۰
گزارش «ميز نفت» از مواضع جالب اوپک

خنثی سازی «بازی نفتی» امریکا

امریکا هم قیمت بالای نفت را می خواهد و هم سهم بیشتر بازار که به نظر نمی رسد با دیدگاه های اوپک به «سازش» برسند مگر آنکه بر حسب روال گذشته یکی از اعضای این سازمان بخواهد به اوپک خیانت کند.
خنثی سازی «بازی نفتی» امریکا
به گزارش «ميزنفت»، وضعیت بازار نفت حال خوشی ندارد؛ پس از شکست پیش بینی های کارشناسان درباره افزایش قیمت نفت در ماه ها و هفته های گذشته، بهای طلای سیاه به قیمت «دو رقمی» رسید تا نگرانی ها در میان کشورهای نفتخیز تشدید شود.

کشورهای عضو اوپک به تشکیل جلسه اضطراری برای بررسی بازار نفت رضایت نمی دهند و برگزاری چنین جلساتی که در این شرایط «رایج» است با بی رغبتی اعضای اوپک مواجه شده است؛ این در حالی است که کاهش قیمت نفت و سقوط به زیر ۱۰۰ دلار، بودجه ۷ عضو از ۱۲ عضو اوپک را با چالش مواجه کرده است و آن ها را به سوی کسری بودجه سوق داده است.

در میان کشورهای عضو اوپک سه کشور ایران، نیجریه و عراق برای پوشش مصارف بودجه خود نیاز به قیمتهای بالاتر از شرایط کنونی دارند در شرایطی که قیمت کنونی فروش نفت توانسته بودجه پنج کشور مهم اوپک شامل عربستان سعودی، امارات، قطر، کویت و آنگولا را پوشش دهد.

با کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار که به نوعی خط قرمز اوپک محسوب می شود گویا اعضای این سازمان به وضعیت فعلی راضی اند چرا که بیشترین ضرر کننده در افزایش قیمت نفت هستند. نگاهی به بازارهای نفت به خوبی نشان می دهد مهم ترین عامل در کاهش قیمت نفت، سبقت عرضه بر تقاضاست که در این میان، امریکا با افزایش تولید شیل نفت، بازار خراب کن اوپک و قیمت ها شده است.

این در حالی است که برخی منابع معتقدند این افزایش عرضه که منجر به کاهش قیمت نفت شده است باعث غیر اقتصادی شدن تولید شیل نفت ها شده و در نهایت به ضرر امریکاست. از سوی دیگر برخی منابع نیز بر این باروند که عمر شیل نفت امریکا نهایت تا سال ۲۰۲۰ و موقتی است. امریکا علاقه چندانی به پایین نگاه داشتن قیمت نفت ندارد و منتظر نشسته است تا اوپک با کاهش تولید خود، قیمت نفت را بالا برده اما همچنان سهم امریکا با قیمت بالا حفظ شود.

به بیان ساده تر، امریکا هم قیمت بالای نفت را می خواهد و هم سهم بیشتر بازار که به نظر نمی رسد با دیدگاه های اوپک به «سازش» برسند مگر آنکه بر حسب روال گذشته یکی از اعضای این سازمان بخواهد به اوپک خیانت کند.

کویت، ایران، عربستان، امارات متفق القول از عدم برگزاری نشست اضطراری می گویند که نشاندهنده از رضایت آن ها از کاهش قیمت نفت برای کاستن از قدرت امریکا در بازار نفت است.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته اعلام کرد که ایران از سطح فعلی قیمت ها راضی است و برگزاری نشست اوپک را ضروری نمی داند. وزیر نفت کویت هم تشکیل نشست اضطراری اوپک را برای بررسی روند کاهشی اخیر قیمتهای جهانی نفت خام در بازارهای جهانی، غیرضروری خواند.
علی العمیر تاکید کرد که سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی در دستور کار جلسه وزیران نفت شورای همکاری خلیج فارس نیز نبوده است؛ کاهش کنونی قیمتها اتفاقی بنیادی نیست و افزایش تولید به ویژه از سوی آمریکا دلیل اصلی آن است.

علی النعیمی مرد کهنه کار نفت عربستان نیزگفت: افزایش و کاهش قیمت ها طبیعی است و لزومی در برگزاری نشست اضطراری دیده نمی شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه قیمت واقعی هر بشکه نفت قطعا بشکه ای زیر یکصد دلار است، تصریح کرد: در شرایط فعلی با بازگشت بهای نفت به زیر ۱۰۰ دلار به نظر قیمت طلای سیاه به قیمت واقعی خود نزدیک می شود.

سید محسن قمصری در پاسخ به این سوال که وزیران نفت کشورهای عضو اوپک همواره بهای واقعی نفت را بشکه ای بیش از یکصد دلار عنوان می کنند، اظهار داشت: وزیران نفت کشورهای تولیدکننده همواره از بهای نفت ۱۰۰ دلاری ابراز رضایت می کنند اما قیمت واقعی نفت زیر ۱۰۰ دلار است.

وی با تاکید بر اینکه اگر بورس بازان بازار نفت را رها کنند قطعا قیمت نفت بازهم کاهش می یابد، تبیین کرد: اگر صرفا شاهد عرضه و تقاضا در بازار نفت باشیم بهای نفت در بازار جهانی کاهش می یابد.

نگاهی به بازارهای نفت طی دو ماه گذشته نشان می دهد بهای هر بشکه نفت با کاهشی ۱۵ دلاری مواجه شده است در حالی که با توجه به ناآرامی هایی عراق انتظار می رفت قیمت نفت با خیز قیمت همراه شود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه قیمت ها نیز با کاهش همراه شد، کاهشی که به ضرر امریکاست و بازی غرب را خنثی می کند.

شاید به این دلیل باشد که همه نگاه ها به عوامل ژئوپلیتیکی است؛ عاملی که یکی از عوامل سه گانه در افزایش قیمت نفت است و شامل بحران های سیاسی در مناطق نفتخیز است، مانند حمله امریکا به مواضع داعش در عراق و سوریه و تشدید بی نظمی در خاورمیانه، قلب انرژی جهان!

امریکا طی چند دهه گذشته جنگ های بسیاری را برای رسیدن به اهداف نفتی خود آغاز کرده و در بیشتر موارد توانسته است آن ها را محقق کند و قطعا اگر نتواند در زمینه عرضه و تقاضا زمینه را برای افزایش قیمت نفت ایجاد کند، ایجاد بحران و تنش های سیاسی را به مانند گذشته در دستور کار خود قرار می دهد.
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 2545
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *