۰

جزئیات فرمول‌ یک خطی ۱۰ ساله وزارت نفت برای قیمت گاز پتروشیمی‌ها

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تشریح فرمول یک خطی پیشنهادی وزارت نفت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: کسانی که از اشباع بازار متانول صحبت می‌کنند سواد کافی ندارند.
به گزارش «ميزنفت»، منصور معظمی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: بر اساس فرمول پیشنهادی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها نسبت به قیمت جهانی هر خانواده از محصولات این پتروشیمی‌ها تعیین خواهد شد.

وی افزود: البته درباره خوراک مایع چنین فرمولی وجود ندارد و قیمت خوراک ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس محاسبه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت ادامه داد: فرمول قیمت خوراک بر اساس قیمت محصولات یک فرمول یک خطی درجه یک مانند Y=aX + b است که عدد ثابت آن از سرمایه‌گذاری و هزینه‌های جانبی استخراج می‌شود و ضریب قیمت محصول نیز درصدی از نرخ جهانی محصول را مشخص خواهد کرد و حاصل جمع این دو قیمت خوراک را مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: این فرمول در صورت نهایی شدن ۱۰ ساله خواهد بود و برای بعد از آن هم باید بر اساس نیازهای روز تصمیم‌گیری شود.

معظمی در پاسخ به پرسشی درباره ناکارآمدی فرمول مبتنی بر نرخ محصولاتی چون متانول که افزایش تولید آن در ایران باعث اشباع بازار و سقوط قیمت آن خواهد شد، گفت: کسانی که از اشباع بازار متانول صحبت می‌کنند سواد کافی ندارند چراکه ما می‌توانیم واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن و اتیلن را احداث کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم تمایل و ناتوانی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری برای احداث یک واحد تولید پروپیلن از متانول و محدودیت‌های قانونی دولت برای انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی گفت: امکان سرمایه‌گذاری برای احداث چنین واحدهایی وجود دارد و در این باره سرمایه‌گذاری خواهد شد.
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 2877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *