۰
وضعیت اسفناک قطب نفتی آفریقا

نیجریه، پایتخت فقر

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و بی‌ثباتی در قانون‌گذاری در نیجریه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا به تعویق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفتی در این کشور منجر شده و تولید نفت آن را کاهش می‌دهد.
نفت نیجریه | میز نفت
نفت نیجریه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، نیجریه که یکی از اعضای اوپک است بزرگترین تولید کننده نفت در قاره آفریقا به شمار می‌رود.

به گزارش منابع اوپک این کشور در ماه نخست سال جاری به طور متوسط روزانه 1.776 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

در صورتی که میعانات گازی را در تولید نیجریه در نظر بگیریم مجموع تولید نفت و گاز این کشور آفریقایی به بالای دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس ارزیابی مؤسسه وودمکنزی، که قرار است جمعه آینده به صورت کامل منتشر شود سه پروژه بزرگ فراساحلی نیجریه در آب‌های عمیق این کشور که قرار است توسط سه شرکت نفتی بزرگ اگزون موبیل آمریکا، رویال داچ شل هلندی-انگلیسی، و توتال فرانسه اجرا شوند از امسال به مدت دو تا 4 سال به تعویق خواهند افتاد.
*ترس بزرگان نفت از سرمایه‌گذاری در نیجریه

بر اساس نتایج اولیه تحقیق مؤسسه وودمکنزی، بی‌ثباتی در قانونگذاری مربوط به صنعت نفت این کشور و عدم تثبیت طرح ساختار قوانین صنعت نفت نیجریه که حدود دو دهه است به تعویق افتاده از جمله  دلایلی است که شرکت‌های بزرگ نفتی را بر آن داشته تا تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری قطعی در پروژه‌های نفتی نیجریه را به تعویق بیندازد.

از سوی دیگر این اندیشکده می‌گوید اجرای سه پروژه فراساحلی مزبور علیرغم آنکه به افزایش 300 هزار بشکه‌ای تولید نفت نیجریه منجر خواهد شد اما با توجه به پایین آمدن قیمت نفت در بازار جهانی و مبادله نفت برنت با قیمت کمتر از 60 دلار از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.

این هفته محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه، طی برگزاری یک کنفرانس انرژی که به شرکت‌های نفتی خارجی فعال در این کشور اطمینان داد که نیجریه از حضور آنها استقبال کرده و سود بالا برای سرمایه‌گذاری آنها را تضمین می‌کند.

تیمیپر سیلوا، وزیر نفت نیجریه، در این کنفرانس گفت این کشور تا اوایل سال جاری و پس از حدود دو دهه تاخیر قوانین جدید مربوط به صنعت نفت را به تصویب خواهد رساند.

مله کیاری، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه، هم گفت: ما بیشتر از هر زمان دیگری متعهد به همکاری با شرکت‌ها در راستای افزایش تولید نفت از 2.3 میلیون بشکه در روز به سه میلیون بشکه در روز هستیم.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته ادامه روند بی‌ثباتی در قوانین صنعت نفت نیجریه و تداوم تاخیر شرکت‌های بزرگ نفت در سرمایه‌گذاری در میادین نفتی این کشور در کنار پایین ماندن قیمت نفت در بازار جهانی می‌تواند به کاهش 35 درصدی تولید نفت این کشور آفریقایی منجر شود.

به گزارش روزنامه نشنال، سرمایه‌گذاری نفتی و گازی در نیجریه بیشترین کاهش را طی سه سال گذشته تجربه کرده است.
*اوضاع مردم نیجریه اصلا خوب نیست

بنا به تحقیقات انجام شده توسط پروفسور آدئولا آدنیکینجو، در وزارت اقتصاد و دانشگاه ایبادان و همکاران وی در دانشگاه بنین نیجریه علیرغم اینکه این کشور بزرگترین تولید کننده نفت آفریقاست شرایط رفاه عمومی میان مردم بسیار پایین است. 

بنا به گفته این کارشناسان، اقتصاد نیجریه به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و این درآمدها 80 درصد تأمین منابع ارز خارجی و 66 درصد کل درآمدهای دولت این کشور را بر عهده دارند.

نیجریه دومین دارنده ذخایر بزرگ نفت در آفریقا، هشتمین دارنده ذخایر نفت در میان اعضای اوپک و دهمین دارنده ذخایر بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود.
این کشور از نظر ذخایر گاز نیز هشتمین کشور در جهان به شمار می‌رود و از جمله 5 کشور نخست تولید کننده گاز مایع شده طبیعی در جهان است.

کارشناسان می گویند علیرغم آنکه تاریخ تولید و اکتشاف نفت در نیجریه به حدود 60 سال می‌رسد و طی سال‌های گذشته شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه هستیم اما این کشور از نظر توسعه به شکل قابل توجهی عقب مانده است. 

نرخ فقر در نیجریه از متوسط 34.1 درصد در سال‌های 2000 به 46.39 درصد در سال‌های 2017 رسیده و این در حالی است که تولید نفت این کشور نسبت به سال‌های 2000 افزایش چشمگیری داشته است.

از جمله دلایل افزایش فقر میان مردم نیجریه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی است که نشان‌دهنده آسیب پذیری اقتصاد نیجریه در برابر شوک قیمتی نفت است. 

بین سال‌های 2016 و 2018 نرخ بیکاری در این کشور نیز به حدود دو برابر افزایش یافته و از مرز 50 درصد عبور کرده است.
روند نامتناسب افزایش تولید نفت و نزول رفاه اجتماعی 

در واقع توسعه رفاه و اقتصاد در این کشور آفریقایی اصلا با رشد تولید نفت نیجریه متناسب نبوده است و علی رغم افزایش قابل توجه تولید نفت آن پس از امضای توافق صلح در دلتای این کشور اما مردم آن در محرومیت جدی به سر می‌برند.

کارشناسان دانشگاه ابیدان، وزارت اقتصاد نیجریه و دانشگاه بنین در گزارش خود با عنوان "مدیریت صنعت نفت و گاز و کیفیت زندگی در نیجریه" شرایط اسفناک مردم این کشور را به تصویر کشیده‌اند.

در واقع افزایش تولید نفت نیجریه نتوانسته است به توسعه زندگی مردم این کشور در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصادی منجر شود به گونه‌ای که نیجریه از یکی از کشورهای با سریع‌ترین رشد اقتصادی بین سال‌های 2013 تا 2018 به پایتخت فقر جهان تبدیل شده است.
همانطور که گفته شد در سال 2017 بیش از 46 درصد از مردم نیجریه زیر خط فقر بوده‌اند و مابقی جمعیت آن نیز هر لحظه در معرض سقوط به زیر خط فقر هستند.

نتایج گزارش ارائه شده از سوی کارشناسان نیجریه‌ای نشان می‌دهد با اینکه کشورهایی نظیر گابون و نروژ توانسته‌اند تأثیر ناشی از سقوط قیمت نفت در سال‌های 2014 و 2015 بر اقتصاد خود را به حداقل برسلانند اما مردم نیجریه تاوان سنگینی را پرداخت کرده اند.

گزارش "مدیریت صنعت نفت و گاز و کیفیت زندگی در نیجریه" نشان می دهد که کارمندان دولت مدت‌هاست که حقوق دریافت نکرده‌اند و سهام داران بورس این کشور نیز شاهد توقف معاملات در بسیاری از صنایع و نمادها بوده‌اند.

از طرفی قیمت مواد غذایی به قدری افزایش یافته است که بخش قابل توجهی از درآمد خانوار را به خود اختصاص داده است. بسیاری از شرکت‌ها تعطیل شده و یا تعداد زیادی از کارکنان را از کار اخراج کرده‌اند. با توجه به اینکه طی دو سال متوالی شاهد سقوط اقتصاد نیجریه بوده ایم شرایط اقتصادی این کشور نیز در رکود تقریبا کامل به سر می برد.

گزارش کارشناسان و دو دانشگاه نیجریه در نهایت چند عامل را دلیل نزول اقتصادی نیجریه ناشی از تزلزل در بازار نفت عنوان کرده است که از جمله آنها می توان به نبود صندوق های پس انداز و ثبات‌زا، نبود قوانین جامع برای صنعت نفت و گاز این کشور و عدم وجود ساختارهای کلی برای مقابله با چالش‌ها اشاره کرد.



منبع : فارس 
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 26234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *