۰

ششمین عرضه نفت در بورس انرژی

فردا در حالی ششمین عرضه نفت خام در بورس انرژی با قیمت پایه هر بشکه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت صورت خواهد گرفت که قیمت آن در بازار جهانی حدود ۶ دلار بیشتر از قیمت مذکور است.
نفت در بورس - میز نفت
نفت در بورس - میز نفت
به گزارش میز نفت ، از اوایل آبان ماه امسال عرضه نفت خام در بورس انرژی آغاز شد. هرچند در مراحل اولیه عرضه نفت خام در این بورس، این عرضه به صورت نامنظم بود ولی وزارت نفت چند هفته ای هست که در حال عرضه منظم و مستمر نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی است. در حال حاضر، وزارت نفت به صورت منظم و یک هفته در میان، نفت خام و میعانات گازی را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه می‌کند به گونه ای که در دوشنبه این هفته نفت خام در این بورس عرضه می‌شود، هفته آینده میعانات گازی و در دو هفته بعد مجددا نفت خام در بورس عرضه خواهد شد.

*عرضه منظم نفت در بورس در سال ۹۸ هم تداوم خواهد یافت

از طرف دیگر هم مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸، وزارت نفت را موظف کرد که به صورت ماهانه حداقل ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در این بورس عرضه کند. به همین دلیل، انتظار می رود شاهد عرضه منظم و مستمر نفت خام و میعانات گازی در سال آینده باشیم.

همین استمرار عرضه منظم در بورس، یکی از مهمترین عوامل جذابیت بورس برای خریداران است زیرا سرمایه گذاران ائم از خارجی و داخلی هنگامی که تداوم و استمرار در عرضه نفت در بورس انرژی را مشاهده کنند با اطمینان بیشتری می‌توانند برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند و قرارداد‌های بلندمدتی با پالایشگران در سطح دنیا منعقد کنند و به صورت مستمر به آن‌ها نفت بفروشند.

علاوه بر نکته فوق، امکان تسویه ریالی برای نفت خریداری شده از بورس انرژی از دیگر جذابیت های این بازار برای خریداران است زیرا ریسک تحریم پذیری را به حداقل می‌رساند.

*قیمت مناسب نفت خام عرضه شده در بورس انرژی

موضوع دیگری که این بازار نوپا را جذاب‌تر می کند قیمت نفت عرضه شده در بورس است. در شرایط فعلی و با توجه به شرایط تحریم، فروش نفت برای ایران با هزینه‌هایی روبرو است. وزارت نفت با کسر این هزینه‌ها، نفت را با تخفیف‌هایی کارشناسی شده در بورس عرضه می‌کند. خریداران می توانند نفت را با تخفیف از بورس خریداری کنند و در بازارهای جهانی با قیمت مناسب بفروشند و سود قابل توجهی هم کسب کنند. به عنوان مثال، براساس اطلاعیه ششمین عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی که اواسط هفته قبل منتشر شد، فردا قرار است هر بشکه نفت خام با قیمت پایه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت در رینگ بین المللی بورس انرژی عرضه خواهد شد. این در حالی است که میانگین قیمت برنت وزن‌دار(brent weighted average)  حدود ۶۵ دلار و ۷۰ سنت است یعنی فردا متقاضیان خرید نفت خام ایران از بورس انرژی می توانند نفت عرضه شده را با حدود ۶ دلار تخفیف خریدارای نمایند.


منبع : فارس
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب: 23203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *