۰

سرگردانی نفت‌کش‌های غول پیکر عربستان

جنگ قیمت نفت عربستان سعودی با روسیه بازار را از نفت خام لبریز کرد و اکنون که تقاضا راکد و یافتن خریدار دشوار شده، بزرگترین صادرکننده اوپک ناچار شده است عمده این نفت را در دریا نگهداری کند.
نفت‌کش‌ | میز نفت
نفت‌کش‌ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مقامات نفتی سعودی اظهار کرده اند که حداقل ۱۰ ابرنفتکش در سراسر جهان به عنوان ذخایر  نفت شناور مورد استفاده قرار گرفته اند و بسیاری از آنها حامل نفت عربستان هستند که بدون خریدار در دریا سرگردان مانده و این کشور در تلاش برای مدیریت تبعات جنگ قیمت یک ماهه با روسیه است.

عوامل بنیادین غیرمعمول بازار نفت باعث شد بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا همزمان با انقضای قراردادهای مه و آغاز معاملات قراردادهای ژوئن، روز دوشنبه برای نخستین بار در تاریخ به زیر صفر سقوط کند و روز سه شنبه روند نزولی قیمتها ادامه پیدا کرد اما این شاخص روز جاری ۲۰ درصد جهش یافت و آخرین بار با دو دلار و پنج سنت معادل ۱۸ درصد افزایش، در ۱۳ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه ایستاد.

عربستان سعودی در مارس درست هنگامی که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان شده بود، تصمیم گرفت نفت ارزان بیشتری به بازار سرازیر کند.

همزمان با سقوط باورنکردنی تقاضا، بسیاری از تولیدکنندگان جهان در نرخ عادی به تولید پرداختند که باعث شده است مخازن نفت و کشتیها پر از نفت فروش نرفته شوند. اکنون تولیدکنندگان اوپک سرگرم مذاکره برای اجرای زودتر توافق کاهش تولید از تاریخ رسمی آن در اول ماه مه هستند.

جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه با توافق تاریخی اعضای گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن و ادامه محدودیت عرضه تا دو سال آینده به پایان رسیده اما تبعات آن باقی مانده است. طبق آمار مقامات سعودی، حدود ۸۰ ابرنفتکش از ۷۵۰ ابرنفتکش جهان اکنون به عنوان مخازن نفتی شناور مورد استفاده قرار گرفته اند و طبق آمار شرکت کپلر، میزان نفت ذخیره شده در دریا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل، ۲۱ میلیون بشکه رشد کرد و به ۱۴۷.۶ میلیون بشکه رسید.

یک مقام ارشد شرکت آرامکوی سعودی اظهار کرده که عربستان با وضعیتی روبروست که ممکن است ناچار شود بخشهای از تولید غوار و سایر میادین نفتی را به دلیل نبود خریدار، تعطیل کند. فارغ از این که چه سطحی از نفت تولید شود، حقیقت این است که خریداران جایی برای نگهداری نفت ندارند.

حاد شدن بحران کمبود فضای ذخیره سازی، تولیدکنندگان را ناچار کرده است تدابیر جدیدی را بررسی کنند تا ریزش دوباره قیمتها را مهار کنند. شماری از وزیران نفت اوپک و غیراوپک روز سه شنبه یک کنفرانس اضطراری برای مذاکره درباره تحولات بازار نفت و راههای اجرای سریعتر توافق کاهش تولید به جای شروع آن از اول ماه مه برگزار کردند.

طبق آمار وب سایت فلیت مون، حداقل چهار نفتکش حامل نفت عربستان که اواخر مارس این کشور را ترک کردند، از اول آوریل در سواحل مصر، سنگاپور و مالزی بدون داشتن مقصد نهایی متوقف مانده اند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، حداقل ۱۸ ابرنفتکشی که عربستان برای صادرات نفت کرایه کرده، قرار است ماه میلادی آینده به آمریکا برسند که اکنون تحت قرنطینه ای قرار دارد که در زمان فروش نفت در مارس وجود نداشت.

طبق یادداشت شرکت کانادایی آر بی سی، ۱۰ میلیون ظرفیت بدون استفاده مخازن نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب معاملات نفت خام آمریکا است، احتمالا در هفته های آینده پر می شود و بنابراین زمانی که کشتیهای حامل نفت عربستان به آمریکا می رسند، احتمالا ناچار خواهند شد تغییر مقصد دهند یا تا زمان پیدا شدن خریدار، به عنوان مخازن شناور منتظر بمانند.




منبع : ایسنا
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۵۴
کد مطلب: 27013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *