۰

گازهای همراه نفت چرا بیهوده می‌سوزد؟

در حالی زنگنه تعهد داده تا پایان برنامه ششم توسعه ۹۵% از گازهای همراه نفت را جمع‌آوری کند که نه تنها از تولید برق به عنوان راهکاری سریع و ارزان نام نبرده، بلکه سابقه وزارت نفت و نیرو در همکاری برای جمع‌آوری گاز همراه نفت حکایت از اختلاف دارد.
فلر گاز - عصر نفت
فلر گاز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، گازهای همراه نفت یکی از محصولات جانبی تولید نفت هستند و همراه با نفت‌خام از میدان‌های نفتی برداشت می‌شوند و از مهمترین منابع اتلاف انرژی در  بخش نفت و گاز کشور، محسوب می‌گردد.

براساس آمارهای جهانی، ایران بعد از روسیه و نیجریه بیشترین اتلاف انرژی به این شکل را در جهان دارد به گونه‌ای که در حال حاضر، حدود 40 میلیون متر مکعب در روز گازهای همراه نفت (معادل 1.5 فاز پارس جنوبی) در میادین نفتی کشور بدون استفاده سوزانده می شود که ارزش اقتصادی آن حدود 2 تا 3 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم در روزهای اخیر تعهد داده است که تا پایان برنامه ششم جلو سوزاندن بیش از 95 درصد گازهای همراه نفت را بگیرد و به خوراک با ارزش برای پتروشیمی‌ها تبدیل کند. سابقا نیز اقداماتی برای استفاده از این گاز صورت گرفته بود که به دلایل مختلفی موفق نبود.

با تاکید ویژه رهبر انقلاب در سفری که در اوایل سال 90 به عسلویه داشتند و درخواست برای تدبیر و استفاده از این گاز، و شناخت نسبت به این مساله که سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش استفاده از این گازها، تولید برق از محل سوزاندن آن است، در اواخر آبان سال 1393 وزارت نفت مزایده فروش گازهای همراه نفت در حال سوختن را طی فراخوانی به بخش غیردولتی اعلام کرد. بررسی این مناقصه نشان داد که از موفقیت مطلوبی برخوردار نبود و علت اصلی آن به توافق نرسیدن وزارت نفت و نیرو برای قیمت خرید گازی بود که همچنان بدون استفاده می‌سوزد.

ریشه این اختلاف نیز از این قرار است که وزارت نفت قیمت بالایی را برای فروش گاز همراه نفت تعیین نمود و از طرف دیگر وزارت نیرو توانایی خرید قیمت واقعی برق تولیدی از این گاز‌ها را ندارد. به عبارتی بخش خصوصی باید گاز گران بخرد و برق ارزان بفروشد!! تدام این مشکل باعث شده است که همچنان روزانه به اندازه توسعه 1.5 فاز از پارس جنوبی این گازها بدون استفاده بسوزد و وضعیت اسفناکی برای محیط زیست این مناطق رقم بزند.

گازهای همراه نفت، گازی ترش هستند و برای استفاده از آنها باید عملیات شیرین‌سازی روی آنها انجام گیرد یا از موتورهای گاز ترش سوز استفاده نمود. محاسبات نشان داده است که این حجم از گاز امکان تولید روزانه 120 میلیون کیلووات ساعت برق را فراهم می‌کند.  برخی از کشورها مانند روسیه حتی حاضر شده اند که این گاز را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان تولید برق قرار دهد تا از سوزانده شدن بدون استفاده آن جلوگیری کند.

اما به نظر می‌رسد زنگنه تصمیمی برای تولید برق به عنوان ارزان‌ترین شیوه استفاده از گازهای همراه نفت  ندارد و قصد دارد آن را به خوراک پتروشیمی تبدیل نماید.

به نظر می‌رسد تا زمانی که مدیریت انرژی کشور ذیل سیستمی واحد هدایت نگردد، هماهنگی بخش‌های مختلف برای تحقق هدفی واحد بسیار سخت و دشوار باشد. در حال حاضر متولی احداث،تولید و انتقال برق کشور وزارت نیرو و وظیفه تامین سوخت آن با وزارت نفت است و داشتن 2 متولی برای فرایند تولید برق بهینه بودن این سیستم و اجرای پروژه‌های بهینه سازی مربوط به این دو حوزه را با چالش جدی روبرو کرده است.

اگرچه عزم وزارت نفت و به صورت خصوص وزیر نفت برای جلوگیری از هدر رفت حجم عظیمی از گاز ستودنی است اما تا ریشه اختلاف وزارت نفت و نیرو برای قیمت گذاری سوخت حل نگردد، هر برنامه‌ای برای این موضوع ممکن است با شکست روبرو شود.



منبع : تسنیم
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 18991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *