۰

کاهش تولید نفت ماهانه اوپک

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک با کاهش صادرات از شمال عراق و پایبندی سایر تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید، در اکتبر به میزان ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، یافته‌های نظرسنجی رویترز نشان داد با ادامه پایبندی عربستان به توافق کاهش تولید و تولید کمتر ونزوئلا به دلیل مشکلات اقتصادی، پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید از ۸۶ درصد در سپتامبر به ۹۲ درصد در اکتبر افزایش یافت.

کاهش تولید عراق به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است. نفت برنت روز جمعه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرد که از نظر عربستان قیمت مناسبی محسوب می‌شود.

اوپک در راستای توافق با روسیه و سایر تولیدکنندگان، میزان تولید خود را حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا مارس سال آینده کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود تولیدکنندگان توافق کاهش تولید را در نشستی که ۳۰ نوامبر در وین برگزار می‌شود، تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند.

بزرگترین کاهش تولید در اکتبر ۱۲۰ هزار بشکه در روز و متعلق به عراق بود. تولید و صادرات از شمال عراق، اواسط اکتبر پس از اینکه نیروهای عراقی کنترل میادین نفتی را که از سال ۲۰۱۴ در دست نیروهای کرد بود بازپس گرفتند، کاهش یافت. صادرات از جنوب عراق نیز که منبع عمده تولید این کشور است، در سه هفته نخست اکتبر کاهش یافت اما هفته گذشته افزایش داشت که منعکس‌کننده برنامه عراق برای جبران کاهش تولید شمال این کشور بود.

با کاهش تولید اخیر عراق که تاکنون نسبت به همتایانش در اوپک، پایبندی کمتری داشت، بالاترین میزان پایبندی به سهمیه کاهش تولید را در اکتبر داشته است.

تولید در ونزوئلا که صنعت نفت آن به دلیل مشکلات اقتصادی کشور با کمبود شدید منابع مالی مواجه است، کاهش بیشتری پیدا کرد و به پایین سهمیه تولید تعیین شده رسید. صادرات و فعالیت‌های پالایشگاهی ونزوئلا در اکتبر کمتر بود.

تولید الجزایر نیز به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی میدان نفتی کاهش یافت.

مجموع تولید نیجریه و لیبی که از اعضای اوپک بوده اما از شرکت در توافق کاهش تولید این سازمان معاف شده‌اند، در اکتبر ثابت بود.

تولید نیجیریه ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و صادرات نفت بانی لایت این کشور ماه گذشته تحت شرایط فورس ماژور قرار گرفت. به گفته معامله‌گران، بارگیری سایر گریدهای نفتی این کشور نیز با تاخیر مواجه شد. در مقابل، تولید لیبی به دلیل تولید باثبات‌تر از میدان نفتی شراره ۷۰ هزار بشکه در روز در اکتبر افزایش داشت. با این‌همه تولید لیبی پرنوسان مانده و پایین رکورد بالایی قرار دارد که اوایل امسال مشاهده شد.

در سایر کشورهایی که تولید رو به رشد داشتند، بزرگترین افزایش تولید مربوط به آنگولا بود که صادراتش در اکتبر به بالاترین میزان در ۱۳ ماه گذشته رسید و عربستان سعودی ۳۰ هزار بشکه در روز به عرضه اضافه کرد.

اوپک سال گذشته بر مبنای آمار تولید پایین لیبی و نیجریه، هدف تولید ۳۲.۵۰ میلیون بشکه در روز را اعلام کرد. این هدف شامل اندونزی بود که از آن زمان اوپک را ترک کرده و گینه استوایی که جدیدترین عضو این سازمان است، شامل نمی‌شد.

طبق نظرسنجی رویترز، تولید اوپک در اکتبر به ۳۲.۶۵ میلیون بشکه در روز بالغ شد که بدون در نظر گرفتن تولید گینه استوایی و حذف تولید اندونزی، حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز بالای هدف تعیین شده بود. با در نظر گرفتن گینه استوایی، تولید اوپک در اکتبر به ۳۲.۷۸ میلیون بشکه در روز رسید که ۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر کاهش داشت.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی که از سوی منابع خارجی فراهم شده، آمار تامسون رویترز و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع آگاه در شرکت‌های نفتی اوپک و شرکت‌های مشاوره بوده است.



منبع :ایسنا
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 19445
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *