۰

فرافکنی به سبک نفت و گاز پارس

شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد که توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کاملا مطابق برنامه زمانبندی در حال اجرا است اما در خصوص اینکه چرا مدیرعامل توتال منتظر اجازه امریکاست و یا چرا بعد از گذشت ۴ ماه هنوز ساخت سکوها آغاز نشده، به جای پاسخ به فرافکنی روی آورد.
توتال - عصر نفت
توتال - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی یکی از مرزی ترین فازهای این میدان مشترک و تنها فازی است که تا امروز هیچ گونه عملیات توسعه ای در آن انجام نشده است.

خبرگزاری تسنیم 21 آذرماه سال جاری با کنار هم قراردادن واضح‌ترین مسائل روز مربوط به این فاز مهم و توسعه نیافته یکی از مهمترین میادین مشترک گازی ایران، گزارشی با عنوان "توسعه فاز 11 پارس جنوبی ایران در انتظار مجوز آمریکا" نوشت که انتشار این گزارش واکنش شرکت نفت و گاز پارس را در پی داشت.

شرکت نفت و گاز پارس با ارسال توضیحاتی که به امضای "میرحکمت شریفی" رئیس روابط عمومی این شرکت رسیده، اعلام کرد که توسعه فاز 11 کاملا مطابق برنامه زمانبندی در حال اجرا است.

متن این توضیحات بدین شرح است:

"کارهای اجرایی توسعه فاز 11 پارس جنوبی مطابق برنامه پیش می رود. هرچند درباره قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم شرکتهای توتال، سی ان ای و پتروپارس، توضیحات مفصلی از سوی مدیران اجرایی این پروژه و حتی وزیر محترم نفت در رسانه ها و نزد نهادهای ذیصلاح و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است اما با توجه به مطلب منتشره در خبرگزاری تسنیم با عنوان توسعه فاز 11 پارس جنوبی ایران در انتظار مجوز امریکا که به نظر می رسد ناشی از جهت نویسنده نسبت به موضوع و ساز و کارهای اجرایی قراردادهای بین المللی است. ارائه پاره ای توضیحات اجتناب ناپذیر است.

در ابتدا لازم به یادآوری است که مراحل اجرایی توسعه فاز 11 کاملا مطابق برنامه ریزی مصوب در حال انجام بوده و مناقصه های مربوط در حال برگزاری است و سایر برنامه ها نیز طبق روال در حال انجام است و تاکنون پیمانکار پروژه هیچ ادعای عملی مبنی بر معافیت از انجام کار یا تعلل ناشی از شرایط سیاسی بین المللی را نداشته است و بر همین اساس جای شگفتی است که استناد خبرگزاری تسنیم مبنی بر تعلل در اجرای این پروژه عظیم به چه چیزی است. مطابق زمانبندی پیش بینی شده، 40 ماه بعد از امضای قرارداد تولید اولیه از فاز 11 پارس جنوبی آغاز می شود. با توجه به پیچیدگی ساخت تأسیسات فشارافزایش در فاز دوم، 36 ماه زمان برای مطالعه و آماده سازی و 60 ماه زمان نیز برای ساخت سکو در نظر گرفته شده است.

اکنون جای سوال وجود دارد که در همین مدت اندک پس از نافذ شدن قرارداد که مقدمات اجرایی کار طبق برنامه در حال پیشرفت بوده و نه تنها تأخیری ندارد بلکه کاملاً طبق برنامه در حال اجرای است و در حالی که تنها حدود 4 ماه از نافذ شدن قرارداد می گذرد خبرگزاری تسنیم به این نتیجه رسیده است که خبری از آغاز ساخت سکوهای فاز 11 نیست؟ آیا واقعا خبرنگار محترم گمان می کند ساخت یک سکوی مدرن و چندهزار تنی با بالاترین دانش فنی روز باید ظرف چهارماه به حدی برسد که وی آن را بتواند ببیند؟ آیا پیمانکار که مطابق قرارداد موظف به بهره گیری از حداکثر توان پیمانکاران و شرکت های داخلی، ارتقای تکنولوژیک و مدیریتی شرکت ملی نفت ایران و ایجاد بهره گیری از حداکثر توان پیمانکاران و شرکت های داخلی است نباید مناقصه برگزار کند؟ آیا این کار نیازمند زمان نیست؟ نکند انتظار خبرگزاری تسنیم این است که با چوب شعبده و چشم بندی تعهدات چندساله پیمانکاران ظرف چندماه به اتمام برسد.

باعث شگفتی است که در حالی که کارهای اجرایی قرارداد در حال انجام است و به دلیل شرایط قرارداد که در آن بازپرداخت سرمایه گذاری و حق الزحمه صرفاً از محل تولیدات میدان میسر است و از این رو شاید بیش از هر طرف دیگری خود کنسرسیوم قرارداد فاز 11 باید نگران بهره برداری به موقع از فاز 11 باشند چگونه برخی تصور می کنند که این پروژه روی کاغذ بوده و پیچی در آن بسته نخواهد شد و متأسفانه این تصور خودشان را در سطح افکار عمومی نشر می دهند. البته روشن است که برخی ها در داخل کشور که حتی منافع ملی را از دریچه رقابت های جناحی و باندی می بینند در آرزوی عملی شدن تهدیدهای ترامپ برای در تنگنا قراردادن جمهوری اسلامی لحظه شماری می کنند تا به زعم خود دولت را زیرسوال ببرند اما بر این باوریم که خبرگزاری تسنیم به عنوان رسانه ای منتسب به نهادهای حاکمیتی هرگز چنین مشی و باوری ندارد به همین دلیل انتظار می رود در انعکاس گزارش و تحلیل های خود بیشتر انصاف را رعایت کند."


ابتدا به نظر می رسد باید برای رئیس محترم روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس بخش های گزارش 12 آذرماهخبرگزاری تسنیم را بازخوانی کنیم؛ چون به نظر می رسد ایشان قبل از نگارش این جوابیه شتابزده، فرصت مطالعه کامل گزارش تسنیم را نداشته اند.

تسنیم در بخش اول گزارش در خصوص زمان انعقاد قرارداد توسعه فاز 11 و جزئیات این قرارداد نوشته، که کوچکترین تناقضی با واقعیت ندارد و محل مناقشه نیز نیست.
در بخش دوم این گزارش، به زمانبندی این قرارداد اشاره شده که بر اساس متن اصلی قرارداد که زمانی 40 ماهه برای رسیدن فاز 11 به تولید اولیه دیده شده و همچنین با استناد به صحبت های معاون توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس، این نتیجه گرفته شده که طبق برآورده های صورت گرفته پایان آذرماه 1399 باید شاهد تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی باشیم.

در این بخش هم همچون بخش اول، آنقدر همه چیز شسته و رُفته و مشخص است که در صحت موارد مطرح شده شکی نیست و البته محل مناقشه نیز نبوده است.
در بخش سوم گزارش، با استناد به صحبت های 30 مرداد سال جاری معاون توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس که از آغاز عملیات ساخت دو سکوی فاز 11 در ماه های پیش رو خبر داده بود، عنوان شده که با گذشت حدود 4 ماه، خبری از آغاز عملیات ساخت سکوهای این فاز نیست و این سوال مطرح شده که "آغاز عملیات ساخت سکوها با تأخیر مواجه است؟"
این بخش از گزارش، محور انتقادهای با ربط و بی ربط رئیس روابط عمومی نفت و گاز پارس به گزارش تسنیم بوده، در بخشی از جوابیه آمده "جای شگفتی است که استناد خبرگزاری تسنیم مبنی بر تعلل در اجرای این پروژه عظیم به چه چیزی است" اگر نویسنده این جوابیه گزارش تسنیم را قبل از نگاشتن جوابیه خوانده بود، برایش محرز می شد که هیچ جای شگفتی نیست و یک طرح سوال عادی صورت گرفته که با وجود تأکید معاون توسعه طرح های شرکت نفت و گاز پارس در بازه زمانی 4 ماه قبل مبنی بر آغاز عملیات ساخت سکوهای فاز 11 در ماههای پیش‌رو (تأکید ایشان ماههای پیش رو بوده، نه سالهای پیش رو) اینکه بعد از این مدت خبری از آغاز عملیات اجرای این سکوها نیست، آیا ساخت سکوها با تأخیر مواجه است یا خیر؟

به نظر می رسد واضح تر از این برای نگاشتن یک گزارش نمی توان ادبیاتی را متصور بود، حال آنکه چه چیزی باعث شگفتی رئیس محترم روابط عمومی نفت و گاز پارس شده، خود جای شگفتی دارد!

در بخش پایانی این گزارش، صحبت های مدیرعامل توتال در مصاحبه با CNN آورده شده و با توجه به تأکید واضح این فرد مبنی بر اینکه منتظر مجوز امریکا برای منعقد کردن قراردادهای اجرایی فاز 11 است، نوشته شده که به نظر می رسد این شرکت فرانسوی تا زمانی که امریکا اجازه فعالیت ندهد، مسائل را روی کاغذ دنبال می کند.
در اینجا باید از شرکت نفت و گاز پارس پرسید، آیا غیر از این است که از زمان امضای قرارداد فاز 11 در تیرماه 96 تا امروز به گفته مسئولان مربوطه فرآیند مناقصه های فاز 11 برای انعقاد قرارداد در حال انجام است؟ آیا فرآیند مناقصات جز پیگیری امور روی کاغذ است؟ آیا در این مدت که 4 ماه از زمان 40 ماهه رسیدن به تولید اولیه گذشته، عملیات اجرایی و نه برنامه ریزی های پیش از اجرا، برای ساخت سکوها آغاز شده؟ پس چه جمله یا کلمه ای در گزارش تسنیم وجود داشته که با واقعیت همخوانی نداشته است؟

* سریال تکراری نوشتن عجولانه جوابیه در مجموعه وزارت نفت

به نظر می رسد وزارت نفت در دولت دوازدهم از سوی دولت موظف شده تا هرگونه انتقادی را پاسخ دهد. در این بین شاهد ارسال جوابیه های عجولانه از بخش های مختلف این وزارتخانه از بخش ستادی تا شرکت های زیرمجموعه هستیم که یکی از این جوابیه ها همین جوابیه فوق الذکر است.

به اندازه ای این جوابیه عجولانه نگاشته شده که نه تنها مشخص است نگارنده، گزارش تسنیم را نخوانده و یا حداقل با حوصله و تأمل نخوانده، بلکه عجله نگارنده به اشتباهات نگارشی نیز منجر شده است. در بخش هایی چون "کنسرسیوم شرکتهای توتال، سی ان ای و پتروپارس" که قاعدتاً منظور نگارنده "کنسرسیوم شرکتهای توتال، سی ان پی سی ای و پتروپارس" بوده و یا در عبارت "به نظر می رسد ناشی از جهت نویسنده نسبت به موضوع و ساز و کارهای اجرایی قراردادهای بین المللی است." که "جهت نویسنده نسبت به ..." معنای خاصی نداشته و احتمالا منظور نگارنده از این عبارت چیز دیگری بوده که به دلیل عجله در نگارش جوابیه، اشتباه درج شده است.

* فرافکنی عجیب به جای پاسخگویی شفاف

در بخشی از جوابیه ارسالی شرکت نفت و گاز پارس آمده "آیا واقعا خبرنگار محترم گمان می کند ساخت یک سکوی مدرن و چندهزار تنی با بالاترین دانش فنی روز باید ظرف چهارماه به حدی برسد که وی آن را بتواند ببیند؟" اینکه رئیس محترم روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس به جای آنکه پاسخی شفاف دهد که چرا با گذشت 4 ماه از زمان امضای قرارداد هنوز تکلیف مناقصه های مربوطه برای آغاز ساخت سکوها مشخص نشده ، سوالی را مطرح می کند که بیش از آنکه سوالی منطقی به نظر آید، خنده دار است؛ طرح این سوال عجیب، جز به حساب فرافکنی نگارنده برای فرار از پاسخگویی گذاشتن، توجیه دیگری ندارد.

بخش دیگری از این جوابیه که نشان می دهد نگارنده به فرافکنی برای فرار از پاسخگویی متوسل شده، این است که با وجود آنکه مشخص است منظور گزارش تسنیم از ساخت سکوهای فاز 11، ساخت سکوهای این فاز در بخش نخست توسعه آن بوده که قرار است در زمان 40 ماهه فاز 11 را به تولید اولیه برساند، اما نگارنده جوابیه با اشاره به زمان 36 ماهه مطالعات سکوهای فشارافزایی فاز دوم و زمان 60 ماهه ساخت آنها، تلاش دارد زمان 4 ماهه را اندک و خبرنگار تسنیم را بی‌خبر نشان دهد، در حالی که هیچ جای پرداختن به سکوهای فشارافزایی نبوده و اساسا در گزارش تسنیم نیز به این سکوها اشاره ای نشده است.

مسلم و پرواضح است که ساخت یک سکوی چندهزار تنی در 4 ماه تکمیل نشده و یا پیشرفت قابل توجهی نخواهد داشت اما آیا نباید ساخت سکو در این مدت آغاز می شد؟ آیا شرکت نفت و گاز پارس انتظار دارد خبرگزاری تسنیمنیز همچون ده‌ها رسانه دیگر که به تصور همراهی دولت، نسبت به مسائل جاری صنعت نفت منفعل عمل می کنند، صبورانه سکوت کرده و ببیند که آیا فاز 11 در زمان مشخص شده به ثمرمی نشیند یا خیر؟ اینگونه نیست؛ بلکه خبرگزاری تسنیم پیش از آنکه هرگونه ضرر و زیانی متوجه منافع ملی شود تلاش دارد با رصد روزانه پروژه های صنعت نفت، هرگونه احتمال کاهلی و کاستی (هرچند کوچک) و یا هرگونه احتمال کاهش عدم‌النفع ملی و یا بروز زیان به بیت المال را گوشزد کند و به جای آنکه همچون بسیاری از رسانه ها پس از وقوع مسائل به تجزیه و تحلیل آن بپردازد، پیش از وقوع به دنبال پیشگیری است.

اینجا سوالی مهم از مسئولان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت ملی نفت ایران مطرح است که چرا مسئولان مربوطه سخنان واضح و مشخص مدیرعامل توتال در خصوص انتظار برای اخذ مجوز امریکا را ندیده و نشنیده می گیرند و در خصوص رفتارهای این شرکت فرانسوی که پیش از این سابقه بدعهدی در ایران را دارد، مسئولانه تر و سختگیرانه تر عمل نمی کنند؟ آیا مسئولان فعلی در صورت بدعهدی توتال در آینده، می توانند پاسخگوی انفعال امروز خود باشند؟



منبع : تسنیم
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب: 19822
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *