۰

بررسی تحولات بازار نفت

میز نفت - طی یک هفته گذشته بازار نفت فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده که سبب افزایش قیمت این کالای اساسی به مرز 97 دلار و به دنبال آن بالا رفتن قیمت نفت اوپک به بالای 95 دلار شده است.
بازار نفت | میز نفت
بازار نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مدتی است که بازار جهانی نفت دستخوش کمبود عرضه، سرمای شدید، طوفان‌های آمریکا و کاهش ذخایر نفت این کشور تا تنش‌های میان روسیه و اوکراین و شیطنت های آمریکا،افزایش صادرات نفت ایران و عدم توانایی برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس برای تولید بیشتر نفت بوده است.

اما در نهایت، نتیجه این رخدادها و نوسانات این بوده است که نفت در جهان همچنان بالای 93 دلار معامله می شود؛ نکته حائز اهمیت این است که به دنبال افزایش قیمت نفت در جهان، سبد نفتی اوپک نیز رشد قیمتی چشمگیری داشته به‌طوریکه از ۷ بهمن (۲۷ ژانویه) وارد کانال ۹۰ دلاری شده است و پی در پی، رقم های جدیدی در ثبت رکوردهای بالاترین قیمت در ۸ سال گذشته ثبت می‌کند.

* قیمت نفت اوپک همچنان در بالاترین رقم ۸ سال گذشته

وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (۲۸ بهمن) با ۱.۲۹ دلار کاهش ۹۴.۰۳ دلار فروخته شده است.
این درحالی است که قیمت این نوع نفت در روز چهارشنبه (۲۷ بهمن) رکورد جدیدی در بالاترین رقم ۸ سال گذشته ثبت کرده بود و به بشکه‌ای ۹۵.۳۲ دلار رسیده بود.

سبد نفتی اوپک در معاملات روز پنج شنبه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) به ۹۴.۰۳ دلار رسیده است که از قیمت نفت برنت در پایان معاملات همان روز حدود ۹۳ دلار در هر بشکه، بالاتر رفته است. نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات روز پنج شنبه به ۹۱.۵ دلار در هر بشکه رسیده بود.

پیش از این نیز سبد نفتی اوپک یک بار دیگر در معاملات روز پنج شنبه ۱۸ آذر (۱۹ دسامبر ۲۰۲۱) به ۷۵.۳۷ دلار رسیده است که از قیمت نفت برنت در پایان معاملات همان روز برابر با ۷۴.۴۲ دلار در هر بشکه، بالاتر بود. نفت خام آمریکا نیز در آن روز ۷۰.۹۴ دلار در هر بشکه بود.

*  بازار نفت در هفته‌ گذشته

ابتدای هفته پیش، آمریکا مدعی شد روسیه می‌تواند، هر زمانی به اوکراین حمله و ممکن است بهانه‌ای غافلگیرکننده برای حمله ایجاد کند.

ادعاهای آمریکا مبنی بر حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، در بازارهای مالی در جهان سر و صدا به پا کرد و سبب شد تا بازار درحالی شروع به کار کند که قیمت نفت به بالای ۹۶ دلار در هر بشکه برسد اما در ادامه معاملات به 95 دلار رسید.

هر دو شاخص نفتی در روز دوشنبه بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ را ثبت کردند به طوری که قیمت نفت برنت به ۹۶.۷۸ دلار و نفت خام آمریکا ۹۵.۸۲ دلار هم رسید.

در این میان، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد شکاف میان تولید اوپک پلاس و هدف مد نظر این گروه در ماه ژانویه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. بانک جی پی مورگان نیز اعلام کرد این شکاف برای خود اوپک به تنهایی روزانه ۱.۲ میلیون بشکه است. بنا بر پیش‌بینی این بانک، قیمت نفت احتمالا با توجه به خطرهای مربوط به ۱۲۵ دلار در بشکه هم افزایش می یابد.

در میانه هفته، با برداشت سود سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت‌های ثبت شده، قیمت نفت اندکی کاهش یافت اما در مورد درگیری روسیه و اوکراین و اختلال در عرضه انرژی مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شد و همچنان قیمت نفت بالای ۹۶ دلار بود تا در نهایت بازار نفت با کاهش ۳ درصدی بسته شد.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است و نگرانی‌ها در مورد درگیری این کشور با اوکراین که آمریکا مدعی آن بود، می‌توانست قیمت نفت را به 100 دلار در هر بشکه برساند.

با گذشته بیش از یک هفته از ادعای آمریکا، هنوز روسیه به اوکراین حمله نکرده است و آمریکا مدام احتمالات جدید مطرح می کند.

در روز چهارشنبه، باز هم قیمت نفت افزایشی بود، زیرا سرمایه گذاران در حال ارزیابی کمبود عرضه و بهبود تقاضا برای سوخت بودند اما اعلام مسکو مبنی بر بازگرداندن برخی از نیروهای خود به پایگاه هایشان از تنش‌ها کم کرد اما تحلیلگران همچنان بازار را با کمبود عرضه مواجه می دانستند.

درحالی که بحران اوکراین فروکش کرده بود، وزارت کار آمریکا گزارش داد قیمت های تولیدکننده در ماه ژانویه به بالاترین رقم در 8 ماه گذشته رسیده است و این یادآوری کننده این موضوع بود که نرخ تورم بالا می تواند در بیشتر سال ادامه داشته باشد.

در آخر هفته، قیمت نفت کاهشی بود و تا ۹۱ دلار هم پایین آمد که تحلیلگران انتظار برای افزایش صادرات نفت ایران را عامل این موضوع عنوان می‌کردند.اما در نهایت بازارهای نفتی در روز جمعه درحالی بسته شد که قیمت نفت خام آمریکا کاهش و قیمت نفت برنت افزایش یافت؛ قیمت نفت برنت با ۵۷ سنت افزایش ۹۳.۵۴ دلار و نفت خام آمریکا با ۶۹ سنت کاهش ۹۱.۰۷ دلار معامله شدند.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز علت این شرایط قیمتی را تاثیر اختلال احتمالی ناشی از تنش میان روسیه و اوکراین عنوان کرد.

هر دو شاخص نفتی از سپتامبر ۲۰۱۴ بالاترین قیمت خود را ثبت کرده اند اما چشم‌انداز افزایش صادرات نفت ایران در بازار بر قیمت‌ها اندکی تاثیر کاهشی داشته است.نفت برنت طی هفته گذشته ۰.۹ درصد و نهمین هفته متوالی افزایشی و نفت خام آمریکا افزایش ۱.۷ درصدی و هشتمین هفته متوالی افزایشی را ثبت کرده‌اند.

با افزایش تقاضا، نفت برنت در سال ۲۰۲۱ رشد ۵۰ درصدی و نفت خام آمریکا رشد ۶۰ درصدی را ثبت کردند.

فعالان بازار همچنان چشم‌انداز برای نفت را صعودی می‌دانند. قیمت‌ها در کمتر از سه ماه بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و نگرانی فزاینده‌ای در مورد افزایش تورم و بالا رفتن نرخ بهره وجود دارد.

*  اوپک پلاس و بازار نفت

این گروه که متشکل از کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه است و ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند، پس از شیوع کرونا به علت کاهش تقاضا، حدود ۱۰ میلیون بشکه از تولید نفت خود را که ۱۰ درصد تولید نفت جهان به شمار می‌رفت، کاهش دادند.

با بهبود تقاضا این گروه شروع به افزایش تولید کردند و قرار شد ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بر تولید خود بیفزایند و هر ماه برای بررسی شرایط و تصمیم‌گیری در مورد این رقم نشست داشته باشند.

اوپک پلاس دوم فوریه، ۱۳ بهمن، نشست داشتند و توافق کردند، حتی با وجود افزایش تقاضا برای نفت به رقمی جدید در سال جاری و درحالی که قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ قرار دارد، سیاست موجود افزایش تدریجی تولید خود را ادامه دهند.

اما برخی از اعضای این گروه برای افزایش تولید با چالش مواجه هستند. به عنوان مثال، عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، در ماه ژانویه بسیار کمتر از سهمیه‌ای که اوپک پلاس برای تولید به این کشور داده، تولید نفت داشته است.

* افزایش تولید نفت ایران، کمک به اوپک پلاسی‌ها

در این میان، درحالی‌که افزایش عرضه نفت ایران، می تواند عدم توانایی برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس برای افزایش تولید را جبران کند، کشورهای عضو قصد دارند ایران را به قرارداد این گروه ملحق کنند.محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک از اوپک پلاس خواست تا یک توافق عرضه جدید تعریف کنند که ایران را هم شامل شود.

* افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها

خبرگزاری رویترز طی گزارشی اعلام کرد، برآورد شرکت‌های ردیابی نفتکش ‌ها نشان می دهد، صادرات نفت ایران برای نخستین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

این خبرگزاری مدعی شده بود دلیل رشد صادرات نفت کشور افزایش فروش نفت ایران به چین بوده که همین امر سبب شده تا صادرات نفت کشور به بالاترین میزان 3 سال گذشته برسد.

این ادعای رویترز با واکنش یکی از معروف‌ترین شرکت رهیابی محموله‌های نفتی در جهان یعنی «تَنکِرتِرَکِرز» مواجه شد.این شرکت در توئیتی نوشت: «شما نمی توانید چیزی را که نمی بینید رهیابی کنید؛ ما یک میلیون بشکه در روز را در ماه دسامبر ۲۱۹ و یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز در مارس ۲۰۲۱ رهیابی کرده بودیم.»(جزئیات بیشتر)

* نفع اقتصاد آمریکا از لغو تحریم های ایران

در بحبوحه اتفاقات بازار نفت، یک اتفاق که از نظر تحلیلگران دور نماند، افزایش قیمت بنزین آمریکا بود، با آرام شدن طوفان‌های زمستانی در سراسر آمریکا، تقاضا برای بنزین در این کشور در هفته گذشته افزایش یافت و به ۱.۸ درصد بالاتر از متوسط ۴ هفته گذشته رسید.

این درحالی است که قیمت بنزین در این کشور در حال افزایش است و در این هفته می‌تواند به رکورد ۳.۵۰ دلار در هر گالن برسد.پاتریک دهان، رئیس بخش تحلیل بنزین در شرکت گس بادی گفت: «با قیمت ۹۴ دلار برای نفت خام آمریکا، متوسط قیمت بنزین در این هفته به ۳.۵۰ دلار به ازای هر گالن خواهد رسید.»

اهمیت این موضع از این لحاظ است که بنا بر نظر تحلیلگران، لغو تحریم های ایران برای آمریکا منطقی است زیرا این اقدام به کاهش قیمت ها منجر می شود و از فشار داخلی که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به دلیل افزایش تورم با آن مواجه است، می‌کاهد.

بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت، با توجه به اینکه امیدی به افزایش تولید اوپک پلاس و نفت شیل نیست، افزایش تولید و صادرات نفت ایران می‌تواند، رانندگان آمریکایی را که با افزایش قیمت بنزین مواجه‌اند، نجات دهد.

به نوشته این گزارش، افزایش تولید و صادرات نفت ایران می‌تواند قیمت نفت خام و بنزین را برای رانندگان آمریکایی کاهش دهد و به نظر می‌رسد، آمریکایی‌های ناامید شده از افزایش تولید اوپک پلاس، به نفت ایران پناه آورده‌اند.

این شبکه تلویزیونی با اشاره به اینکه ایران قبلا هم تولید نفتش را زودتر از انتظار افزایش داده و با اذعان به اینکه صادرات نفت ایران با وجود تحریم ها همچنان ادامه دارد، افزود، دلایلی وجود دارد که فکر می‌کنیم، این کشور احتمالا بار دیگر این کار را انجام دهد.

* ابراز تمایل مشتریان نفت ایران برای واردات دوباره

روند کنونی بازار نفت و قیمت های بالای ۹۰ دلار، باقی خریداران نفت ایران را بر آن داشته تا دوباره با تهران به مذاکره بپردازند.پالایشگاه‌های آسیایی که مشتریان سنتی و بزرگ نفت ایران به شمار می‌روند دوباره به فکر خرید نفت کشور افتاده‌اند.

مدیرعامل بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن به نام «انئوس» گفت این شرکت به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران است. منابع کره‌ای و هندی نیز از مذاکرات پالایشگاه‌هایشان با مقامات ایران برای ازسرگیری خرید نفت کشور خبر می دهند.

* رشد ۱۶ دلاری سبد نفتی اوپک در یک ماه و نیم نخست ۲۰۲۲

سبد نفتی اوپک سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۷۸.۰۲ دلار در هر بشکه آغاز کرد و در ۱۷ فوریه، آخرین قیمت درج شده در سایت اوپک به ۹۴.۰۳ دلار در هر بشکه رسید.به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک طی یک ماه گذشته رشد ۱۶.۰۱ دلاری داشته است.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ در روز ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۹۹) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۲ برابر با ۷۸.۰۲ دلار در هر بشکه در ۳ ژانویه ثبت شده است.

*  قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ یعنی جمعه ۲۹ بهمن، ۹۴.۸۱ دلار در هر بشکه فروخته شد.
متوسط قیمت نفت اوپک در ماه ژانویه نیز ۸۵.۴۱ دلار در هر بشکه و تا این زمان از ماه فوریه ۹۲.۷۶ دلار برآورد شده است.
سبد نفتی اوپک در حال حاضر متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.



منبع : فارس
 
دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 32554
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *