۱
۵

استیضاح زنگنه کلید خورد+ متن طرح

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با تدوین طرحی خواستار استیضاح وزیر نفت شدند.
زنگنه - میز نفت
زنگنه - میز نفت
به گزارش میز نفت ، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه امروز قوه مقننه با تدوین طرحی خواستار استیضاح وزیر نفت شدند و در حال جمع‌آوری امضا برای آن هستند.

این طرح استیضاح که در 7 بند تدوین شده به‌شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم خواهشمند است در اجرای ماده 221 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست استیضاح اینجانبان از آقای زنگنه وزیر نفت به موضوع ذیل را جهت رسیدگی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید:

محورهای استیضاح:

_ مدیریت ناکارآمد و صدمه به کشور

_ عدم تحققق قولها و آنچه در برنامه آمده است

_ از دست دادن بازار گاز منطقه و لطمه به منافع ملی کشور

_ از بین بردن زیرساخت‌های منابع انسانی وزارت نفت

_ رها نمودن میادین مشترک برای کشورهای رقیب

_ عدم تحقق افزایش تولید نفت طبق برنامه ارائه‌شده

_ موضوع توتال، کرسنت، قرارداد پاکستان، عمان ترکمنستان و... .

شرح کلیات:

مدیریت مهندس زنگنه و تیم غیرنفتی که با حضور ایشان وارد وزارت نفت شده‌اند باعث هدررفت منابع ملی کشور، خام‌فروشی، از دست دادن بازار گازی منطقه، رها کردن مخازن مشترک به همسایگان، حذف نیروهای کارآمد و به‌کارگیری دوستان خود شده است.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 23639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


همکاری اکتشافی
Iran, Islamic Republic of
مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت به واقع جایگاه تخصصی ترین بخش شرک ملی نفت را به خود اختصاص داده و ماموریت دارد تا همواره با هدف تامین حداکثری میزان ذخایر جایگزین نفت و گاز تولیدی حوضه های رسوبی متنوع و با پتانسیل کشور را شناسایی و به تولید معرفی نماید و در این راستا جایگاهی استراتژیک برای سیاستهای کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. در پناه تلاشها و کشف جدید ذخایر کارشناسان متخصص این مدیریت است که قدرت چانه زنی و اعمال نفوذ در اوپک قابل اجرا است. تکریم و احترام به کارشناسان و قدردانی صادقانه کمترین انتظار است و ایجاد هر گونه شرایطی که موجب نا امیدی و یاس در نیروهای کارشناسی میگردد که در سالهای اخیر وزارت شیخ الوزرا باب شده است آب به اسیاب دشمن ریختن است بویژه در این زمان حساس که دشمن از هر حربه ای سود میجوید. هر گونه هزینه کرد بی حساب و کتاب خیانت است به بیت المال آنهم در زمانی که هر دلار از سرمایه این ملت باید به دقت مصرف شود.
مدت سه سال است که مدیریت اکتشاف در گردونه آمون و خطای مدیر آن گرفتار شده است مدیری که بدون حتی یکروز تجربه کار اکتشافی و بدون یک تجربه مدیریتی نه بواسطه تجربه و تخصص که تنها بر اساس رابطه بر مسند نشسته است. مدیری که جز خود و باند خود نمیبیند. مدیری که حرف حق را بر نمیتابد روزهایی است که تقریبا هر روز و هفته یک آشوب و شایعه موجب آشفتگی کارشناسان میگردد سه سال است کشفی در کار نیست سه سال است گنجشک رنگ میکنند و به مدیر عامل و وزیر میدهند سه سال است نظارت نهادهای قانونی تقریبا وجود ندارد . سه سال است تئوریهای ناقص الخلقه را اجرا میشود هیچ خروجی نداشته است جز سیل درخواست خروج از سازمان . سه سال است مدیریت اکتشاف محل بکار گیری اساتید راهنمای و مشاورین خارجی بدون هیچگونه خروجی و فایده است تحمیل هزینه های گران بر پیکر نحیف شرکت ملی نفت موجب نا امیدی و یاس نیروهای خدوم و متخصص میشوند. آنچه اهمیت یافته تبلیغات دروغ است و آمار سازی مدام . اصرار بر تجدید ساختاری که همه کارشناسان بر عدم کارایی آن معترفند اصرار بر تحمیل هزینه های گزاف خرید و از رده خارج کردن وسایل (میتوانید نشانه های آن را در انبارهای شهر ری بیابید) اصرار بر خرید های غیر ضروری ، تغییرات در جانمایی ادارت و خرج میلیاردی خرید ها و تغییرات دکوراسیون بخشی از کارهای مدیران ارشد مدیریت اکتشاف است
چرا در این زمان که کشور در زمان حساسی است این همه هزینه و جابجای و تغییرات صورت میگیرد. آیا زمان بهتری برای ان متصور نیستیم . آیا تنها راه پیشرفت تحمیل هزینه است ؟ آیا سالهای قبل همین کارشناسان نبودند که رتبه یک اکتشاف را در دنیا بخود اختصاص داده بودند چرا در این سه سال به این درجه تنزل کرده ایم
آیا اجرای تئوریهای مدیریتی بدون تجربه و دانش آیا منجر به بهبود خواهد شد؟ آیا ایجاد ساختار های فرضی و مجازی با اصرار بیهوده مدیر منجر به از هم پاشیدن این بخش از اکتشاف نخواهد شد ؟ در طی سه سال گذشته نه به تبلیغات که با دقت نظر در حرفهای کارشناسان مستقل نگاه شود که چه بلایی بر سر اکتشاف آمده است
آیا همیشه باید بایستیم و افسوس بخوریم ؟؟؟
آنچه از تيم مديريتي كنوني در مديريت اكتشاف ديده شده است تبليغات پر دامنه و رقم و عدد سازي و اعلام نادرست اكتشاف منابع هيدروكربوري در طي سه سال اخير بوده است؛ چيزي كه به راحتي با بررسي دقيق توسط كارشناسان بي طرف صحت و سقم آن معلوم مي شود. اعلام برنامه هاي غير كارشناسي و تلاش براي ايجاد لابي گسترده اي با افراد با نفوذ و استخدام و بكار گيري فرزندان آنها به عنوان بخشي از برنامه حفظ مسند و قدرت به هر قيمتي هم همچنان دنبال مي شود.
اي كاش پرسيده شود چرا در طي مدت حضور تیم حاضر در مديريت اكتشاف تعداد نيروهاي قراردادي و رسمي مديريت اكتشاف چند نفر اضافه شده؟ در حاليكه بر اساس قانون و طبق ضوابط شركت ملي نفت بايستي مناصب و بخشهاي عملياتي و إجرائي مديريت اكتشاف واگذار می شد. چرا و با چه هدفي نفرات و پست هاي اداري و دفتري كه جايگاهي در فعاليتهاي فني ندارند گسترده شده است ( امور اداری به سه اداره – سرپرستی، امور پرسنل- امور خدمات رفاهی و امور کارکنان- تقسیم شده است ، فقط برای سفارش بلیط که کار یک نفر بوده 5 نفر مشغولند)؟
در زمان مديریت کنونی اكتشاف شاهد ريزش شديد نيروهاي كارشناسي و هدر رفت منابع مالي، عدم موفقيت در برنامه هاي اكتشافي (علي رغم سندسازي و اعلام چند باره يك اكتشاف)، بي برنامگي و حذف و بايكوت كارشناسان خبره و به استخدام در آوردن فرزندان افراد متنفذ در وزارتخانه و مجلس بوده ایم.
متاسفانه تاكنون كسي در وزارت نفت به صرافت بررسي كارنامه مديريتي مدیران کنونی اکتشاف نيفتاده است و
اميد است با توجه به أهميت مديريت اكتشاف نفت در كشف و تغذيه شركتهاي توليدي و نيز نقش اصلي آن در ارزيابي منابع نفت و گازي مشترك مرزي نگاهي مديريتي به حضور اين تيم در راس مديريت اكتشاف صورت گيرد پيش از انكه خيلي دير شود.
از هم گسستن هر گونه مقاومت با هجمه های مختلف و ارعاب ، تغییر افراد تنها بدلیل اظهار نظر مخالف مدیر و حتی تغییر محل فیزیکی ادارات ( با هزینه کرد مالی سنگین و خرید وسایل از یک سو متوقف کردن کارها از سوی دیگر) در حالیکه تمامی مدیران ادارات و همه کارشناسان مخالفند جز ایجاد جو سنگین امنیتی و بی انگیزه ساختن کارشناسان ثمری ندارد آیا تغییرات در این ابعاد در زمان درستی صورت میگیرد ؟؟ آیا هرگونه تغییری نباید در چهارچوب فرهنگ ارزشی ملی باشد ؟؟ آیای نباید برای هزینه کرد ها نگران بود ؟؟ و وقتی همه کارشناسان و روسای واحد های فنی مخالف چنین تصمیمی هستند اصرار بر اجرا چه جایگاهی دارد. آیا یک نفر با باند همراهش عقل کل هستند ؟؟؟ لیست درخواست خروج کارشناسان از مدیریت اکتشاف به چه معناست ؟؟ آیا غیر از این است که امیدی به بهبود احساس نمیشود؟؟
مدیریت اکتشاف نفت ماموریت دارد ذخایر جدید کشف کند لطفا به فریاد اکتشاف برسید قبل از اینکه دیر شود/
ما بعنوان بخشی از کارشناسان مدیریت اکتشاف درخواست بررسی و عملکرد و هزینه کردهای تیم مدیریتی را داریم بدون رتوش و جانبه گرایی. بدون اغماض و رابطه گرایی، بدون در نظر گرفتن تشابهات حزبی ... شما در درگاه الهی مسئول هستید و تکلیف بر شماست که جلوی این همه بهم ریختگی و آشفتگی و هرز رفت منابع را بگیرید بر شماست که جلوی نا امید ساختن متخصصین را بگیرید بر شماست که بپرسید چرا مدیریت اکتشاف به چنین روزگاری دچار شده است میدانیم که وزیرنفت با همه تلاش خود در لابی با نمایندگان از جوابگویی طرفه میرود و منابع انسانی سازمان برایش اهمیتی ندارد

كه چه هزينه اي بايت اين مطالعه پرداخت شده و خروجي نهائي آن در چه جايگاهي از برنامه ريزي اكتشافي منابع هيدروكربوري كشور دارد؟ آيا تكاليف ميادين مشترك تمام شده است؟ اي كاش پرسيده شود چرا در طي ٣٠ ماهه حضور در مديريت اكتشاف تعداد نيروهاي قراردادي و رسمي مديريت اكتشاف بيش از ٢٠٠ تا ٢٥٠ نفر اضافه شده در حاليكه بر اساس قانون و طبق ضوابط شركت ملي نفت بايستي مناصب و بخشهاي عملياتي و إجرائي مديريت اكتشاف واگذار می شد. چرا و با چه هدفي تعداد معاونتها از دو معاونت به چهار معاونت تغيير يافته ( و اخيراً زمزمه پنجمين معاونت نيز به گوش مي رسد) و به همين منوال بسياري از پست هاي اداري و دفتري كه جايگاهي در فعاليتهاي فني ندارند گسترده شده است؟ آيا مديريت اكتشاف كه متولي شناسايي توان هيدروكربوري در سراسر ايران است به جز تهيه دفترچه تبليغات استاني براي سفرهاي أستاني نمايندگان و دولت كار ديگري ندارد؟ اي كاش برنامه هاي مطالعاتي و پژوهشي مورد حمايت شخص مدير كه مستقيما به افراد و شركتهاي مورد توجه ايشان داده مي شود نيز مورد ارزيابي قرار بگيرند.
آنچه از تيم مديريتي كنوني در مديريت اكتشاف ديده شده است تبليغات پر دامنه و رقم و عدد سازي و اعلام نادرست اكتشاف منابع هيدروكربوري در طي دو سال اخير بوده است؛ چيزي كه به راحتي با بررسي دقيق توسط كارشناسان بي طرف صحت و سقم آن معلوم مي شود. اعلام برنامه هاي غير كارشناسي و تلاش براي ايجاد لابي گسترده اي با افراد با نفوذ و نمايندگان و استخدام و بكار گيري فرزندان آنها به عنوان بخشي از برنامه حفظ مسند و قدرت به هر قيمتي هم همچنان دنبال مي شود.
در زمان مديریت کنونی اكتشاف شاهد ريزش شديد نيروهاي كارشناسي و هدر رفت منابع مالي، عدم موفقيت در برنامه هاي اكتشافي (علي رغم سندسازي و اعلام چند باره يك اكتشاف)، بي برنامگي و حذف و بايكوت كارشناسان خبره و به استخدام در آوردن فرزندان افراد متنفذ در وزارتخانه و مجلس بوده ایم.
متاسفانه تاكنون كسي در وزارت نفت به صرافت بررسي كارنامه مديريتي مدیران کنونی اکتشاف نيفتاده است و كاش بلايي كه در مدت بيست ماهه حضور مدیریت فعلی اکتشاف در مناطق نفتخيز جنوب افتاد، براي اكتشاف روي ندهد.
اميد است با توجه به أهميت مديريت اكتشاف نفت در كشف و تغذيه شركتهاي توليدي و نيز نقش اصلي آن در ارزيابي منابع نفت و گازي مشترك مرزي نگاهي مديريتي به حضور اين تيم در راس مديريت اكتشاف صورت گيرد پيش از انكه خيلي دير شود.
اما آقای هندی یعنی همین مدیر جدیدی که من چندین بار دیدم آدم بی تجربه و یک دنده و ترسویی است بیشتر به اتکای حامیان بیرونی جولان میدهد و ب
رنامه ای برای اکتشاف ندارد جز آنکه برای خود از این پشم کلاهی بدوزد و رزومه خود را پر کند



جناب آقای زنگنه
بعنوان یک همکار از مدیریت اکتشاف میخواهم مطالبی را به شما بگویم هرچچند شما دون شان خود میدانید که به کارشناسان فنی گوش کنید و توجه ای به وضعیت شغلی و کاری کارکنان شرکت ملی نفت ندارید اما به خوبی بازیگری در دعرصه سیاست را بلد هستید چناب آقای وزیر از مدیریت اکتشاف نفت خبر دارید ؟؟ نه از آن خبرهایی که از حلقه معتمد و هم رای خود میگیرید از آن خبرها که به سما بگوید ذخیره ای که شما بعنوان اکتشا ف اعلام کردید حتی قابل برداشت نیست و مقدار آن به ده درصد میزان اعلامی هم نیست از آن خبرها که مدیریت اکتساف به آزمایشگاه اجرای آزمون و خطایی تئوری های مخلف مدیریت شده است و فنی ترین و متخصص ترین بخش شرکت ملی نفت دچار سرگیجه مهوعی ناشی از رفتار متناقص مدیر آن شده است
از آن خبرها که کمی شما را تکن دهد و بگوید اختلاس بی سابقه تنها یک نمونه بود الان خرید های بی حد ، هزینه کردها ی بی دلیل از هفت هشت میلیارد تومانی برای وسایل اداری تا هزینه جابجایی بی مورد ادارات با بیش از یکی دو میلیارد تومان
از آن خبرها که به شما بگوید مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در سایه محبت بی دریغ شما به مدیر منصوب شما در قعر سردرکمی بسر میبرد و کارشناسانش یا درخواست کاریابی داده اند یا ساکت شدهاند و کار ییس نمیرود
از ان خبر ها که مدح ستایش شما و مدیران منصوب اما ناتوان و بی برنامه و یا رویا پرداز شما نیست
از آن خبر ها که به شرکت ملی نفت ایران بگوید بر مدیریت اکتشاف چه میگذرد و چه اندازه فرصت شوزی شده انست و میشکند.
آقای وزیر معتمدان واقعی خود را به مدیریت اکتشاف بفرستید قبل از انکه خیلی دیر شود
م.ح. شکریان
Iran, Islamic Republic of
اگر این استیضاح واقعا اتفاق بیوفتد باید به مجلس آفرین گفت آقای زنگنه همانگونه که بدرستی اشاره کردید براحتی نمایندگان را میخرد و این وسط وای به حال صنعت نفت ....
تیم مدیریتی زنگنه فاجعه ای آفریده و نارضایتی در بین پرسنل خدوم نفت ایجاد کرده که هرچه زمان بگذرد نتیجه آن معلوم خواهد شد.
مثال بارز آن مدیریت اکتشاف نفت است. که به حال زار و نزاری افتاده است . جولان نوچه های زنگنه بهمراه دلالان و مزدبگیران ابن الوقت این تخصصی ترین واحد بالادستی نفت را که پیش از زنگنه رتبه اول اکتشاف در دنیا داشت را به ورشستگی کشانده است.
کاش گزارشی از مدیریت اکتشاف درست میکردید
کاش کسی در بدنه نفت به صرافت بررسی کارنامه تیم مدیریتی کنونی اکتشاف می افتاد
کاش رزومه مدیر اکتشاف فارغ از دروغها و تبلیغات دیده میشد.
کاش .........
استیضاح اگر اتفاق بیوفتد رخداد میمون و مبارکی است تا وزیری توانمند بیاید و تیمهای مدیریتی جهادی از بدنه نفت برای این زمانه انتخاب شود
آقای زنگنه بالاخره باید به پایان سلام کنی و جواب این همه اجحاف را بدهی.
علی حسین زاده
Iran, Islamic Republic of
خدا عقلشان دهد. انشالله!!!
کلانتر
Iran, Islamic Republic of
با سلام
واقعاً چرا مجلسی ها اینقدر دیر اقدام میکنند. خوب عده ای که با وزیر هستند و از همه مزایای نفت و مجتمعهای فرهنگی و اقامتی و بیمارستان آن مجانی استفاده میکنند و منافع شخصیشان ارجح تر از منافع ملی است که مشخص اند و روی سخن با آنان نیست، ولی واقعاً دیگر نمایندگان اینهمه مسایل و مصائب را در نفت نمیبینند. انتصابات جناحی و مهندسی شده غیر نفتی ها در ارکان وزارت نفت و شرکتهای تابعه و کنار زدن کاربلدان نفت در این شرایط بحرانی و جنگی کشور که نفت در خط مقدم آنست آیا مفهوم آرایش جنگی زنگنه است.
ترا بخدا نمایندگان این سوالات را هم اضافه کنید:
1- چرا در 6 سال گذشته آقای برند حتی یک مجوز پالایشگاه نداده و به خام فروشی ادامه داده؟ اگر همین ساخت ستاره خلیج هم نبود که الان برای بنزین هم درمانده بودیم. اثرات تخریبی آنرا و نارضایتی هایی که ایجاد میکرد را محاسبه کنید.
2- اگر حداقل 6 پالایشگاه مثلا 200 هزارتایی در پرتو برجام نیم بند زده بودیم الان یکمیلیون و 200 هزار بشکه پالایش میکردیم و التماس نمیکردیم که نفتمان را با قیمت ارزان بخرند و اینهمه اشتغال ایجاد میشد و سطح نارضایتی بسیار کاسته میشد و فروش فرآورده بسیار راحتتر و غیر قابل ردیابی تر بود. این از دست دادن فرصتها را طی حدود 6 سال گذشته چه کسی پاسخگوست؟
3-دلیل بکارگماردن افراد غیر مرتبط و ناآگاه در پستهای کلیدی و در سطح معاونین و ... چیست؟ آیا بجز برهم ریختن چارچوبهای مدیریتی نفت و دهن کجی به مدیران نفتی و بی انگیزه کردن آنان و آشفته سازی سیستم مدیریت نفت هدف دیگری مد نظر است؟آیا قصدتان صرفاً ناراضی تراشی و ایجاد بحران در نفت است؟
4- آثار برندینگ و واگذاری کار توزیع فرآورده ها به شرکتهای خود ساخته و حلقه دوستان کلوپ نفت و نیرو چه بوده است؟ آیا بجز حق عده ای کارگر پمپ بنزینها را پایمال نمودن و سود جویی شرکتها آثار دیگری داشته است؟
5-شرح وظایف، دامنه قدرت و دخالت افرادی مثل دستیار ویژه وزیر که سمتی من درآوردی بوده و اصلاً در ساختار وزارت چنین چیزی تعریف نشده و مجوزی از سازمان امور استخدامی ندارد، چیست؟ آیا نفت ارث پدری است که برخوردهای سخیف و بچه گانه فردی معلوم الحال بنام دستیار با مدیران ارشد سبب رنجش و کنارگیری آنان شده و صنعت نفت را در این شرایط بحرانی از تجربیات بالا تهی نماید؟شاید این نظر ژنرال تنها مانده از حلقه یاران در مهد کودک ساخته شده در ستاد وزارت است که اینچنین نمود یافته است!!!!(به دستیار ، نیکو، پالایش و پخش، معاونت منابع انسانی و .... نظری بیفکنید تا مفهوم مهد کودک نفت را درک کنید).
6- نتایج مرکز توسعه مدیریت با اینهمه هزینه های انجام شده چه بوده است؟ و اگر مدیر تربیت کردید چرا اینهمه انتصاب از بیرون نفت صورت میگیرد؟ (آخرینش مدیر مالی نفت) ، اگر کارتان درست و بی عیب و نقص است دلیل اینهمه باج دهی به جریانات مختلف و انتصاب خویشاوندان آنان چیست؟
7-چرا وزیری که خود را از ریاست هیئت مدیره نفت حذف نموده همچنان باید در هیئت مدیره شرکت کند یا مصوبات آنرا قبل از هرگونه اجرایی شدن رویت و شفاهی نظرات خود را اعمال و بقیه اعضا را مجبور به تایید نماید.؟ جایگاه قانونی ایشان در هیئت مدیره چیست؟( بد نیست به اعضای انتخاب شده برای هیئت مدیره جدید توجه نمایید).چرا وزیر پاکدست کار درست و برند از مسئولیت پذیری غالباً گریزان بوده و اغلب سعی در تحکم و صدور دستورات شفاهی دارد؟(نمونه آن حذف خودش از هیئت مدیره!!!)
8- تکلیف باقیمانده کار فازهایی که با تبلیغات گسترده بصورت ناقص افتتاح شدند( 13 و 22-24) و در سال 92 وتغییر دولت بیش از 63 درصد پیشرفت داشتند و وزیر ژنرال طی 5/5 سال حتی 37 درصد باقیمانده را هم تکمیل ننموده و دست به افتتاح آن زده چه خواهد شد؟
و دهها سوال و ابهامات مختلف که در این چند سال بازگشت نامیمون ایشان به وزارت نفت رخ داده است که مسلماً قابل پی گیری دستگاه قضا و بازرسی کل کشور و مجلس آتی و.... خواهد بود. ان شاءالله
شاهد
Iran, Islamic Republic of
سلام
درود بر شما که معنی رسانه آزاد را محقق کردید و با علملان زر و زور و تزویر مقابله می نمایید.
واقعاً شما فکر میکنید این استیضاح ها واقعیه. اینها یکسری امضا میکنند بعد امتیازاتی را که میخواهند از این چسبیدگان به میز قدرت گرفته و بعد امضاها را پس میگیرند. بهتر است دو کار صورت گیرد یک اینکه آیین نامه مجلس اصلاح و نمایندگان بعد از امضا نتوانند امضا خود را پس بگیرند و دوم اینکه نام پس گیرندگان امضا در رسانه ها منتشر شود تا همه رانتخواران را بشناسند. خدا را شکر که این نمایندگان تا سال دیگر میروند و زنگنه هم هر چه تلاش کند سال بعدش خواهد رفت. البته اگر نمایندگان تازه نفس با اینهمه اشکالات ایشون را استیضاحش نکنند.