۰

افزایش قیمت نفت با تشدید مقررات زیست محیطی

مقرراتی که در طی چند سال آینده به اجرا گذاشته خواهد شد و تحلیلگران آن را «بزرگترین تغییر در تاریخ بازار نفت» و «مختل کننده ترین تغییر در صنعت پالایش نفت» توصیف کرده اند، احتمالا ضمن ایجاد تحول در الگوی تقاضا برای سوخت، قیمت نفت را افزایش خواهد داد.
قیمت نفت - میز نفت
قیمت نفت - میز نفت
به گزارش میز نفت ، ایران و ونزوئلا مدتی است که مباحث غالب در بازار نفت را به خود اختصاص داده اند و در طی ماه های آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. نگرانی از کمبود عرضه در شرایطی که شکاف بین عرضه و تقاضا به شدت کاهش یافته است، موجب شده تا قیمت نفت در هفته های اخیر به 80 دلار برسد.

اما مقرراتی که در طی چند سال آینده به اجرا گذاشته خواهد شد و تحلیلگران آن را «بزرگترین تغییر در تاریخ بازار نفت» و «مختل کننده ترین تغییر در صنعت پالایش نفت» توصیف کرده اند، احتمالا ضمن ایجاد تحول در الگوی تقاضا برای سوخت، قیمت نفت را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

هدف از این مقررات جدید محدود کردن میزان سولفوری است که در سوخت کشتی ها وجود دارد تا از این طریق میزان آلایندگی زیست محیطی صنعت کشتیرانی کاهش یابد.

سازمان دریانوردی بین المللی تاریخ اول ژانویه 2020 را به عنوان زمان آغاز اجرای قانونی اعلام کرده که بر اساس آن کشتی ها تنها مجاز خواهند بود از نفت کوره سولفور پایین استفاده کنند. بر اساس این قانون، میزان سولفور موجود در نفت کوره مورد استفاده کشتی ها نیم درصد خواهد بود، در حالی که میزان مجاز کنونی 3.5 درصد است.

اجرای این مقررات موجب افزایش تقاضا برای فرآورده هایی نظیر سوخت دیزل و نفت گاز دریایی خواهد شد و پالایشگاه ها به سمت تولید برخی از فرآورده های نفتی سولفور پایین روی خواهند آورد.

به عقیده آمریتا سن، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس، تولید کنندگان نفت خاورمیانه احتمالا بزرگترین بازندگان این مقررات جدید خواهند بود، زیرا نفت خام تولیدی آنها سولفور بالایی دارد.

سن افزود: «این خیلی اهمیت دارد، زیرا تولید کنندگان در خاورمیانه از این قانون بسیار متضرر خواهند شد، چون نفت تولیدی آنها سولفور بسیار بالایی دارد.»

بر اساس برآورد موسسه مورگان استنلی، تشدید مقررات زیست محیطی در زمینه سوخت کشتی ها منجر به افزایش روزانه 1.5 میلیون بشکه ای تقاضا برای نفت خواهد شد و احتمالا قیمت نفت را در سال 2020 به 90 دلار خواهد رساند.




منبع : تسنیم
دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 21147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *