۰
فرستاده وِزه صدام در امور نفت

«پیک نفتی» دیکتاتور بین النهرین

سعدون حمادی؛ وزیر اسبق نفت عراق
«پیک نفتی» صدام حسین را باید بهترین لقب برای وزیر اسبق نفت رژیم بعث دانست که پس از حضور در شرکت ملی نفت عراق و وزارت نفت این کشور، به مقام وزارت امور خارجه عراق رسید؛ او همان فردی است که در طول 8 سال جنگ تحمیلی، در مجامع بین المللی علیه ایران به سخنرانی می پرداخت.
«پیک نفتی» دیکتاتور بین النهرین
به گزارش «ميزنفت»، سعدون حمادی یکی از چهره های معتمد و نزدیک به دیکتاتور سابق عراق جعبه اسرار آلودی است که ۸ سال پیش درگذشت و در دوحه قطر دفن شد. ایرانی ها از وی حاطره خوشی ندارند چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کسوت وزیر امور خارجه صدام، از هیچ تلاشی برای محکومیت ایران در ماجرای تجاوز نظامی عراق به کشورمان، دریغ نکرد.

با وجود تولد وی در کربلا، رابطه تیره و تاری با شیعیان داشت و در رژیم صدام ماموریت های بسیاری برای تحقق اهداف «دیکتاور بین النهرین» را با موفقیت به اتمام رساند.

حمودی پس از پایان جنگ ایران و عراق، به پیک نفتی صدام تبدیل شد و پیام های نفتی وی که آغشته به تهدید بود را به کشورهای منطقه و دور از منطقه می رساند و با لحنی مطالبه آمیز که خصوصیت اصلی وی بود، درخواست های صدام را برای تنظیم بازار نفت اعلام می کرد.

این پیام ها به قدری بی پروا اعلام می شد که ترسی بزرگ در دل برخی کشورها مانند کویت و عربستان ایجاد می کرد به طوری که در همان ایام، جلسات اوپک با سکوت عربستان همراه می شد و رشته کار به دست عراق می افتاد؛ حمادی مامور اصلی ایجاد این دلهره در کشورهای نفتی بود و رضایت صدام از فرستاده ویژه خود بعدها توسط نزدیکان صدام برملا شد.

        

وي پيش از اينكه در سال ۱۹۵۲ براي كسب فوق ليسانس در رشته اقتصاد در يكي از دانشگاهاي آمريكايي در بيروت عازم لبنان شود، در اواخر دهه ۴۰ به صفوف حزب بحث حاكم بر اين كشور پيوست.

حمادي توانست در سال ۱۹۵۶ دكتراي اقتصاد كشاورزي را از دانشگاه "ويسكانسين" آمريكا كسب كند. وي بعد از كودتا بر ضد حكومت سلطنتي اين كشور در سال ۱۹۵۸، سردبير روزنامه الجمهوريه سخنگوي ارگان بحث حزب حاكم بر اين كشور شد. او همچنين بعد از كودتا در سال ۱۹۶۸ به عنوان رئيس شركت نفت ملي اين كشور برگزيده شد و قبل از انتخاب وي به عنوان وزير امور خارجه در دهه هفتاد، وزير نفت اين كشور شد.

حمادي در سال ۱۹۸۲ معاون رئيس شوراي وزيران در امور اقتصادي شد و سپس در مارس سال ۱۹۹۱ به عنوان رئيس شوراي وزيران برگزيده شد. وي در سال ۱۹۹۶ به عنوان رئيس مجلس ملي عراق(پارلمان) انتخاب شد و تا زمان حمله آمريكا به اين كشور اين سمت را بر عهده داشت.

                      

سعدون حمادي بعد از تهاجم آمريكا به عراق، به مدت ۹ ماه در بازداشت نيروهاي آمريكايي بود ولي در پي آن بدنبال وخامت حال وي، بعد از خروج از بازداشتگاه فورا عراق را ترك كرد و عازم اردن، لبنان شد و قبل از اينكه در اوايل سال ۲۰۰۵ در قطر اقامت گزيند، براي ادامه معالجه به آلمان رفت.

بیماری صعب العلاج حمودی، وی را به کما برد و در مسیر بازگشت از آلمان به دوحه جان سپرد تا جسدش در گورستان "مسيمير" در دوحه قطر به خاك سپرده شود.
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 3109
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *