۰

​دامپینگ بنزینی دولت علیه بخش‌خصوصی

مدیرعامل یکی از پتروشیمی های کشور گفت: شرکت ملی پالایش و پخش، با افزایش عرضه بنزین در بازارهای منطقه موجب کاهش قیمت آن و آسیب به شرکت‌های خصوصی شده است.
​دامپینگ بنزینی دولت علیه بخش‌خصوصی
به گزارش میز نفت به نقل از مهر، ابراهیم ولدخانی، مدیرعامل یکی از پتروشیمی های کشور با بیان اینکه ایران در صنعت پتروشیمی دارای یک مزیت است، گفت: مهمترین مزیت صنعت پتروشیمی، ایجاد اشتغال بالا در این زمینه به خصوص در بخش پایین‌دستی بوده که به این ترتیب توانسته ایم بخش قابل توجهی از نیاز کشور به صنایع غذایی و پزشکی را برطرف کنیم. این در حالی است که در سال قبل پتروشیمی ها توانستند ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشند که البته این درآمد، با  وجود مشکل ناشی از تحریم ها بوده است که در صورت نبود آنها، بی شک صادرات افزایش بیشتری را تجربه می کرد.

وی افزود: خوشبینانه ترین حالت برای درآمدهای نفتی ۵۰ میلیارد دلار در سال است؛ این در حالی است که در صورت حمایت دولت با توسعه بخش پایین دستی در پتروشیمی، می توانیم محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید کرده و درآمد بیشتری کسب کنیم. به طور مثال ما گریدهای مختلف نساجی را تولید کرده و به ترکیه صادر می کنیم که این مواد، در  آنجا تبدیل به الیاف و پارچه شده و مجددا به صورت پوشاک وارد کشور می شود.

ولدخانی با اشاره به اینکه حاشیه سود پتروشیمی های دارای خوراک گازی که نرخ خوراک خود را حدود ۷ تا ۹ سنت از طریق لوله دریافت می کنند، بالا است، گفت: ۵ هزار واحد تولیدی خوراک خود را از پتروشیمی ما دریافت می کنند که در نتیجه، موجب اشتغال صد هزار نیروی کار می شود؛ این در حالی است که در سال گذشته توانستیم ۴۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشیم که تمام این ارز، به سامانه نیما عرضه شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما بنزین پتروشیمی تولیدی خود را (A۸۰) به میزان ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن به افغانستان صادر می کردیم، گفت: در حال حاضر شرکت ملی پالایش و پخش نیز به عنوان یک ابر تولیدکننده بنزین، به این بازار ورود کرده و همین ورود موجب شده است تا در نتیجه افزایش عرضه قیمت بنزین در افغانستان کاهش یابد که این امر، به ضرر کشور خواهد بود؛ ضمن اینکه از سوی دیگر این اقدام پالایش و پخش موجب آسیب به شرکت های کوچک می شود.

ولدخانی اظهار داشت: در بسیاری از موارد شرکت های رقیب مانند شرکت های آمریکایی یا آرامکو عربستان که از ترکیه به رقابت با ما می پردازد؛ به نحوی که آمریکایی ها محصول خود را ۸۰ تا ۱۰۰ دلار زیر قیمت عرضه می کنند یا در برخی موارد آرامکو محصولات خود را به مدت شش ماه در ترکیه دپو می کند تا بازار ترکیه را از دست ایران خارج کند؛ بنابراین رقابت ایران در بازارهای بین المللی با شرکت های خارجی به اندازه کافی سخت است و حضور شرکت های داخلی بزرگ در این بازارها آسیب جدی به شرکت های خرد، می زند.

به گفته این مقام مسئول، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در بسیاری از موارد با علم به اینکه متقاضی مربوطه مشتری شرکت های خصوصی داخلی است، پای مذاکره با آنها می نشیند و باعث از دست رفتن بازار این شرکت های خرد می شود؛ این در حالی است که حتی در بازپرداخت درآمدهای ارزی شرکت ملی پالایش و پخش مطابق نرخ ارز سنا معادل ریالی پرداخت می کند؛ اما شرکت های خصوصی باید ارز روز به سامانه نیما عرضه کنند.

ولدخانی با اعلام اینکه اورهال پتروشیمی بدون کمک هیچ شرکت خارجی و با استفاده حداکثری از تجهیزات ایرانی داخلی انجام شده است، اظهار داشت: توانسته ایم با درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گریدهای مورد نیاز تولید سرنگ را تولید کرده و در این زمینه خودکفا شویم؛ چرا که به دلیل تحریم ها این مواد اولیه را هیچ کشوری در اختیار ایران قرار نمی داد.

وی حاشیه سود این پتروشیمی را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد عنوان کردو گفت: نرخ خوراک دریافتی ما ۱۰۶ درصد افزایش داشته؛ در حالی که محصولات تولیدی تنها ۶۷ درصد افزایش قیمت داشته و در مجموع ۱.۸ میلیون تن محصولات میانی و نهایی تولید کرده ایم و در نتیجه، مجموع اقدامات شرکت از خروج ۱۰ میلیون دلار جلوگیری کرده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این نشست خبری تفاهم نامه ای بین دو پتروشیمی کشور مبنی بر جداسازی بنزن از بنزین پیولیز انجام شد که ارزش حدودی آن ۴۰ میلیون دلار است و پیش از این اماراتی ها بنزین پتروشیمی ایران را دریافت کرده و طی همین فرآیند بنزن آن را جدا کرده و مجددا به عنوان بنزین یورو ۴ به کشور می فروختند.
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 25726
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *