۰
یادآوران به چین رسید

عقب‌نشینی وزارت نفت از موضع خود

عقب‌نشینی وزارت نفت از موضع خود
میز نفت| درحالی‌که طبق قرارداد توسعه میدان یادآوران و آزادگان شمالی، شرکت‌های چینی فاز دوم توسعه این میادین را بر عهده داشتند، وزارت نفت طی سه سال گذشته از برگزاری مناقصه برای توسعه این میادین خبر دادند و با چینی‌ها دچار یک گسست بزرگ و اختلاف عمیق شدند. غلامرضا منوچهری معاون توسعه شرکت ملی نفت که در روزهای نخست کاری خود راهی چین شده بود، پس از بازگشت از پکن گفت فاز دوم توسعه این میادین به چینی‌ها واگذار خواهد شد اما چند هفته بعد سیاست دیگری در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس این سیاست، وزیر نفت و مدیران زیرمجموعه با انتقاد از توسعه این میادین گفتند ما به فکر افزایش ضریب بازیافت این میادین هستیم و از چینی‌ها راضی نیستیم. قرار شد فاز دوم یادآوران و آزادگان جنوبی در قالب قراردادهای IPC و مناقصه واگذار شود ولی داستان مناقصه این میادین هم، به سرنوشت آزادگان جنوبی مختوم شد تا منوچهری در نشست خبری اعلام کند فاز 2 میدان یادآوران در قالب قراردادهای قبلی توسعه می‌یابد.

این عقب‌نشینی از همان روز نخست مشخص بود ولی باید در روزهایی که ایران دست بالا در مذاکرات را داشت، به چانه‌زنی با چینی‌ها می‌پرداخت و نه امروز که از سر ناچاری دست نیاز به سمت پکن دراز کرده است. اگر بارها گفته‌ایم در وزارت نفت هیچ نگاه راهبردی  و عمیق نسبت به معادلات منطقه‌ای وجود ندارد، به دلیل همین مسائلی بود که امروز شاهد آن هستیم. عدم درک درست از شرایط و خوش‌بینی مفرط نسبت به شرکت‌های غربی که توازن قدرت در نفت را نشانه گرفته است، بازهم ثابت کرد تصمیم سازان نفت، برخلاف منافع ملی حرکت می‌کنند ولو ناخواسته.
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 21272
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *