۰

پیش بینی فوربس از شکست عربستان

مجله اقتصادی آمریکا در تحلیلی از سند چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان، برخلاف سخنان بن سلمان اقتصاد این کشور را هنوز متکی بر نفت دانسته و بر این باور است که برنامه تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان ناکام خواهد ماند.
عریستان - میز نفت
عریستان - میز نفت
به گزارش میز نفت ، از سایت عربی ۲۱ به نقل از مجله اقتصادی فوربس، مقاله ای از خانم إلن آر. ولد با عنوان «عربستان سعودی و ۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت یک رویای فانتزی توریستی» منتشر کرد که در مورد جاه طلبی های گردشگری عربستان سعودی و برنامه ریزی برای تبدیل شدن به پنجمین مقصد گردشگری جهان در سال های آینده و این که آیا این پروژه و چشم انداز جدی است یا نه به بررسی و تحلیل پرداخته است.

وُلد در این مقاله خود به این نکته اشاره کرده که خاندان سعودی حاکم بر عربستان از سال ۲۰۱۶ می گویند تصمیم دارند کشور را از اتکا به نفت جدا کنند و به اقتصاد کشور خود تنوع و بهبود ببخشند و امروزه نیز اخباری را منتشر می کنند که عربستان اقداماتی را برای این که مقصد گرداشگران شود شروع کرده است، اما آن چه در واقع می بینیم این است که تنوع بخشیدن به اقتصاد آن ها فایده ای نداشته است.

این نویسنده با اشاره به سخنان بن سلمان در بهار سال ۲۰۱۶م که گفته بود: «من فکر می کنم اگر در آغاز سال ۲۰۲۰ صادرات نفت متوقف شود، ما قادر به ادامه دادن هستیم» تأکید کرده است که تلاش های عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود مبتنی بر سند چشم انداز ۲۰۳۰ و ایجاد صنایع جدید و فرصت های شغلی بیشتر در عربستان است، اما ما اکنون در آستانه سال ۲۰۲۰ هستیم و فقط ۴ ماه با آن فاصله داریم ولیکن شرکت نفتی عربستان سعودی (آرامکو) اصلی ترین پشتوانه اقتصاد و بودجه عربستان است و میزان مشارکت نفت در بودجه این کشور تا دو سال قبل ۶۳ درصد بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۶۸ درصد رسیده است.

این نویسنده با اشاره به گزارش اختصاصی شبکه CNBC و اظهارات مدیر شرکت « Six Flags» که اعلام کرده بود طرح ها و برنامه های عربستان بی محتوا و اهداف آن غیر واقعی و ناامید کننده است خاطر نشان کرد که دولت عربستان سعودی مالیات هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده بخش های غیر نفتی تعیین کرده است، اما بازدهی این بخش ها هرگز بهبودی نداشته و کمکی به اقتصاد این کشور نکرده است.

همچنین وُلد یادآور شد که طبق گزارش CNBC، عربستان سعودی انتظار دارد به یکی از پنج مقصد گردشگری جهان تبدیل شود و پیش بینی کرده که در آغاز سال ۲۰۳۰، گردشگری ۱۰ درصد تولید داخلی کشور را به خود اختصاص دهد، این در حالی است که عربستان به هیچ وجه ویزای گردشگری نمی دهد.

ولد می گوید: مقایسه انتظارات گردشگری عربستان با صنعت توریسم در ایالت فلوریدا می تواند مفید باشد؛ تعداد ساکنان این ایالت نزدیک به تعداد ساکنان کل عربستان و مساحت آن از عربستان کمتر است، اما هوای فلوریدا به مراتب بهتر از عربستان است و هوای عربستان در تابستان بسیار گرم است به طوری که درجه حرارت تا میانگین ۴۳ درجه سانتیگراد می رسد.

افزون بر این فلوریدا جزئی از آمریکا است و به همین دلیل ۳۰۰ میلیون آمریکایی به راحتی می توانند به گردشگری در این ایالت بروند و از بسیاری از امکاناتی که در عربستان وجود ندارد استفاده کنند. با همه این اوصاف و برتری هایی که فلوریدا در مقایسه با عربستان دارد، سود حاصل از توریسم در این ایالت در سال ۲۰۱۷ از ۸۸.۶ میلیارد دلار فراتر نرفت.

او همچنین یادآور شد که عدم آزادی مردان و زنان در پوشیدن لباس راحت و دلخواه در عربستان سعودی، عدم آزادی بیان، ضعف حقوق مدنی و معیارهای قانونی باعث می شود توریسم در این کشور به مراتب پایین تر از فلوریدا باشد. حال چگونه عربستان می خواهد صنعت گردشگری خود را به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر ارتقا دهد؟ عربستان صنعت توریسم خود را از صفر شروع کرده است و همه اماکن تفریحی که ایجاد کرده اند در سال ۲۰۱۸ فقط ۱.۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

این نویسنده با اشاره به گزارش شبکه CNBC که اعلام کرده عربستان روی اکو توریسم یا طبیعت گردی نیز حساب باز کرده است و در صدد است از طبیعت تاریخی خود در جذب توریسم استفاده ببرد یادآور شد این رویکرد نیز نمی تواند به خواسته های عربستان جامه عمل بپوشاند؛ چون کوه راشمور با آن تجربه هیجان انگیزی که ارائه می دهد آن چنان تأثیر اقتصادی برای شهر لاس وگاس به همراه ندارد و یا شهر تاریخی پترای اردن که یکی از مهمترین اماکن گردشگری جهان به شمار می رود، بیش از ۴۰۰ هزار گردشگر جذب نکرده است.

این نویسنده اظهار کرد عربستان سعودی تصمیم دارد اماکن تفریحی بر روی دریای سرخ بسازد، اما در این خصوص جزئیات نامعلوم بسیاری وجود دارد؛ از شرکت های سازنده و مجری آن اطلاعی نداریم و نمی دانیم که چه قوانینی بر آن ها حکمفرما می شود آیا زنان و مردان مجرد به راحتی می توانند در آن جا ورود و خروج داشته باشند، آیا دستور العمل های دینی این کشور آزادی هایی را که در غرب وجود دارد، در این اماکن تفریحی جایز می داند؟ و… از این جزئیات نامشخص چنین به نظر می رسد که عربستان در جذب توریسم برای این اماکن نیز ناکام بماند.

این نویسنده در پایان تحلیل های خود از شرایط عربستان و سند چشم انداز تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور نوشت: سال ۲۰۲۰ در آستانه فرارسیدن است، اما نفت همچنان برای عربستان اهمیت حیاتی دارد و اگر برنامه جدید عربستان برای جذب توریسم جزء سند چشم انداز ۲۰۳۰ باشد، باید اعلام نماییم که این سند فقط شعار است و هرگز نمی تواند عملی شود و این یعنی نفت همچنان برای عربستان سعودی مهمترین منبع درآمدهای این کشور خواهد ماند.

 


منبع : شفقنا
جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 24586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *