۰
ناامیدی آمریکا از سعودی‌ها

عربستان نتوانست به وعده خود عمل کند

درحالی آمریکایی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند، عربستان می‌تواند نفت مورد نیاز بازار را تولید کند، اما امروز به این نتیجه رسیدند، عربستان توان بالای تولید نفت را ندارد.
عربستان نتوانست به وعده خود عمل کند
به گزارش میز نفت، این روزها در بازار نفت شاهد تحولات گوناگونی هستیم از یک طرف فشار به ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا به منظور کاهش تولید و از طرفی دیگر فشار به عربستان بازهم از سوی آمریکا برای جبران کاهش نفت در بازار، این تمام اتفاقاتی است که که در بازار نفت رخ داده است، اما مسئله اینجا است که آیا این فشارها از سوی آمریکا توانسته است هدفش را در بازار محقق کند یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا نگاهی به شرایط اوپک می‌اندازیم که البته ایران و ونزوئلا نیز عضوی از 14 کشور تشکیل دهنده اوپک هستند.

به گفته محققان و تحلیلگران بازار نفت از جمله جیمی اسمیت انگلیسی که اظهاراتش را در گفت‌وگو با الحیات بیان کرده است، اگرچه اوپک روز گذشته 30 هزار بشکه نفت بیشتر تولید کرده است، اما کمترین میزان تولید را در طول 4 سال گذشته دارد و رقم واقعی تولید اوپک بیش از حدود 30 میلیون و 260 هزار بشکه نیست.

وی این آمار و اطلاعات را از سازمان کشورهای صادرکننده نفت دریافت کرده که در این آمار رسما گفته شده است، اوپک تولیدش را به پایین‌ترین سطح رسانده است که البته این بخشی از توافقی است که در اوپک پلاس منعقد شد.

جالب اینجا است که اسمیت معتقد است، در طول یک سال گذشته تولید نفت ایران و ونزوئلا به دلیل فشارهای آمریکا کاهش شدیدی پیدا کرده است، اما از سوی دیگر تولید نفت توسط نیجریه و لیبی و عراق کمی افزایش یافت، هرچند که اخیرا لیبی نتوانست افزایش تولید خود را نگه دارد و به دلیل مشکلات داخلیش تولید نفت این کشور کاهش یافت.

اما باز این افزایش تولید نفت نتوانست جایگزین کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا شود که این موضوع موجب شد، آمریکا مستقیما دست به دامان عربستان و امارات شود.

حال که بحث به عربستان و تولید نفت این کشور رسید، خوب است که به اطلاعات رسمی منتشر شده توسط مرکز تحقیقات اوپک بیاندازیم، در این آمار گفته شده است، عربستان تولید خود را در ماه گذشته به 9 میلیون و820 هزار بشکه در روز رسانده است و از طرف دیگر نیز ایران تولید نفت خود را به میزان 120 هزار بشکه افزایش داده است و تولید نفتش به 2 میلیون و 570 هزار بشکه رساند، البته که باید گفته شود، تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها حدود 3 میلیون 900 هزار بشکه در روز بود.

به گزارش خبرنگار فارس، این آمار نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران با احتساب  مصرف یک میلیون  و 800 هزار بشکه در داخل کشور در ماه گذشته حدود 770 هزار بشکه بیشتر نبوده است، در حالی که پیش از تحریم ها صادرات نفت ایران حدود 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود.

به گفته مقامات آمریکایی عربستان هنوز نتوانسته نفتش را جایگزین نفت ایران کند هرچند که تولیدش را بالا برده است و این نشان می‌دهد که نمی‌توان روی عربستان حساب باز کرد.

ریک پری وزیر انرژی آمریکا اعلام کرده است، ما با این حال از عربستان خواسته‌ایم تولیدش را بیشتر از آنچه که هست بالا ببرد تا کمبودی در بازار نفت احساس نشود.

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز جدید (روز پنجشنبه گذشته) اعلام کرده است، کمبود نفت در بازار جهانی موجب شد تا ذخایر استراتژیک نفت امریکا بیشت به بازار تزریق شود و این امر موجب شد تا ذخایر استراتژیک نفت آمریکا کاهش یابد این خبر موجب شد تا شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم، به طوری که امروز  قیمت نفت یک درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافت.

این اداره همچنین اعلام کرده است، روند بازار جهانی نفت نشان می‌دهد، اگرچه تقاضا برای نفت در سال 2019 در حال افزایش است، اما نباید انتظار داشت که تامین کنندگان بتوانند نفت مورد نیاز بازار را به راحتی تامین کنند و به احتمال زیاد قیمت نفت افزایش می‌یابد و البته این افزایش قیمت در کانال 70 تا 80 دلار خواهد بود و بیشتر نخواهد شد.

منبع: فارس
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 23566
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *