۰

صادرات گاز ایران به عمان در بلاتکلیفی

درحالی تفاهم نامه صادرات گاز ایران و عمان در سال 92 امضا شده است که بعد از گذشت 4 سال هنوز مشخص نیست که آینده این طرح به کجا خواهد رسید، درصورتی که قرار است تا ۲ سال آینده گاز به عمان برسد.
صادرات گاز ایران به عمان در بلاتکلیفی
به گزارش میزنفت به نقل از فارس طرح انتقال گاز ایران به عمان با گذشت 4 سال از امضای تفاهم نامه آن در تهران هنوز در مرحله اولیه است و با این روند مشخص نیست که چه زمانی گاز ایران به عمان خواهد رسید.

سالها بود که ایران و عمان به دنبال مذاکره برای صادرات گاز بودند که در نهایت این طرح ذر قالب یک یادداشت تفاهم در ۴ شهریور ماه ۱۳۹۲ به امضای دو طرف رسید.

بهمن ماه سال گذشته نیز با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان چارچوب توافق ایران و عمان میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت عمان برای ادامه فعالیت‎های پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان امضا شد. سند امضا شده، موافقت‌نامه‎ای میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان است که با توجه به پایان مهلت این سند با امضای دوباره این چارچوب، توافق (Frame work Agreement) تمدید شد.

بر اساس توافق سال ٢٠١٣ میان ایران و عمان، قرار است برای ١٥ سال روزانه  ١,٥ میلیارد فوت مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که اهمیت راهبردی این پروژه سبب تحکیم روابط دو کشور و مناسبات انرژی در منطقه خاورمیانه می‎شود.

وزیر نفت ایران و عمان در پی امضای چارچوب توافقات برای صادرات گاز ایران، بر سر پروژه احداث خط لوله صادرات گاز میان ایران و عمان مذاکره کردند. به گفته زنگنه، شرکت توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل، میتسوئی ژاپن، کوگس کره جنوبی و یونیپر آلمان از جمله شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به مشارکت در احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان بوده‌اند و اخیرا شرکت گاز پروم روسیه نیز علاقه مندی خود را برای احداث این خط لوله دریایی ابراز کرده است

به گفته زنگنه، یکی از تصمیم‌های مطرح شده میان ایران و عمان، استفاده از بخشی از ظرفیت عمان برای تبدیل شدن گاز ایران به گاز طبیعی مایع شده ( ال.ان.جی) و تحویل این گاز به ایران برای فروش و صادرات است. پروژه صادرات گاز ایران به عمان با در نظر گرفتن عبور از آب‎های عمیق، به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که بر اساس گفته‌های وزیران نفت ایران و عمان، تحقق این طرح صادرات گاز افزون بر تجارت انرژی، به پیوندهای سیاسی، فرهنگی و تاریخی دو کشور و روابط راهبردی تهران-مسقط عمق می‌بخشد و به صورت پایدار، روابط ایران و عمان را مستحکم می‌کند.

از نگاه، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان، پروژه صادرات گاز ایران به عمان با وجود چالش‎های پیش رو در مسیر خود به خوبی پیش می‌رود و امیدوار است که این پروژه مطابق با انتظارهای تهران و مسقط در افق سال ۲۰۲۰ میلادی تکمیل شود.

تصمیم‌گیری درباره مسیر صادرات گاز ایران به عمان، بر عهده کشور عمان است، البته کوتاه‌تر شدن مسیر خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و نبود کشوری ثالث در مسیر صادرات گاز از طریق خط لوله از مزایای عبور خط لوله از مسیر آب‎های عمیق و بدون عبور از امارات است.

در حاشیه اجلاس ۱۷۳ اوپک که آذرماه امسال برگزار شد، وزیر نفت ایران و عمان بار دیگر  با هم دیدار کردند که به امضای سندی دیگر برای پیشبرد پروژه صادرات گاز به عمان برای تولید ال‌ان‌جی منجر شد.

زنگنه در حاشیه این دیدار گفته بود: با عمان قراردادی را امضا کردیم که کار صادرات گاز به این کشور را تسریع می‌کند، همچنین حجم قرارداد، اینکه هر کشور کدام قسمت از طرح را فاینانس و تامین مالی و اجرا کند و نیز تعهدات پذیرفته شده توسط طرف عمانی مشخص شده است. بر این اساس، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان متعهد شده که از ایران مالیات و عوارض نگیرد.

براساس توافق‌های پیشین ظرفیت انتقال گاز با خط لوله صادرات گاز ایران به عمان که قرار است تا سال ۲۰۲۰ تکمیل شود، روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مکعب خواهد بود.

عمانی‌ها برای تامین خوراک واحدهای ال‌ان‌جی و صنایع خود نیازمند واردات گاز از ایران هستند و میدان گازی کیش یکی از منابع تامین گاز مورد نیاز این کشور است که با توجه به شیرین بودن گاز آن، توسعه آن در زمانی کمتر نسبت به دیگر میدان‌های گازی امکان‌پذیر خواهد بود.

 ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و به عنوان نزدیک‌ترین همسایه عمان در آب‌های خلیج فارس، مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین منبع تأمین گاز برای این کشور به شمار می‌آید. از سوی دیگر، اتصال به بزرگ‌ترین منبع گازی جهان، فاصله کوتاه دو کشور و نیاز به سرمایه گذاری اندک برای احداث خط لوله، همچنین تحویل گاز در مرز آبی این کشور و خرید و فروش گاز به قیمت رقابتی، از دیگر مزیت‎هایی است کـه مـی‌تـواند ایـران را به عرضه کننده‌ای بی‌نظیر برای کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عمان تبدیل و امنیت انرژی آنان را تأمین کند.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب: 20141
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *