۰
اوپک به اغما می رود؟

بحران «هفت» در برابر «پنج»

قیمت نفت در آستانه دو رقمی شدن؛ تهدیدی بزرگ برای کشورهای تولید کننده نفت و به ویژه اعضای اوپک که ممکن است ادامه روند فعلی، آن ها را با چالشی بزرگ مواجه کند.
بحران «هفت» در برابر «پنج»
به گزارش «ميزنفت»، کاهش قیمت نفت و پیش بینی هایی که نشان می دهد بهای نفت زیر ۱۰۰ دلار خواهد رفت اعضای این سازمان را به شدت نگران کرده است چرا که با نفت ۱۰۰ دلاری هفت عضو اوپک، برای تحقق بودجه و تامین هزینه های خود مجبور به استقراض خارجی می شوند.

میانگین وزنی قیمت نفت اعضای کشورهای صادر کننده نفت سال گذشته ١٠٦ دلار بود که این میزان نزدیک به نیاز آنها برای پوشش مصارف بودجه‌ای بود، اما هم‌اکنون با روند کاهشی قیمت نفت، سبد نفت اوپک به ٩٨,٣٦ دلار در هر بشکه رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، هفت عضو از ١٢ عضو اوپک شامل عراق، ایران و نیجریه برای پوشش مصارف بودجه خود نیاز به قیمتهای بالاتر از شرایط کنونی دارند.

در همین حال، میانگین قیمت کنونی فروش نفت توانسته بودجه پنج کشور مهم اوپک شامل عربستان سعودی، امارات، قطر، کویت و آنگولا را پوشش دهد.

تحلیلگران بانک فرانسوی تاتیکیس معتقدند کویت و امارات به دلیل نسبت بالای تولید و صادرات نفت به جمعیتشان، به راحتی قادر به تحقق درآمدهای بودجه ای خود هستند.


*قیمت نفت
سبد نفتی اوپک از نیمه آگوست برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شده و در این ۲۴ روز تنها ۲ روز بالای ۱۰۰ دلار فروخته شده است. این نوع نفت چهارشنبه ۲۷ آگوست ۱۰۰.۰۶ و دوشنبه اول سپتامبر ۱۰۰.۰۸ دلار در هر بشکه فروخته شد.

هر بشکه سبد نفتی اوپک رکورد کاهش قیمت از ابتدای امسال را در ۱۵ اگوست شکست، اما جمعه گذشته (۵ آگوست) با کاهش بیشتری روبرو شد و بار دیگر این رکورد را شکست و بشکه‌ای ۹۸.۳۶ دلار معامله شد.

قیمت سبد نفتی اوپک به علت تنش‌ ژئوپلتیکی در ۱۹ ماه ژوئن به بالاترین رقم در سال جاری برابر با ۱۱۰.۲۶ دلار رسید.

قیمت نفت برنت پس از کاهش حدود ۱۶ دلاری در بیش از ۲ ماه گذشته، در معاملات امروز کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فروخته شد اما بار دیگر به ۱۰۰ دلار بازگشت. در صورت کاهش قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار احتمال واکنش اعضای اوپک وجود دارد چراکه بسیاری از کشورهای عضو اوپک توان تامین بودجه خود با نفت کمتر از ۱۰۰ دلار را ندارند.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 2465
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *