۰
پتروشیمی ها موضوع اصلی یک طلب

درخواست خوراکی وزیر از وزیر

نعمت زاده از زنگنه خواست و وزیر نفت اجابت کرد اما به یک پیش شرط؛ اگر دبه نکنند! داستان، داستان قیمت خوراک پتروشیمی هاست که وزیر صنعت، معدن و تجارت فرمولی شدن آن را از وزرات نفت طلب می کند و نفتی ها نیز شرایط خود را.
درخواست خوراکی وزیر از وزیر
به گزارش «ميزنفت» محمد رضا نعمت زاده در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار داشت: تعیین یکساله قیمت قطعا جوابگو نیست، در گذشته هم تصمیم هیئت مدیره نفت برای ۱۰ سال بود که امیدوارم با توجه به سیاست گذاری کشورهای اطرافمان بتوانیم ما هم سیاست مشخصی را برای خوراک تدوین کنیم. من از واحدهای پایین دست و انهایی که در نمایشگاه حضور دارند، تقاضا دارم محور اصلی فعالیتشان را بگذارند برای صادرات، ما اگر بخواهیم ژلی اتیلن و ABS و ... به صورت خام صادر نشود باید بتوانیم محصولات پایین دستی مان را صادراتی کنیم تا برای کشور برگشت ارزی داشته باشد.

وی افزود: آنچه مورد تأکید قرار گرفته ، استحصال گاز است چه همراه نفت و چه گازهای مستقل، بهترین خوراک پلیمرها همان ترکیبات گازی است که در هوا می سوزد که جداسازی آن در اغلب پالایشگاههای گازی پارس جنوبی با دستور وزیر نفت شروع شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قطعا اگر توسعه از بالادست شروع شود، سرمایه گذاران راغب خواهند بود سرمایه گذاری بیشتری بکنند و اگر در بالادست محصولات پلیمری تولید شود من یقین دارم پایین دست پا به پای آن رشد پیدا می کند.

وی ادامه داد: هم مواد اولیه مهم است که باید تلاش کنیم مواد پلیمری را مواد اولیه اش را تهیه کنیم و در ادامه به صنعتمان رونق دهیم، اگر بالای ۱۰ درصد رشد سرمایه گذاری داشته باشیم، رشد محصولات پتروشیمی بالای ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد شد. از وزیر نفت خواهش می کنم کمک کنند ما بتوانیم فرمول دراز مدت برای قیمت خوراک پتروشیمی تعیین کنیم تا سرمایه گذاران بدانند امکان سنجی واحدها و وضعیت آینده چگونه خواهد شد.

وزیر نفت هم بلافاصله روی سن رفت و گفت: در بحث قیمت خوراک چند شب پیش جلسه ای داشتیم با تمامی تولیدکنندگان که اگر این بار دبه درنیاورند مثل دفعه قبل، به قیمت مشخصی در خوراک می رسیم، دولت باید قیمت خوراک را تامین کند و حاضریم دراز مدت باشد.

زنگنه افزود: ما در منطقه رقیب نداریم برای تامین خوراک گازی، ما رقیبی در منطقه نداریم، قطر و عربستان رقیب ما در تأمین گاز نیستند چون گازی برای تأمین ندارند. اگر دارند بروند بگیرند، قیمت ۳ تا ۴ دلار در هر بی تی یو را هر که داد من خودم خریدارم. از ترکمنستان ۳۶ سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی می خرند.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم با همت به ظرفیت ۷۰ میلیارد دلار تا ۱۰ سال آینده یعنی افق ۱۴۰۴ برسیم که این هدف سرمایه گذاری نیاز دارد که ان شاالله خواهد شد که این ۷۰ میلیارد دلار ارزش تولید مواد اولیه پتروشیمی، بخش پایین دستی را هم به کار خواهد انداخت.

زنگنه افزود: یک نقطه مهمی که نیاز است تأکید کنم این است که توسعه تکنولوژی ما را قادر کرده از گاز طبیعی برای تولید الفین ها و پلیمرها استفاده کنیم، ۱۵ سال پیش فقط می توانستیم از متان، متانول و اوره تولید کرد امروزه تبدیل متان به پلی اتیلن انقلابی است، ۸ تا ۱۰ واحد تبدیل گاز طبیعی به الفین ها انقلاب در کشور ایجاد می کند که باید احداث کنیم که این را از وظایف دولت می دانم که برای احداث آنها مکان یابی و برنامه ریزی شود.
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 2844
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *