۰

آماری از تردد کشتی ها در تنگه هرمز

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی از تردد سالانه ۵۰ هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز خبر داد.
تنگه هرمز | میز نفت
تنگه هرمز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، نادر پسنده با اشاره به تردد سالانه 50 هزار کشتی اقیانوس پیمای تجاری، نفتی و گازی از  تنگه هرمز به عنوان یکی از تنگه های راهبردی جهان، اظهار کرد: انتقال و جابجایی بیش از 13 میلیون بشکه نفت خام از این منطقه، وجود بیش از 800 سکوی اکتشاف و استخراج نفت و گاز، وجود هزاران شناور نظامی و سنتی، وجود پهنه وسیعی از سواحل و زیستگاه های ارزشمند، تنوع گونه ای گیاهی و جانوری و  آبزیان، این منطقه را به یکی از حساس ترین و مهم ترین اکوسیستم های دریایی جهان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: سال 2008 میلادی سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به عنوان یک آژانس تخصصی در امور دریانوردی و کشتیرانی بین المللی با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه ویژه دریایی معرفی کرد. 

وی با اشاره به اینکه کشتی ها همواره در فعالیت و عملیات های عادی خود مجموعه ای از مواد زائد شامل نفت، مواد شیمیایی، فاضلاب، زباله و انواعی از گازهای آلاینده هوا را تولید می کنند که می تواند در صورت ریخته شدن در دریا یا انتشار در هوا باعث آلودگی و تخریب محیط زیست شود، گفت: علاوه بر این سوانح دریایی رخ داده در برخی کشتی ها یا سکوها و... از دیگر پتانسیل های آلودگی دریایی محسوب می شوند، به طوری که می تواند مقادیر قابل توجهی مواد آلاینده به ویژه نفت به دریا وارد شده و منجر به تخریب اکوسیستم های حساس زیستی و غیر زیستی دریای خلیج فارس شود.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله سریع و فوری (در صورت ایجاد آلودگی ) برای پاکسازی مواد آلاینده از سطح دریا بسیار حیاتی و مهم دانست و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و نماینده سازمان بین المللی دریانوردی، متولی حفظ ایمنی و امنیت دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی از طریق پیشگیری و مقابله با آلودگی های دریایی ناشی از کشتی ها و سکوهای ثابت و متحرک در دریا است.

پسنده بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس تکالیف محوله در قوانین و مقررات بین المللی از جمله اسناد و کنوانسیون های دریایی که دولت ج.ا.ایران به آن ملحق شده است . ضمن این‌که مطابق قوانین ملی موجود به ویژه قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی و سامانه ملی همکاری و مقابله با آلودگی های دریایی، همواره در جهت حفاظت و صیانت از این میراث ارزشمند تلاش می کند.



منبع : تسنیم
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 29854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *