۱۴
۳۳

دشمن به چه کسی جایزه می‌دهد؟

دشمن به چه کسی جایزه می‌دهد؟
وضعیت نهادهای آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی در نفت کاملا به ویرانی رسیده است؛ عقیم‌سازی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، تلاش برای نابودی دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت توسط وزیر نفت و مدیرانش، یک جنگ تمام عیار علیه منافع و امنیت ملی است؛ کافی است به بیانات رهبر انقلاب در سال 1385 نگاهی داشته باشید تا متوجه عمق ماجرا شوید.

رهبر انقلاب: امروز هر حرکت علمی و تحقيقی که بخواهد در علوم مختلف در اين کشور انجام بگيرد، استادان کار و محققان می‌توانند ده‌ها، صدها، هزارها ذهن آماده را برای افتادن در اين کار پيدا کنند. آن کساني که با حرکت علمی کشور مخالفند؛ آن کسانی که دانشگاه‌ها، مراکز تحقيقاتي، مرکز علمی را می‌خواهند از علم و از تحقيق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار می‌کنند .دشمن، بيشترين جايزه را حاضر است به اين افراد بدهد."
جمعه ۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 27641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حقیقی
Iran, Islamic Republic of
بعنوان یک پژوهشگاهی سوالم از مدیران محل کارم اینه: با بالای هفتصد دکتر و مهندس که اغلب فارغ التحصیل دانشگاه های برتر کشورند و با این همه دفترو دستک و نیروهای پیمانی و قراردادی و ... این مجموعه چه راندمانی داشته است ؟ مجموعه ای با حدود دو هزار نیرو چقدر قابلیت رقابت با یک مجموعه تحقیقاتی بیست نفری خصوصی داشته و دارد؟؟؟ چند درصد تحقیقاتشون بدرد صنفت نفت میخورد؟؟؟؟؟؟
مروست
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز، ارایه اولین و تنها لایسنس فرایندی تولید ماده بودار کننده از گاز طبیعی در واحد در حال کار در پارس جنوبی، ارایه لایسنس فرایندی واحد‌های مرکاپتان زدایی در پتروشیمی خارک، ارایه لایسنس واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اراک، رفع آلودگی آبهای زیر زمینی در عسلویه، رفع آلودگی خاکهای مناطق مختلف عملیاتی، تولید کاتالیست های متفاوت از جمله واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بر اساس دانش فنی پژوهشگاه، انجام کلیه آزمایشات تخصصی سنگ و سیال مورد نیاز برای توسعه میادین، اولین مطالعات MDP طرح توسعه میادین توسط ایرانیها در بیست سال پیش، توسعه دانش فنی افزایه های سیمان و سیال حفاری و قطع دست دلالان خون آشام حامی واردات که از توسعه پژوهشگاه ناراحت هستند، تنها بخش کوچکی از فعالیتهای پژوهشگاه بوده است. جهت استحضار حضرتعالی، صنعت خودروسازی این مملکت با سابقه 60 ساله و حمایت 60 ساله انحصاری و رانتی، هنوز قادر به توسعه یک لیسانس موتور ملی نشده است اما پژوهشگاه صنعت نفت بدون حمایت مدیران عالیرتبه و با وجود دشمنی دلالان واردات، توانسته دستاوردهای دانشی فراوانی داشته باشد که انشالله روز به روز بیشتر هم خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
از اطلاع رسانی بخشی از فعالیتهای پژوهشگاه توسط جنابعالی ممنون
ظاهرا این آقا و یا خانم از اونهایی هست که نمک میخوره و نمکدون می شکنه و یا شاید پژوهشگاهی نیست و برای ضربه زدن به پژوهشگاه این کامنت را گذاشته
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته
M.R
Romania
نقطه نظرات اقاي مروست كاملا درست است.ضمنا تمام دستاوردهايي را كه ايشان نام برده اند با تلاش فراوان همكاران بدست امده است. پروپوزالهاي بيشماري به شركتهاي تابعه و واحدهاي عملياتي ارسال شده كه پس از جلسات فراوان تعدادي محدودي از انها مورد اقبال قرار گرفته است.
حال انكه بخش عمده پروپوزالهاي ارسال شده در راستاي رفع يك مشكل ويا بومي سازي يك كالا بوده است.بنظرم وزارتخانه و در راس انها وزير محترم بايد پاسخگو باشد كه چرا استفاده بهينه از اين همه نيروي انساني متخصص بعمل نياورده است؟چرا مشكلات صنعت را كه فراوان هم هست به پژوهشگاه ارجاع نداده است؟
وانگهي همگان ميدانند كه پژوهشگاه اگر امروز به اين درجه از بالندگي رسيده است عمدتا در دوران صدارت اقاي زنگنه بوده است پس چه شده است كه امروز و در شرايط خاص كشور از اين همه پتانسيل بدرستي استفاده نميشود ....فاعتبرو يا اولي الابصار
Iran, Islamic Republic of
کاملاموافقم،این خانم با اقای حقیقی که امیدوارم وجود خارجی داشته باسه،بنظرم همه را از دریچه چشم خودش می بینه،من با ۲۸ سال سابقه تا کنون تواتسته ام در جهت رفع معضلات صنعت اقدامات لازم داشته باشم،از جمله راه اندازی و اجرای طرح نیمه صنعتی تولید بوم و پد جهت حذف لکه های نفتی ،طراخی و اجرای پایلوتدحذف همزمان vocو H2Sاز محیط،پاکسازس ۳۰۰ تن خاک الوده در منطقه گاوزرد،حذف نیترات از اب
امیددارم این مجموعه با انگیزه و توان بیش از قبل در مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی نماید
Sed Meghdad
Iran, Islamic Republic of
فقط در صورتی به نتیجه میرسه کار که قوه قضائیه ورود مستقیم بکنه و دست دلالان و رانت خواران رو توی این صنعت کوتاه کنه تا نفرات تصمیم گیر دلسوز بیان پای کار
محمد
Iran, Islamic Republic of
"همکار" منتقد عزیز
شاید دلیل بخشی از این دشمنی برخی دوستان نادان و بهانه گیری دشمنان دانا هم عملکرد کارکنانی مثل شما باشد که در "پژوهشگاه کار میکنید" ولی نمی دانید چکار می کنید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
در ضمن اگر به ادعای فرموده خودتان در پژوهشگاه شاغلین چرا می فرمایید تحقیقاتشون؟
Iran, Islamic Republic of
اظهار نظر بدون داشتن اطلاعات کافی نه تنها درست نیست بلکه ظلم و بی عدالتسیت درست مثل این است که بنده بدون آشنایی با شما بگم اصلا این حقیقی چیکار میکنه!!
پژوهشگاه مرکزی است که کارهای بسیاری انجام داده و یا در حال انجام دادن است و صد البته به اشخاصی چون جنابعالی گزارش نمیدهد !
فقط کافیست بدانید در حال حاضر و با شرایط تحریمی پژوهشگاه تنها مرکز ارائه لایسنس و دانش فنی قابل اعتماد به صنعت نفت می باشد
البته که مراکز دولتی بهره وری کمتری دارند ولی حتما مجموعه خود شما هم در مقایسه با بخش خصوصی دارای بهره وری کمتری است
Iran, Islamic Republic of
قطعا پژوهشگاهی نیستی که چنین حرفی میزنی
Iran, Islamic Republic of
محمدی
سلام همکار محترم
اگر شما پژوهشگاهی هستید حتما از راندمان خوب پژوهشگاه نسبت به سایر مراکز دولتی بهتر از دیگران مطلع هستید مگر اینکه شما در این راندمان تاکنون نقشی ایفا نکرده باشید که انشالله فرصت نقش آفرینی برای شما هم با همت خودتان پیش بیاید.
ضمن اینکه باید یادآور شویم که همه سازمانهای دولتی به نسبت هزینه و نیروی انسانی اش، راندمان بسیار پایینی دارند که متاسفانه در ‌این خصوص باید مدیران رده بالای وزارت نفت به جای سرگرم شدن به حاشیه ها، چاره ای بیاندیشند و برای کل نفت علی رغم داشتن مزیت نیروی انسانی بسیار خوب و دلسوز، برای سازمان خسته و تنبلش فکری کنند.
جواد
کسی که خواب هست میشه بیدار کرد. ولی کسی که خودش را به خواب زده هرگز نمیشه بیدار کرد. امیدوارم شما جزو دسته اول باشی.
سعید
Iran, Islamic Republic of
در خصوص نظر آقا یا خانم حقیقی...
تعجب من این است شما با این گونه زیر سوال بردن به گونه ای خود را زیر سوال بردید!! اگر راندمان ندارد شما در آنجا چه میکنید؟ بزرگترین درد این اجتماع از لایه هایی است که به جای تلاش و کوشش برای آبادانی و تولید در این مملکت، در جهت تضعیف یکدیگر حتی اگر در جهت منافع ملی باشد است. و در این کامنت یه طور وضوح عینیت سخنان رهبری را میتوان دریافت که هزارها و صدها ذهن آماده برای متوقف کردن و زیر سوال بردن قشر تحصیلکرده و پژوهشگر...
سوال کردن افراد و صحبت افراد میتواند نشان دهنده موضع گیری اشخاص باشد. ایکاش بجای زیر سوال بردن یک مرکز را نام میبردید که از تحقیقات و پژوهش در حد و اندازه پژوهشگاه باشد. ایکاش به جای زیر سوال بردن از همان خصوصی ها و دولتی ها نام میبردید که بتوانید مصداق بیاورید... بسیاری از مراکز در این مملکت بسیار بیشتر دارای دفتر و دستک هستند... بسیاری از سازمانها دارای مزایای سرسام آور هستند و حتی ۵۰ درصد این مجموعه کارایی ندارند... بسیاری از مراکز تحقیقاتی میتوانند ۷۰ درصد پروژه را برای هزینه به حساب مسئول پروژه واریز نمایند. اما افراد علی رغم داشتن پروژه های میلیاردی تنها دستمزد آنها حقوقی است که سر ماه واریز میشود. با توجه به خطرات آزمایشگاه ها اما هیچ هزینه ای بالتتر جهت انجام پروژه ها دریافت نمیدارند.
و در نهایت ایکاش واقعا پژوهشگاه بودی و حداقل یکی از این پروژه ها را مدیریت میکردید.
زیر سوال بردن مدیریت هم نمیتواند دلیلی باشد که افراد دانش پژوه و اعضای هیات علمی و قشر نخبه و تحصیلکرده را زیر سوال ببرید. هر چند پژوهشگاه همچنان در مرز تولید دانش در حال حرکت است. بدون شک عرصه علم هم دارای رقابت های سنگین است که البته گاهی با شکستن اخلاق افراد سعی میکنند افکار و توهمات ذهنی را در جمع عنوان کنند. اما آنچه که اهمیت دارد کارنامه و رزومه است که میتواند خود سخن بگوید.
Iran, Islamic Republic of
معلومه پژوهشگاهی نیستی
Iran, Islamic Republic of
شما پژوهشگاهی نیستید.اگر هم باشید که ..... به پژوهشگاه هستید نه پژوهشگاهی.
Romania
آقا یا خانم محترم این چه حرفی است که شما میزنید خواهشآ بصورت مستند صحبت کنید. پژوهشگاه صنعت نفت یک سازمان‌ پژوهشی و تحقیقاتی و حتی عملیاتی است که با سابقه بیش از ۶۰ سال، عملکردش برای تمامی کشور مشخص می باشد و لازمه پیشرفت کشور تقویت چنین مراکز تحقیقاتی است.
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک محقق صنعتی و نه یک مدیر خدمتتون عرض می کنم که حداقل طراحی ، ساخت و راه اندازی چندین واحد پالایشی در پالایشگاههای کشور نظیر واحد تولید پنتان در پالایشگاه کرمانشاه، واحد ایزومریزاسیون در پالایشگاه اراک از جمله افتخارات پژوهشگاه هست که سود اوری انها برای کشور بسیار بسیار بیشتر از مراکز پژوهشی دیگری است که فقط به خاطر مسایلی غیر از مسایل علمی و پژوهشی دایر شده و از بودجه این مملکت ارتزاق می کنند۰ علاوه بر اون دستاوردهای دیگری که در مقاطع مختلف پزوهشگاه، به انها دست یافته مثلا تولید نفت سنتتیک از نفت های غیر قابل فروش از جمله نمونه هایی است که واقعا مشکل گشا بوده است۰ متاسفانه ضعف مدیریتی در صنعت نفت، وجود تنگ نظریهایی در ساختار مجموعه وزارت نفت باعث شده که این مجموعه عظیم دچار حاشیه هایی شود۰ امید که مجموعه مدیریتی وزارت نفت به خود اید و از این پتانسیل گسترده به نفع مملکت استفاده نماید.
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
جناب حقیقی، مشخصا به نظر میرسه از رئوس پروژه های با ابعاد ملی که در حال حاضر هم در پژوهشگاه صنعت نفت در حال اجرا است بی اطلاع هستید. از مدیر مستقیم و یا بالاتر خودتون در یک بحث دوستانه جستجو کنید.
مرادپور
Iran, Islamic Republic of
با سلام
در پاسخ به شما میبایستی بیان داشت که علاوه بر برخی از مواردی که جناب دکتر مروست اشاره فرمودند، میتوان به مواردی چون مطالعه یکپارچه افقهای مخزنی دشت آبادان که منجر به معرفی پتانسیل های چینه ای نفتی در ناحیه غرب شد، طرح مروارید خلیج فارس که منجر به معرفی تعداد زیادی پتانسیل مخزنی جدید در منطقه خلیج فارس گردید، مطالعات هیدرات های گازی در دریای عمان که منجر به شناسایی پتانسیل قابل توجهی در اين بخش از کشور شد، مطالعه شیلهای گازی در ناحیه لرستان که منجر به شناسایی پتانسیل قابل توجهی از گاز دراین بخش از خآک کشور عزیزمان شد، به عنوان برگهای زرین دیگری از تاریخچه خدمات پرسنل پژوهشگاه صنعت نفت اشاره نمود.
لازم به توضیح است که این دستاوردها علاوه بر سود رساندن به کشور عزیزمان، میزان ذخایر هیدروکربوری کشور را افزایش داده و قدرت چانه زنی سیاسی ایران را در مناسبات جهانی بالا خواهد برد.
ای کاش فردی که خود را از همکاران پژوهشگاهی خود را معرفی نموده، حداقل کمی پیرامون دستاوردهای پژوهشگاه که مدیران ارشد کشوری در بازدیدهای بسیاری خود به آن اذعان نموده‌اند کنکاش مینمود.
در خاتمه میتوان به عناوین پژوهشگاه برتر کشور در سال‌های اخیر اشاره نمود.
امید آنکه بیاندیشیم و آگاهانه سخن بگوئیم
ابوالفضل برخورداریون
Iran, Islamic Republic of
عزیز برادر ! شما کمترین اطلاعی از فعالیت های انجام شده و در حال انجام در پژوهشگاه را ندارید بطور نمونه فقط بدان و برو به همه بگو که :
فقط گروه پژوهش روغن بیش از 100 نوع روانکار ( روغن و گریس) مصرفی در صنایع مختلف را که از خارج کشور تامین می شده و تحت تحریم های ظالمانه قرار داشته اند را فرموله و تولید نموده است دانش فنی بسیاری از این روانکارها واگذار شده است . تولیدات ویژه ما هنوز مشتریان پر و پا قرص خودش را دارد . ما در خصوص روانکارهای سنتزی و نانو روانکارها به موفقیت های بالایی دست یافته ایم که شما از آنها اطلاعی ندارید. لطفا در خصوص آنچه نمی دانید نظر ندهید.
عادل
Iran, Islamic Republic of
انتهای متن پرسیدی چند درصد از تحقیقاتشون. این جمله یعنی اینکه تو جزو پژوهشگاه نیستی. صداقت مابقی حرفات از این جمله معلومه. انتهای جمله هم یک علامت سوال کافی بود. چند علامت سوال نشان از کینه ای نهفته در دل شما دارد. اگرچه ممکن است بعضی افرادی که با هیات علمی مشکل داشتند شما را تحسین کنند ولی سعی کن قضاوتت در مورد هر پدیده ای به دور از حب و بغض باشه.
همکار نفتی
Iran, Islamic Republic of
تلاش عده زیادی برای تخریب پژوهشگاه در دوره های مختلف با سعی و کوشش و واقعا از خودگذشتگی بدنه کارشناسی و متخصصین و تکنسینهای این موسسه تحقیقاتی تاکنون ناکام مانده و ان شاء ا... به سرانجام نیز نخواهد رسید. ژنرال باید بداند که سربازهای واقعی این صنعت کیا هستند از طرفی باید با درایت تخریبگران سرمایه های ملی را نیز بشناسد و آب در آسیاب آنها نریزد ان شاء ا...
عضو هیئت علمی
Romania
سلام
قابلیت و دورنمای کاری هر سازمان دولتی را مدیران ارشد وزارت نشین تعیین می کنند متاسفانه چند سالی است اغلب مدیران از بدنه نفت نیستند و مشکلات و معضلات بسیاری که سازمانهای مانند پژوهشگاه دست به گریبان هستند از بی تدبیری آنان نشات می گیرد متاسفانه ماهیت و هدف ماهوی سازمان پژوهشی برای آن مدیران بدرستی تبیین نشده است شاید اولین اصل در مدیریت کلان این مرکز اعتماد و ارزش نهادن به نیروی انسانی می باشد که شاهد این امر در سالهای اخیر نیستیم حتی در چند ماه گذشته با گرو گرفتن حقوق مسلم و قانونی اعضای هئیت علمی پژوهشگاه با نامه ها و بخشنامه های پی در پی سعی در دلسرد کردن همکاران هئیت علمی را دارند و این معضل قطعا تبعات و لطمات جبران ناپذیری را برای صنعت عظیم نفت ایجاد خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
با سلام ،

متاسفانه در وزارت نفت هیچکس پاسخگوی حقوق به حق اعضای هیات علمی( که همه کارمند رسمی وزارت نفت و براساس مصوبات وزارت نفت عضو هیات علمی شده اند )همچون شایستگی سالیانه ، گرید پایه ، هدیه روز زن و نفت کارت نیستند. در آخرین روزهای سال قبل با تصویب هیات امنا پژوهشگاه و در راس آنها وزارت نفت بعد از چند ماه تاخیر ، شایستگی همکاران غیر هیات علمی را داده اند و جناب دکتر مینو بجای عذرخواهی از همکاران بابت تاخیر، آن را به عنوان خبر خوش اعلام کرده اند. در حال حاضر تاسف انگیزتر از همه بجای تمرکز اعضای هیات علمی و پژوهشگران روی تحقیق و دانش فنی های جدید،بخشی از زمان آنها صرف نامه نگاری به دیوان محاسبات ، دیوان عدالت اداری و ... می شود. بنده امیدوارم جناب مهندس زنگنه در این آخرین ماه های وزارتش تصمیمی عادلانه بگیرد و آرامش را به پژوهشگاه برگرداند.
در آخر از اون نفر محترمی که پژوهشگاه را مورد نقد قرار داده می خواهم که بازدیدی از پژوهشگاه داشته باشد و با بخشی از دستاوردهای آنها که دکتر احمدی نوشته اند آشنا شوند. ضمنا تمام روئسا پژوهشگاه توسط وزیر محترم نفت انتخاب می شوند و طبق سیاستهای وزیرمحترم، کارها انجام می شود.
در پایان از میز نفت بابت انعکاس این خبر کمال تشکر را دارم.
محمود دین محمد
Iran, Islamic Republic of
وجود نیروهای مازاد نافی توانایی های علمی و فنی نیروهای متخصص پژوهشگاه صنعت نفت نیست و به هم ربط ندارند.
از سالهای دور نیروهای متخصص این مرکز به آمریکا، کانادا و ... مهاجرت کرده و در بالاترین و بهترین موقعیت های علمی و فنی مشغول کار شده اند.

تمام مشکل از مدیران سطح بالا سیاسی است که هیچ جای دنیا آنها را راه نمی دهند و ظاهراً جز لابی بازی و بتن گرفتن مراکز پیشرفته علمی کشور هنری ندارند.
حمید
Iran, Islamic Republic of
مشخص است که جریانی در وزارت نفت به دنبال تعطیلی پژوهش است و اجرای این کار را به معاونین بی تجربه این وزارتخانه سپرده است. این جریان در ظاهر دم از حمایت از تولید داخل، جهش تولید و ... می زند ولی در باطن دشمن سرسخت فناوری داخلی می باشد.
Europe
بعید میدونم پژوهشگاه باشی
کسی که در پژوهشگاه بوده ولی ندونه دستاوردهاش چیه معلومه که کار نمیکرده!!
زرین پاشنه
تا قبل از شدت گرفتن تحریم ها و تلاش قدرتهای جهانی برای منزوی کردن ایران، نام پژوهشگاه صنعت نفت در بین محققین بین المللی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاملا شناخته شده بود. نتایج تحقیقات پژوهشگاه مورد توجه محافل آکادمیک قرار میگرفت و البته هنوز هم علیرغم فشارها و محدودیت ها، محققین پرتلاش و بی ادعای پژوهشگاه کارهای با ارزشی را در دست انجام دارند.
هزینه های کارهای پژوهشی را نیز، خود از محل پروژه های مهندسی که برای صنعت نفت انجام میدهند، تامین میکنند و مدتهاست که از شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، بودجه ای برای تحقیقات دریافت نکرده اند.
شاید بزرگترین ایرادی که به پژوهشگران این مجموعه وارد باشد این است که سرشان به کارشان گرم است و به دنبال نمایش و تبلیغات نیستند.
Iran, Islamic Republic of
بر همگان روشن است که عملکرد آقای زنگنه در راستای تضعیف نیروی انسانی متخصص صنعت نفت و عدم توجه و حمایت از توسعه و تولید دانش فنی در صنعت نفت می باشد. بطوریکه اگر یک شخص عادی سکان هدایت وزارت نفت در طی 16 سال را عهده دار بود الان بجای چشم دوختن و التماس برای صادرات نفت خام، صادر کننده عمده محصولات پایین دستی و حتی تکنولوژی به سایر کشورها بودیم.
Iran, Islamic Republic of
واقعا وزارت نفت با بی اهمیتی به پرسنل هیئت علمی که سرمایه های این مملکت هستند به دنبال چه هدفی است ایا این ضربه به پژوهش و خودکفایی مملکت نیست
محمد.
United States
پژوهشگاه نفت بزرگترین پزوهشگاه کشور و دارای خدمات و افتخارات بسبار است ‌و از نیروهای زبده و نخبه تشکیل شده است. در این شرایط تحریمی می تواند مشکل گشای صنعت نقت و دیگر صنایع کشور شود. متاسفانه با اقدامات دلسرد کننده آقای زنگنه انگیزه نیروهای توانمند این مجموعه از بین میره و به سمت فروپاشی و انحلال این ثروت ملی پیش می رویم. امیدوارم مقام معظم رهبری با اشراف و توجهی این به مراکز علمی و پژوهشی دارند مانع از این خسارت جبران ناپذیر بشوند.
کارمند نفت
United States
آقای زنگنه ویکی از مدیران قبلی و فراری پژوهشگاه که الان از طرف زنگنه رییس یکی از شرکتهای زیر مجموعه نفت شده کمر به نابودی علم و پژوهش بسته اند.