردن امور است. تصمیم او برای جلوگیری از ورود شهروندان عراق به آمریکا و اظهارات بی شرمانه او درباره آمادگی برای در اختیار گرفتن منابع نفتی عراق گویای این مساله است. از این رو، بسیاری از مردم عراق به تازگی خواستار عقب نشینی کامل نیروهای آمریکا از عراق شده اند. 

عراق به اندازه کافی با مشکلات دست و پنجه نرم می کرد. با آمدن دولت جدید آمریکا و ایجاد بحران های تازه در عراق، بغداد به راحتی نخواهد توانست از بند اوضاع ناگوار رهایی یابد. در نتیجهِ سیاست های ترامپ درباره عراق حفظ وحدت سرزمینی عراق سخت خواهد بود و بر تهدیدهای جدایی طلبانه حزب کارگران کردستان افزوده می شود و این مساله بر روند جنگ علیه داعش و القاعده هم تاثیر گذار خواهد بود. 

به نوشته تارنمای رادیو اسپوتنیک، ترامپ چندی پیش تاکید کرد که از وعده های انتخاباتی خود درباره عراق چشم پوشی نخواهد کرد. او گفت آمریکا بیش از 6 تریلیون دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کرده است بدون اینکه نتیجه قابل ذکری داشته باشد.

«واثق الهاشمی» رئیس گروه مطالعات عراق در مرکز «پژوهش های راهبردی عراق» دراین باره به رادیو اسپوتنیک گفت: اظهارات ترامپ درباره عراق در واقع ادامه وعده های انتخاباتی او است. این گونه اظهارات از سوی تیم او که بیشتر نظامیان، اقتصاددانان و جنگ سالاران هستند، مطرح می شود.

اظهارات ترامپ پایه اش تنش آفرینی است. اگر ترامپ عراق را متهم به این می کند که به مرکز نفوذ ایران تبدیل شده است باید گفت که این به خاطر دخالت نظامی آمریکا در عراق است. آمریکا بود که عراق را اشغال، ارتش و نهادهای این کشور را منحل کرد. در نتیجه ترامپ باید رهبران آمریکا را محاکمه کند. 

اظهارات ترامپ درباره عراق قابل پذیرش نیست. او با چنین اظهاراتی به دنبال تنش آفرینی است. سیاست های او درباره عراق مبهم است. رئیس جمهوری آمریکا دارای سابقه سیاسی نیست و همه پیام های او اطمینان بخش نیست و او با اقدام های خود جهان را به سوی تنش پیش می برد. 

روزنامه الوطن بحرین در گزارشی به قلم «موفق الخطاب» با اهل تسنن عراق ابراز همدردی کرد و هشدار داد که آنان با پذیرش طرح آمریکا برای آبادسازی مناطق سنی نشین پس از نابودی داعش در تنگنا گرفتار خواهند شد. پذیرش این طرح سبب می شود که آنان در برابر فساد سر فرود آورند و در برابر اشغالگران مقاومت نکنند

به نوشته الوطن، دولت جدید آمریکا خود را برای دامن زدن به سناریوی تازه ای در عراق آماده می کند تا به منافع خود دست یابد. وعده های آبادسازی مناطق سنی نشین نیرنگ دیگری است که باتلاق دیگری از خشونت را در عراق پس از نابودی داعش فراهم می سازد. 


* چشم پوشی آمریکا از توافقنامه های همکاری با عراق
روزنامه «الزمان» چاپ لندن به توافق نامه همکاری میان بغداد و واشنگتن اشاره کرد و نادیده گرفتن این توافق نامه را در کانون توجه قرار داد. 

روزنامه الزمان نوشت: میان عراق و آمریکا توافق نامه راهبردی امضا شده است که به موجب آن قرار است آمریکا با عراق همکاری و از این کشور پشتیبانی کند تا جایگاه عراق در همه زمینه ها تقویت شود. اما در واقع این توافق نامه اجرایی نشده است. بلکه آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می کند و حاکمیت ملی این کشور را نادیده می گیرد.

دخالت های منفی آمریکا در عراق افزایش یافته است؛ به طوری که ارتش آمریکا از در خارج شده و از پنجره وارده شده است. آمریکا بسیاری از امور حیاتی و حساس عراق را در کنترل خود دارد. می توان گفت که توافق نامه همکاری میان این دو کشور جنبه عملی پیدا نکرده است. 

دولت پیشین آمریکا هیچ یک از بندهای این توافقنامه را حتی پس از اشغال بخش های گسترده ای از عراق به دست داعش اجرا نکرده است. واشنگتن در حالی که عراق ویران می شد و در این کشور فساد به راه افتاده بود هیچ حرکتی نکرد. 

دولت پیشین آمریکا به تعهدهای خود عمل نکرد و این توافق نامه همکاری را در قفسه های خود گذاشت و اکنون هم که ترامپ به کاخ سفید راه یافته است این توافق نامه را نادیده گرفته است و با قرار دادن عراق در فهرست هفت کشوری که از ورود شهروندان به آمریکا جلوگیری می شود این توافق نامه را آتش زده است. این مساله در راهبردهای سیاسی آمریکا سابقه نداشته است. زیرا مرسوم است که روسای جمهوری جدید آمریکا توافقنامه ها و معاهدهایی را که دولت پیشین آمریکا با دیگر کشورها امضا کرده اند، ادامه می دادند. 

«بله در شیوه ها تحقق هدف ها و رفتارهای سیاسی روسای جمهوری آمریکا اختلاف هایی وجود دارد. اما هدف همه آنان یکی است. یعنی اینکه دولت های آمریکا به اصول نقشه راه راهبردی و سیاسی پایبند هستند. تغییر در سیاست ترامپ نشان می دهد که او از تعهدهای آمریکا درباره پایبندی به توافق نامه ها و معاهده های چشم پوشی کرده است و با این اقدام خود به اعتبار واشنگتن لطمه وارد کرده است. او با این اقدام خود فضای دشمنی در میان مردم عراق علیه سیاست های ترامپ به وجود آورده است.»


* نقش ایران در شکست سیاست های آمریکا در عراق
روزنامه «المغرب» به شکست آمریکا در عراق، نقش سیاست سنجیده ایران در رقم زدن این شکست و ناتوانی آمریکا در برابر ایران اشاره کرد.

«ثائر عبطان حسن» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی به روزنامه المغرب گفت: به دلیل اینکه آمریکا از قدرت و امکانات ایران اطلاع نداشت ایران سیاست های آمریکا در عراق را با شکست روبرو کرد. این موضوع برای آمریکا هزینه هنگفتی به دنبال داشت. این کشور موفق نشد یک قرار داد نفتی با عراق امضا کند. این در حالی است که کالاهای ایران وارد بازارهای عراق شدند و ایران توانست بازارهای عراق و همه طرح های سرمایه گذاری را به دست بگیرد. 

ایران کشوری بزرگ با نیروی انسانی و ثروت های بسیار است. سیاست های سنجیده این کشور و هوشیاری رهبران آن و ائتلاف راهبردی آن با چین و روسیه سبب شده است که جهان در برابر خواسته های ایران تسلیم شود. شکست و ناتوانی سیاست های آمریکا در برابر ایران در دوره اوباما به اثبات رسید و اکنون هم ترامپ برای بازسازی این سیاست ها آمده است. 

منبع : ایرنا
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب: 17050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *