۰

احیای کارت سوخت با سرمایۀ بخش خصوصی

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران ترتیباتی اتخاذ کرده است که بدون حتی یک ریال هزینه برای دولت و تنها با سرمایۀ بخش خصوصی، تجهیزات سامانۀ هوشمند سوخت نوسازی شود.
کارت سوخت - میز نفت
کارت سوخت - میز نفت
به گزارش میز نفت ، چند ماه قبل پس از اعلام خبر تخلف یکی از جایگاه‌های سوخت پیرامون عدم نصب تجهیزات سامانۀ هوشمند سوخت، بحث کارت سوخت داغ شد.

محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ضمن تاکید بر الزامی بودن استفاده از کارت سوخت با توجه به مصوبۀ مجلس، از رونمایی کارت‌خوان‌های جدید تا 15 تیرماه خبر داد و گفت: «تجهیزات جدید لمسی بوده و صفحه نمایشگر بزرگتری دارد و از نظر حجم حافظه نیز چند برابر کارتخوان‌های قدیمی است و ضمن آنکه امنیت بالایی دارد می توان توزیع سوخت و پرداخت را به صورت همزمان انجام دهند». البته این وعده عملی نشد و در نهایت اعلام شد که در پایان سال 98 تجهیزات سامانه نوسازی می‌شوند.

نوآوری شرکت ملی پخش در تامین مالی از طریق بخش خصوصی

اما صرفنظر از تاخیر در اجرا، نوآوری شرکت پخش در نوسازی تجهیزات سامانۀ هوشمند شیوۀ تامین مالی آن است. طبق اعلام مدیرعامل این شرکت، این نوسازی بدون یک ریال هزینۀ دولتی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

نکتۀ قابل توجه اینجاست که نصب این تجهیزات جدید هیچ گونه هزینه ای برای دولت ندارد و به‌روز رسانی این تجهیزات با مشارکت شبکه بانکی و سرمایه گذاری شرکت های توزیع کننده اینترنت تحت نظارت و مالکیت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی انجام می شود.

چگونگی ورود بخش خصوصی به نوسازی سامانۀ هوشمند سوخت

این بدان معناست که شرکت‌های PSP مجاز (شرکت‌های پرداخت الکترونیک) که بعضاً زیرمجموعۀ بانک‌ها هم هستند، با هزینۀ خود، تجهیزات کارت‌خوان‌های سوخت را به‌روز می‌کنند. درنتیجه مشارکت بخش خصوصی سبب کاهش هزینه‌های دولت و افزایش کیفیت خدمات خواهد شد.

این شرکت‌ها که عملاً متولی اجرای پایانه‌های پرداخت در جایگاه‌های سوخت قلمداد می‌شوند مایل هستند که از کارتخوان‌های آن‌ها در جایگاه‌ها استفاده شود. این شرکت‌ها از تراکنش‌های بانکی مرتبط با هزینۀ سوخت سود می‌کنند. در نتیجه نوعی از رقابت میان شرکت‌های مجاز پرداخت الکترونیک شکل می‌گیرد.

شرکت ملی پخش از این رقابت حسن استفاده را کرده و اعلام کرده است که هر شرکت پرداخت الکترونیک که اجازۀ نصب کارت‌خوان در جایگاه‌ها را دریافت کند موظف است به‌روزترین تجهیزات کارتخوان هوشمند سوخت را در جایگاه‌ها نصب کند. درنتیجه بدون حتی یک ریال هزینۀ دولتی و با مشارکت بخش خصوصی تمامی تجهیزات کارتخوان‌های سامانۀ هوشمند سوخت در جایگاه‌ها نوسازی می‌شود.

شرکت‌های پرداخت الکترونیک چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت های پرداخت الکترونیک که زیر نظر شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) کار می‌کنند، در واقع تسهیل کنندۀ پرداخت‌های الکترونیک هستند.  طبق مصوبه مورخ 30/3/ 83 ریاست محترم جمهوری در خصوص پول الکترونیکی، بانک‌های کشور می‌توانند پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت (PSP) جهت ارایه خدمات فوق که دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشند، وظیفه ارایه خدمات پرداخت را به شرکت‌های PSP محول نمایند. لیست 12 شرکت PSP مجاز در سایت شاپرک موجود است.

نصب یک نمونه از کارتخوان های جدید در جایگاه های سوخت

نصب نسل جدید کارتخوان ها در یکی از جایگاه های سوخت تهران (میدان آزادی) انجام شده است. تصویر ذیل مربوط به این تجهیزات است.

بهانه ای برای تعلل در نوسازی سامانه وجود ندارد

بر این اساس آنچه در سال‌های گذشته پیرامون هزینه‌های حفظ سامانۀ هوشمند به عنوان دلیلی برای کنار گذاشتن کارت سوخت بنزین گفته می‌شد، دیگر موضوعیت ندارد. چرا که نوسازی این سامانه هیچ هزینه ای برای دولت ندارد و این اقدام هزینۀ تعمیر و نگهداری در سال‌های آینده را نیز به شدت کاهش می‌دهد.



منبع : فارس
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 21845
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *